Waarom drama je grootste bedreiging is tijdens een crisis en hoe te reageren vanuit compassie
Met de uitbraak van het Coronavirus, is de wereld in hoogste staat van paraatheid. Mensen zijn angstig en bang. Het is moeilijk om feiten van angst en politiek te onderscheiden. Het drama is nog nooit zo groot geweest.
De werkelijke impact van deze crisis op jou en jouw bedrijf hangt af van vele factoren die we niet in de hand hebben. Maar de grote vraag is of onze reactie ons deel van het probleem of deel van de oplossing zal maken.
“Jouw reactie op een crisis maakt je ofwel deel van het probleem, ofwel deel van de oplossing.”
Hier zijn drie op drama gebaseerde reacties op onzekerheid en crisis die de dingen alleen maar erger maken, en compassievolle alternatieven die je helpen een deel van de oplossing te zijn.
Toegeven
Sluit je je af, denk je dat je hulpeloos bent en vermijd je de realiteit omdat je je gevoelens van angst of vrees niet onder ogen wilt zien? Dit soort drama vergroot irrationele denken en negatief drama.
Alternatief
- Stel je open op door je eigen gevoelens/emoties te delen.
- Toon empathie; leef je in anderen in. Mensen willen weten dat ze er niet alleen voor staan.
- Valideer de gevoelens van anderen. Mensen willen weten of het veilig is om over dingen te praten.
Ongevraagd advies geven
Probeer je iedereen te helpen en zie je jezelf als de expert? Heb je meer het gevoel dat je alles onder controle hebt als je advies en antwoorden hebt? Dit soort drama creëert wrok omdat het anderen uitnodigt zich nog minder de baas te voelen over hun eigen lot.
Alternatief
- Word nieuwsgierig en vraag toestemming voordat je hulp of informatie aanbiedt. Mensen willen betrokken worden.
- Vraag mensen om ideeën voor creatieve oplossingen. Mensen willen zich betrokken voelen.
- Benut de huidige mogelijkheden, middelen en successen om doelgericht aan te passen. Mensen willen zich gesterkt voelen.
Ultimatums geven
Helpt generaliseren, dreigen en het delen van zwart-wit uitspraken je om je machtig te voelen? Wanneer je iedereen de schuld geeft en aanvalt, voel je je dan zelfverzekerder? Jammer genoeg duwt dit soort drama gedrag mensen alleen maar weg, juist de mensen die je het hardst nodig hebt om een weg door de crisis te vinden.
Alternatief
- Geef duidelijkheid over de belangrijkste prioriteiten, zoals relaties, verplichtingen en veiligheid. Mensen willen weten wat ze mogen verwachten.
- Concentreer je op wat je kunt controleren, met name jouw eigen integriteit en betrouwbaarheid. Mensen willen weten dat ze op je kunnen rekenen.
- Bied je verontschuldigingen aan en maak het goed als je een fout maakt of je realiseert dat je je koers moet bijstellen. Mensen willen weten of je verantwoordelijkheid neemt.
- Door mededogen te gebruiken zijn we in staat negatieve aantrekkingskracht vanuit drama te overwinnen en het beste uit onszelf te halen, vooral in tijden van onzekerheid en crisis.
Wil je hulp bij jouw crisiscommunicatie strategie? Bel mij voor een gratis consult op: +31629571275.









