Wanneer jij meer wilt ‘onderwijzen’ dan de ander wil leren
Let op: redder-alarm!
Onlangs stonden onze Next Element collega’s op de internationale conferentie van de Association for Talent Development (ATD). Honderden mensen bezochten hun stand. Velen waren enthousiast, stelden vragen en vertelden waarom ze op het evenement waren.
Maar er was één uitzondering.
Een man van een andere organisatie – een paar stands verderop – kwam meerdere keren langs. Niet om vragen te stellen of echt in gesprek te gaan, maar om ongevraagd te geven over wat er volgens hem mis was met onze producten en wat wij ‘beter’ konden doen. Zonder dat hij iets wist van wat we daadwerkelijk doen.
En precies daar zit het probleem:
Als jouw drang om te ‘onderwijzen’ groter is dan de bereidheid van de ander om te leren, gaat het mis.
Wat bedoelen we met ‘Redden’?
Ken je van die mensen die zichzelf tot expert noemen over jouw werk? Ze willen vooral zenden, niet luisteren. Ze geven advies waar niemand om heeft gevraagd en lijken niet te merken hoeveel schade dat aan kan richten. We noemen dit gedrag ‘Redden’ – één van de drie dramaposities die mensen in kunnen nemen vanuit stress. Het lijkt misschien behulpzaam, maar het werkt vaak averechts.
Hoe voorkom je dat je gaat Redden?
Een belangrijk uitgangspunt van Compassionate Accountability® is: begin met Openheid.
Dat betekent:
· Afstemmen op de ander
· Eerlijk zijn over je eigen bedoelingen en gevoelens
· Ruimte maken voor veiligheid en nieuwsgierigheid
Leren gebeurt alleen als mensen zich veilig voelen én nieuwsgierig zijn. Als jij te veel in de ‘onderwijs-stand’ staat terwijl de ander daar (nog) niet voor open staat, is het tijd om even pas op de plaats te maken.
Vraag jezelf af: Wat kan ik doen om een betere leeromgeving te creëren?
Wat we leerden van L&D-professionals op ATD
Tijdens de beurs nodigden onze collega’s bezoekers uit om een korte zelftest te doen, de Compassionate Accountability® Assessment. Daarmee ontdek je hoe je scoort op drie compassievaardigheden:
· Openheid (afstemmen en luisteren)
· Vindingrijkheid (problemen oplossen, informatie delen)
· Standvastigheid (grenzen aangeven, vasthouden aan wat belangrijk is)
Bij deze groep professionals scoorde Vindingrijkheid het hoogst. Wat logisch is: zij zitten in een vakgebied dat draait om leren, adviseren en kennis delen.
Maar let op: als één vaardigheid te sterk ontwikkeld is ten opzichte van de andere twee, ontstaat er een disbalans. Te veel Vindingrijkheid en te weinig Openheid? Dan ligt ‘Redden’ op de loer. Precies zoals die man die ons inspireerde om dit artikel te schrijven.
Een vriendelijke reminder aan onze collega’s in Learning & Development:
Let goed op wanneer je merkt dat jouw behoefte om iets uit te leggen, te adviseren of te helpen groter is dan de wens van de ander om te leren.
Dat is hét moment om de focus te verleggen naar Openheid. Ga terug naar de basis: luisteren, afstemmen en ruimte maken voor echte verbinding.
Drie praktische tips om te helpen zonder te ‘Redden’:
1. Wees eerlijk over je intenties.
Waarom wil je helpen? Wat is jouw motivatie? Wat hoop je dat de ander eraan heeft?
2. Vraag eerst om toestemming.
Ongevraagd advies helpt zelden. Vraag: “Mag ik iets met je delen?” of “Sta je open voor een suggestie?”
3. Vraag naar hun perspectief.
Hoe ervaren zij jouw hulp of advies? Wat hebben ze nodig? Neem de tijd om echt te luisteren.
Met compassievolle groet,
Monique Bruil
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/when-your-need-to-teach-exceeds-their-desire-to-learn/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”









