Emotionele motieven: kom eerlijk voor de dag en versterk je leiderschap
Hoe jij als leider verschijnt, wordt sterk beïnvloed door je emotionele motieven - de emotionele gemoedstoestand die je elke dag probeert te bereiken. Als je je emotionele motieven verbergt, leidt dat tot rommelige interacties en minder effectief leiderschap. Maar als je er eerlijk over bent, vergroot je de kans dat je je doelen bereikt, steun krijgt van anderen en betrouwbaarder overkomt.
Wat zijn emotionele motieven?
Goede vraag. Denk eens na over het volgende:
Aan het einde van de dag, als resultaat van al mijn inspanningen, wil ik me ____________ voelen.
Je antwoord zou kunnen zijn: gewaardeerd, succesvol, veilig, gezien, betrokken, competent, kalm, zelfverzekerd, of iets anders dat voor jou belangrijk is.
Emotionele motieven zijn krachtige drijfveren achter gedrag - of je ze nu uitspreekt of niet. Als je je er niet van bewust bent, of ze bewust verbergt, ontstaan er onduidelijke interacties die het vertrouwen ondermijnen en jouw impact als leider verminderen.
Hoe herken je verborgen emotionele motieven?
- De vasthoudende collega: Iemand blijft een bepaald voorstel verdedigen, terwijl de rest van de groep allang is doorgeschakeld. Hij wil zich gezien of betrokken voelen omdat hij zich eerder buitengesloten voelde. Door vast te houden aan zijn idee, probeert hij alsnog dat gevoel van invloed te krijgen.
- De indirecte saboteur: Een teamlid lijkt mee te gaan in beslissingen, maar werkt achter de schermen aan een ander resultaat. Hij praat met collega’s, zaait twijfel of creëert drama. Mogelijk is hij boos en wil hij zich gehoord voelen, maar zonder hier eerlijk over te zijn, kiest hij voor manipulatieve strategieën.
- De controlerende leider: Een leidinggevende micro-managet haar team, ondanks dat zij capabel zijn. Ze vertelt niet dat haar emotionele motief is om zichzelf competent en gewaardeerd te voelen, en dat ze bang is voor het effect van een nieuw initiatief rond haar reputatie. In plaats van dit te bespreken, probeert ze controle te houden.
In al deze situaties worden communicatie en samenwerking ingewikkeld, gaat er tijd verloren en wordt het vertrouwen geschaad.
Waarom is het zo moeilijk om open te zijn over emotionele motieven?
1. Gebrek aan bewustzijn
Veel leiders zijn zich niet bewust van hun gevoelens. Ze zijn gefocust op doelen, strategieën en resultaten en kijken niet naar binnen. Ze proberen de hele dag een gevoel van rust, bekwaamheid of waardering te ervaren, maar merken vaak frustratie, stress of irritatie op - die weer andere, diepere gevoelens maskeren.
2. Angst voor afwijzing
Een leidinggevende, kreeg negatieve feedback over zijn controlerende gedrag. Zijn werkelijke motief? Hij wilde zich competent en gewaardeerd voelen. Toen we vroegen of hij dat ooit had gedeeld met zijn collega’s, zei hij: “Dat zou zelfmoord zijn. Dan vinden ze me zwak, behoeftig, niet in controle.” Onze reactie: “Is het niet ironisch dat je collega’s je nu precies zo zien - als zwak, behoeftig en controlerend?”
3. Eigen ervaring onderschatten
Veel leiders zijn zo gericht op anderen dat ze hun eigen emoties en behoeften wegcijferen. Ze raken onbewust vervreemd van hun eigen binnenwereld. Zo ontstaat een kloof tussen wat ze voelen en hoe ze zich gedragen.
4. De stigma rondom hulp vragen
Leiders hebben vaak geleerd om onafhankelijk te zijn en geen hulp te vragen. Ze denken dat ze dan zwak overkomen, terwijl onderzoek juist laat zien: medewerkers krijgen méér respect voor een leidinggevende die om hulp durft te vragen.
De voordelen van eerlijk zijn over je emotionele motieven
✅ Je eert jezelf
Je emotionele motieven zijn niet zwak of fout. Ze maken je menselijk. Door ze te herkennen en te delen, geef je aan: ik doe ertoe.
✅ Anderen kunnen je helpen
Compassie betekent letterlijk: samen struggelen. Als jij je worsteling niet deelt, hoe kan iemand dan naast je staan? Anderen helpen geeft voldoening - gun het ook jezelf om geholpen te worden. Hulp vragen maakt je menselijk en verbind.
✅ Win-win oplossingen ontstaan
In het boek
Echte leiders verbinden vertelt Nate over een CFO die haar angst verborg voor een naderend board-rapport. Door haar gedrag ontstond drama met haar assistent. Toen ze eindelijk toegaf wat haar motiveerde en om hulp vroeg, werkten ze samen aan een goed onderbouwd rapport. De assistent zei later: “Als mijn leidinggevende eerlijk is over wat ze nodig heeft, kan ik écht bijdragen. Dat is voor ons allebei winst.”
✅ Je geeft het goede voorbeeld
Je motieven verbergen is een vorm van oneerlijkheid. Mensen voelen aan als je gedrag niet overeenkomt met je intenties. Door open te zijn en hulp te vragen, moedig je je hele team of organisatie aan om ook authentiek te zijn.
✅ Compassionate Accountability®
Deze aanpak betekent: jezelf én anderen behandelen als waardevol, capabel en verantwoordelijk. Het werkt alleen als deze drie schakelaars allen AAN houdt.
Makkelijker gezegd dan gedaan – waar begin je?
Als je je leven lang geleerd hebt om emoties te vermijden, kan het spannend zijn om ineens eerlijk te zijn over je motieven. Maar het is een vaardigheid die je kunt leren - beginnend met zelfinzicht.
Wij kunnen helpen. Onze gevalideerde assessments geven je inzicht in je emotionele motieven én je leiderschapsimpact.
Neem contact met ons op en begin vandaag nog!
Compassievolle groet,
Monique Bruil
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/emotional-motives-come-clean-to-clean-up-your-leadership-presence/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”









