Hoe te communiceren met mensen die stressgedrag vertonen
Communiceren met mensen die stressgedrag vertonen is vaak geen pretje. Het kan lijken op een verspilling van energie en tijd. Ze zijn defensief, kunnen niet helder nadenken, en willen zeker niet jouw kant van het verhaal horen. In het beste geval bereik je niets. In het slechtste geval word je ook meegezogen in de ellende en zeg of doe je uiteindelijk iets waar je niet trots op bent.
Het hoeft niet zo te zijn. Met de juiste strategieën kun je een positieve invloed uitoefenen.
Zes tips om gezond en positief te blijven wanneer anderen gestrest zijn
- Onrust is meestal een symptoom van een onvervulde positieve behoefte. Het ontcijferen en aanpakken van deze behoefte verwijdert de oorzaak voor de onrust. Een strijd voeren tegen het symptoom is een verloren strijd.
- Distress gedijt op mythes over emoties. Niemand kan iemand anders zich goed of slecht laten voelen. Dus trap niet in uitnodigingen die het tegendeel beweren.
- Angst is emotie, en dat is OK, zolang je omgaat met de echte emoties en je niet laat misleiden door de verhullende maskerende emoties.
- Bij stress is het proces belangrijker dan de inhoud. Het gaat zelden over WAT er gezegd wordt, bijna altijd over HOE het gezegd wordt. Laat je niet verleiden tot de inhoud, en je hebt de helft al gewonnen.
- Je hebt hun leed niet veroorzaakt, ook al heb je iets verkeerds gedaan: leed wordt veroorzaakt door hoe we ervaren en reageren op wat er gebeurt, niet door de gebeurtenis zelf.
- Jij bent verantwoordelijk voor jouw gedrag en voor wat jij vervolgens doet.
Lees de serie van zes artikelen over hoe je positief kunt reageren op zes veel voorkomende vormen van stressgedrag.
- Overheersend en kritisch
- Voert kruistochten en dringt overtuigingen op
- Manipuleert en creëert negatief drama
- Geeft anderen de schuld en accepteert geen verantwoordelijkheid
- Trekt zich terug en reageert niet
- Maakt domme fouten en verliest zelfvertrouwen
Deze serie is gebaseerd op mijn werk vanuit het Process Communication Model, een waardevolle toolbox voor het begrijpen van en communiceren met verschillende persoonlijkheidstypen. De tool om dagelijks een verschil te maken en het beste in iedereen naar boven te halen.
Je kunt een fantastisch boek hierover bestellen.
#Zelfbewustersamenwerken #PCMworks #CompassionateAccountability #PostiveConflict #DramaResilience
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/communicate-people-distress/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”









