Hoe om te gaan met mensen die anderen de schuld geven
Stress is een bijzonder iets. In het beste geval houdt het ons alert en presteren we goed. Maar soms maakt het ons ook ineens niet meer verantwoordelijk voor ons eigen gedrag en emoties. De mensen waar we het hier over hebben, geven graag alles en iedereen de schuld van wat er fout gaat. Maar zelfreflectie komt niet in hun woordenboek voor. Ze kiezen ervoor om te klagen en te zeuren over hoe moeilijk en saai alles is, en hebben overal excuses voor. Het is altijd iemand anders zijn schuld dat zij in de problemen zitten.
Praktijkvoorbeeld: Marion
Marion is marketingmedewerker bij een internationale productieorganisatie en is verantwoordelijk voor de creatieve en kundige marketinguitingen. Privé wordt ze beschreven als enthousiast, vrolijk en deskundig. Op het werk echter is het een ander verhaal. Collega's zien haar als negatief en klagerig. "Marion schiet bij elke vraag die we haar stellen in de verdediging en wijst direct naar anderen", vertelt haar manager.
Emotioneel ongemak
Mensen zoals Marion hebben behoefte aan positief contact. Ze genieten van levendige interacties met veel humor en beweging. Ze zijn van nature spontaan, creatief en speels, en hebben een hekel aan emotioneel ongemak dat gepaard gaat met eigen verantwoordelijkheid. Daarom geven ze graag anderen de schuld. Ze zeuren en komen wraakzuchtig over om dit ongemak te vermijden. Uiteindelijk leidt dit vaak tot een machtsstrijd over verantwoordelijkheid, waarin niemand wint.
Hun gedrag werkt averechts: anderen proberen juist meer controle over hen uit te oefenen. In extreme gevallen worden ze zelfs ontslagen. En dat is precies het tegenovergestelde van wat ze nodig hebben.
Hoe om te gaan met ‘verantwoordelijkheidsvermijders’
Het is belangrijk voor mensen die zich in dit gedrag herkennen om te beseffen dat creativiteit en humor ook kunnen worden ingezet om problemen op te lossen, in plaats van deze te ontwijken. Als het moeilijk wordt, is het goed om dat te voelen, te aanvaarden en te verwerken. Probeer je negatieve reacties te temperen en zoek plezier en beweging in je leven om energie op te doen voor minder leuke dingen.
Communicatietips
Bij mensen die anderen de schuld geven, werken bedreigingen, sancties en straffen niet. Houd de communicatie daarom luchtig en vermijd preken over verwachtingen, waarden, moraal of ethiek. Houd het gesprek kort en krachtig, vermijd emotionele oproepen en probeer actieve vormen van communicatie te gebruiken.
Succes :-)
Wil je meer weten over effectieve communicatie? Bezoek onze pagina over trainingen.
Positieve groet,
Monique Bruil
PCM & LOD, Master Trainer & Coach









