Hoe te communiceren met mensen die manipuleren en negatief drama creëren
Stress treft iedereen anders. Voor sommigen verandert het hen in ware drama-artiesten die manipuleren, de rollen omdraaien en negatief drama creëren. Alsof ze voortdurend de aandacht op zichzelf willen vestigen, ten koste van anderen. Door middel van rookgordijnen en afleidingsmanoeuvres slagen ze erin om niet betrapt te worden. Ze doen alsof ze boven de wet staan. Hoe communiceer je effectief met zo'n persoonlijkheidstype?
Een praktijkvoorbeeld: Henk
Stel je voor, Henk, aankomend Directeur bij een bedrijf, streeft naar betere communicatie en motivatie binnen de organisatie. Met als doel eigenaarschap en plezierig, effectief samenwerken. Maar tijdens het verbetertraject merken enkele collega's in het managementteam dat ze betere communicatie met Henk willen. Zijn directe aanpak zorgt voor onzekerheid, irritatie en frustratie. Henk vindt dit totaal overbodig en is ervan overtuigd dat de veranderingen niet bij hem hoeven plaats vinden. Met opmerkingen als: "Ze moeten niet klagen, zij zijn nu aan zet," maakt hij dat duidelijk. Hij verwacht zelfredzaamheid en ergert zich aan twijfels, onzekerheid en gebrek aan eigen initiatief. Door zijn gedrag missen medewerkers betrokkenheid, begrip, leiding en duidelijkheid. Ze voelen zich niet bekwaam, niet gehoord en hebben geen vertrouwen in Henk.
Manipulatief gedrag ontleed
Mensen die manipuleren verlangen naar opwinding en spanning. Als ze dit niet positief kunnen krijgen, proberen ze het met negatief drama. Het is opwindend en laat een spoor van vernieling achter. Manipulatieve mensen zijn vaak charismatisch en kunnen als leiders optreden, maar ze zijn bang voor transparantie en intimiteit. Met manipulatie houden ze anderen op afstand. Door hun dominante houding offeren ze echter ook hun leiderschapscapaciteiten op. Uiteindelijk laten zelfs hun trouwste aanhangers hen in de steek omdat ze het zat zijn om te worden gebruikt.
Tips voor communicatie met een manipulatief persoon
- Wees duidelijk en assertief. Deze mensen reageren het best op heldere grenzen en directe communicatie.
- Vermijd emotionele oproepen en overbodige details. Ga recht op het doel af en vertel hen wat je van ze verwacht. Bijvoorbeeld: "Geef me mijn taken voor vandaag."
- Stimuleer positieve opwinding. Organiseer gezonde wedstrijden, stel korte termijn doelen met hoge inzet of geef taken met onmiddellijke beloning.
- Onderhandel, en maak er een spel van: het proces van onderhandelen werkt motiverend.
- Houd de vaart erin. Hoe sneller de dingen gaan, hoe beter ze presteren.
Dit artikel is onderdeel van een serie van zes over hoe te communiceren met mensen die stress ervaren. Beschouw deze artikelen als 'zes tips' om gezond te blijven wanneer anderen zich vreemd gedragen. Wil je meer weten over waarom mensen doen wat ze doen? Lees dan aanvullende vijf artikelen om te begrijpen waarom mensen handelen zoals ze doen en hoe je door effectieve communicatie een positief verschil kunt maken.
Ik wens je veel leesplezier en waardevolle herkenningen.
Monique Bruil
PCM® & LOD®Master Trainer & Coach









