Hoe motiveer je je werknemers?
In het verleden waren de meest succesvolle bedrijven degene die de nieuwste technologieën hadden. Tegenwoordig is technologisch voordeel niet langer cruciaal.
Werknemers zijn meer dan ooit de sleutel tot een succesvol bedrijf en voortdurende vooruitgang.
Om het beste uit je werknemers te halen, is het noodzakelijk om hen op een passende manier te benaderen, rekening houdend met de verschillende persoonlijkheidskenmerken. Door dit te doen moedig je je werknemers aan en motiveer je hen om betrokken te raken, een deel van het team te worden en maximale inspanningen te kunnen leveren.
Echter, de praktijk toont vaak dat een werkomgeving het best past bij mensen die qua gedrag en temperament vergelijkbaar zijn met hun leidinggevenden, terwijl anderen meestal te maken krijgen met tal van obstakels in verschillende aspecten van het werk.
Volgens PCM (het Process Communication Model®) kennen we zes persoonlijkheidstypes, die allen verschillen op basis van hun meest dominante persoonlijkheidskenmerken, manieren waarop ze werken, de werkomstandigheden waarin zij optimaal kunnen presteren en de dingen die hen motiveren.
Onderzoek toont aan dat alle zes types heel goed kunnen functioneren in elk team of werkomgeving, mits managers adequaat reageren op hun psychologische behoeften.
Om ervoor te zorgen dat de psychologische behoeften van werknemers worden vervuld, is het belangrijk dat managers de volgende vragen overwegen:
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat werknemers zich geaccepteerd voelen?
- Hoe kan ik werknemers erkenning geven voor goed verricht werk?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat werknemers een belangrijke taak krijgen?
- Hoe kan ik werknemers privacy, persoonlijke ruimte en tijd voor zichzelf bieden?
- Hoe kan ik taken voor werknemers interessant maken?
- Hoe kan ik taken voor werknemers spannender en dynamischer maken?
Dit zijn de essentiële vragen die managers moeten overwegen bij het investeren in de motivatie van werknemers. Deze vragen zullen hen helpen om de motivatie en betrokkenheid van werknemers te vergroten en conflicten en misverstanden te vermijden.
Managers die voldoen aan de psychologische behoeften van hun werknemers, motiveren hen om zich in te zetten en maximale inspanningen te leveren op het werk. Ze hebben meer tijd om zich te concentreren op het stellen en bereiken van doelen, omdat ze niet voortdurend tegen problemen en miscommunicatie aanlopen.
Benieuwd wat wij vanuit het Process Communication Model® voor jou en je team kunnen betekenen? Op onze website: www.bsmartcommunication.nl vind je uitgebreide informatie en uiteraard staan we ook altijd open voor een persoonlijke kennismaking.
Met een positieve groet,
Monique Bruil









