Emotionele bagage en gedragspatronen: wat schuilt er achter ons gedrag?

17 augustus 2021

Wat als er een reden is voor het feit dat je jezelf soms zo alleen voelt, of het gevoel hebt dat niemand je begrijpt? Wat maakt dat je het soms moeilijk vindt om je authentieke emoties te uiten en te begrijpen? Ben jij je ervan bewust wat de reden is van jouw eigen gedrag? Wat zorgt ervoor dat je doet wat je doet?


Als kind al heb je geleerd wat de norm is voor het uiten van je emoties, en hoe dit bijdraagt aan de relatie met anderen. Vaak leer je als kind om gehoor te geven aan de verwachtingen van anderen. Om te zorgen dat je niet opvalt in de maatschappij en er alles aan doet om erbij te horen. Mogelijk heb je vooral geleerd, dat je erbij wil horen, dat het is belangrijk dat je presteert, en dat je moet laten zien waar je voor staat en dat je sterk bent. Het tonen van je authentieke emoties was lange tijd taboe, waardoor je indirect veel van jezelf gevraagd hebt en geen gehoor hebt gegeven aan wat voor jou belangrijk is.


Voorbijgaan aan je authentieke emoties
Geen gehoor geven aan je authentieke emoties is een onzichtbare invloed uit je jeugd: je kunt het niet zien, en toch heeft het effect op je huidige gedrag. Het gaat om wat er niet gebeurde, wat er niet gezegd werd, wat er niet toegestaan werd, en wat je je dus mogelijk ook niet direct herinnert.


Wees niet bang, het is niet erg, en je hoeft je er zeker niet voor te schamen of schuldig te voelen. Ook je ouders (ouderlijke voorbeelden) treffen in deze geen schuld (tenzij zij je willens en wetens pijn hebben gedaan). Wat het laat zien is dat je vanuit je eigen waarden gehoor hebt gegeven aan wat jij denkt dat anderen van jou verwachten. Je hebt er (on)bewust voor gekozen om anderen een plezier te doen, het goed te doen voor de ander, om je eigen lat hoog te leggen, om sterk te zijn, of om je best te doen voor de ander.


Gedragspatronen
We worden allemaal geboren in een familie met (oude) gedragspatronen. Deze gedragspatronen zijn vaak onzichtbaar en hebben invloed op je als kind, en ook nu nog op je als volwassene. Er bestaat geen perfecte familie. Je bent wie je bent en we hebben allemaal ons eigen voorkeursgedrag.


Zelf groeide ik op in een volksbuurt, kom uit een stabiele familie met hardwerkende en zorgzame ouders, voelde me als oudste dochter verantwoordelijk, ging naar een normale school, had mijn eigen paard, en we gingen regelmatig als gezin en met familie op vakantie. Ik ben me steeds bewuster van de herinneringen uit mijn jeugd – sommige zijn goed, sommige slecht, andere gemiddeld.
De ‘rode lijn’ die steeds weer terugkomt is dat ik zelf altijd de noodzaak heb gevoeld om te laten zien dat ik ‘competent’ ben, dat ik ergens voor sta en er alles aan doe om te presteren. Ik heb altijd al een enorm verantwoordelijkheidsgevoel gehad, ben loyaal, betrouwbaar, toegewijd en in staat om zaken te organiseren en structureren. En ik heb er al jong voor gekozen om te laten zien dat ik sterk ben, en er op die manier voor te zorgen dat niets of niemand mij kwetst.

 

Gevoelens van leegte, boosheid, teleurstelling, verlies en angst
Al van jongs af aan was ik wijs voor mijn leeftijd. Ik voelde de noodzaak om alles goed te doen, en iedereen te helpen. En vanuit een aantal pijnlijke ervaringen, waarbij mijn vertrouwen in mensen een flinke deuk opgelopen heeft, ging ik me steeds meer terugtrekken van mensen. Ik nam (onbewust) afstand van mensen, om mezelf en mijn eigen emoties te beschermen. Om ervoor te zorgen dat ik me niet weer gekwetst of in de steek gelaten zou voelen. En dat terwijl ik juist graag samen met anderen vooruitga en me gesteund wil voelen.


Mezelf emotioneel volledig openstellen vond ik moeilijk. Ik kreeg een eerste relatie, en daarna volgenden er nog een paar, en iedere keer eindigden deze met verdriet. Verdriet omdat mijn vertrouwen opnieuw beschadigd werd. Door deze ervaringen werd het nog moeilijker om mezelf ‘kwetsbaar’ op te stellen.


Ik stortte me op het paardrijden. Ging vanuit school, dagelijks naar de stallen en verwerkte mijn emoties, verdriet en angst in het bijzijn van mijn paarden. Bij de paarden durfde ik mezelf te zijn, gewoon omdat zij trouw zijn, er onvoorwaardelijk voor me waren, me niet zouden laten vallen en vooral omdat zij mij niet (ver)oordeelden.


Inzicht in eigen gedrag
Ik heb al jong geleerd dat het belangrijk is om voor jezelf op te komen. Om ervoor te zorgen dat je laat zien waar je voor staat en dat je presteert. Dit jong aangeleerde gedrag heeft mij gevormd tot waar ik nu sta, het heeft mij veel gebracht en het heeft me ook veel gekost.


Vanuit dit jong aangeleerde gedrag ben ik geworden 
WAT ik ben, een sterke onafhankelijke vrouw die zakelijk behoorlijk succesvol is. Hierdoor ben ik alleen lange tijd wel een stukje van mezelf kwijtgeraakt, oftewel WIE ik ben.


Met als resultaat dat een aantal jaren geleden het zogeheten licht uitging. Ik was lichamelijk opgebrand, onwijs emotioneel en het lukte me niet meer om te PRESTEREN. Mijn ‘overlevingsgedrag’ had zijn tol geëist. Waardoor ik niet anders kon dan gehoor gaan geven aan mijn eigen behoeften.


In deze periode kwam ik in contact met Edith Doosje, mede-eigenaar bij Process Communication Nederland. En besloot om mijn eigen zelfinzicht te vergroten door me te laten bijscholen tot PCM Trainer en Coach. Een bijzondere ervaring, ontzettend confronterend en onwijs leerzaam. Door me bewust te worden van mijn eigen gedrag, mijn communicatie en motivatie voorkeuren, mijn kwaliteiten, valkuilen, drivers, stresspatronen ging er een wereld voor me open.


Na jarenlang als leidinggevende en sales professional mensen te hebben ‘gemanaged’ kreeg ik eindelijk waardevolle handvatten om mezelf te managen. Mijn persoonlijke motto is dan ook:


‘Verandering begint met vertrouwen; vertrouwen in jezelf,
in anderen en in samenwerken’


Onzichtbare emoties
Wat was de reden dat ik deed wat ik deed? Waarom bouwde ik die onzichtbare muur, en ging ik mezelf verdedigen? Wat maakte dat ik het gevoel had dat anderen mij niet begrepen? Waarom voelde ik me in de steek gelaten? Waardoor was ik niet langer in staat om op een positieve manier naar het leven te kijken? Ik was toch opgegroeid in een fijne omgeving met lieve ouders, ik had mijn vrienden en familie, mijn geweldige gezin, een heerlijk huis en was zakelijk ook nog eens succesvol.


Ik kwam erachter dat ik mezelf verloren was. Mijn eigen waarde, mijn eigen (zelf)vertrouwen, en de liefde voor mezelf. Volledig onzichtbare emoties, waardoor ik te veel van mezelf ben gaan verlangen en uiteindelijk mijn taks had bereikt. Ik gaf mezelf op geen enkel front meer de erkenning die ik nodig had om lekker te functioneren.


Een van de belangrijkste bronnen voor motivatie is gehoor geven aan je eigen behoeften. Onbewust kiezen we er vaak voor om onze emoties te maskeren. Op het moment dat ik verdrietig of bang ben, kies ik ervoor om te laten zien dat ik sterk ben. Door mezelf daadkrachtiger neer te zetten, te overrulen en verbaal en non-verbaal in de aanval te gaan. Vanuit mijn perceptie is falen geen optie. En als ik laat zien dat ik bang, onzeker en verdrietig ben dan laat ik zien dat ik kwetsbaar ben en dat voelde jarenlang als falen.

Wanneer je opgroeit in een omgeving waar je gevoelens ertoe doen en je aangemoedigd wordt deze te delen, dan is het waarschijnlijk dat je een gezonde relatie ontwikkelt met jezelf. Wanneer een gevoel dan in je opkomt, duw je het niet weg, negeer je het niet, luister je ernaar en doe je er iets mee, hoe onwelkom of pijnlijk deze ook is.


Ben je opgegroeid in een omgeving waar gevoelens niet gehoord werden, onderdrukt of over het hoofd gezien werden – of wanneer je het gevoel kreeg dat je je moest schamen of je schuldig moest voelen voor het hebben van gevoelens – dan is dit de primaire basis om niet langer gehoor te geven aan je authentieke emoties en deze te maskeren.


Vanuit het Process Communication Model ® maak je kennis met de acht verschillende psychologische behoeften die wij allemaal in een bepaalde mate en volgorde nodig hebben. Het vervullen van je eigen psychologische behoefte is als het opladen van je ‘batterij’. Je maakt kennis met de verschillende ‘maskeer’ emoties en krijgt daardoor inzage in je authentieke emoties. Je leert je eigen gedrag en dat van anderen herkennen.


Verschillende factoren
Misschien ben je voor je gevoel veel alleen geweest omdat je ouders veel werkten, of hadden je ouders bijvoorbeeld geen goede relatie met elkaar, of zijn ze gescheiden. Moesten je ouders voor een ziek kind of familielid zorgen waardoor zij minder tijd voor jou hadden? Ook is het mogelijk dat je emotionele bagage hebt omdat je ouders hun eigen emoties niet begrepen of niet wisten hoe zij hun emoties op een positieve manier konden uiten. Misschien groeide je op in een gezin dat heel autoritair was of juist niet streng genoeg. Wellicht hadden je ouders zo’n hekel aan conflict dat ze bij ruzie tussen de kinderen iedereen naar hun kamer stuurden zonder uit te zoeken hoe de ruzie was ontstaan. Misschien moest je zelf te snel opgroeien omdat je ouders er niet veel waren en je voor je jongere broertje en zusje moest zorgen. Al deze factoren vormen de basis voor onze emoties en hebben invloed op ons gedrag.


De volgende symptomen kunnen voor jou een signaal zijn dat je niet op een positieve manier gehoor geeft aan je eigen behoeften:

  • Je vindt het moeilijk om je emoties (boosheid, verdriet, angst) te uiten.
  • Je bekritiseert veel en gaat over controleren.
  • Je voelt je regelmatig leeg (opgebrand).
  • Je zorgt niet goed voor jezelf, eet te veel, gebruikt drugs of drinkt overmatig alcohol.
  • Je verzorgt je omgeving niet meer.
  • Je voelt steeds de noodzaak om jezelf te verdedigen.
  • Je gaat manipuleren, en uit verbinding waardoor het niet lukt om emotionele ondersteuning te bieden.
  • Je gaat beschuldigen en vindt het moeilijk om verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen gedrag en emoties.
  • Je trekt jezelf (depressief) terug en het lukt je niet om de autonomie te herpakken.


Misschien voel je niet al deze dingen, wel is het belangrijk om voor jezelf na te gaan welke je ervaart en wat je ermee kunt doen.


Geef jezelf niet de schuld
Vanuit je jeugdervaringen voel je je wellicht in de war en verantwoordelijk dat jij niet gelukkiger was tijdens het opgroeien – je geeft jezelf de schuld voor het onzichtbare gemis. Niemand wil zijn ouders de schuld geven, vooral als je weet dat zij je alles hebben gegeven, en juist hierdoor is het moeilijk om authentieke emoties te erkennen. Mogelijk herken je je niet in de situaties die ik hierboven beschreef, toch is er een reden waardoor je je voelt zoals je je voelt – dit komt voort uit hetgeen je geleerd hebt rond het uiten van je emoties.


Als mens handelen we allemaal vanuit ons gevoel. We ervaren een situatie, de manier waarop deze bij ons binnenkomt bepaald hoe we erover denken en wat we vervolgens gaan doen. Wees niet bang om gehoor te geven aan jouw gevoelens of emoties. Door gehoor te geven aan wat voor jou belangrijk is blijf je dicht bij jezelf en ben je succesvol voor jezelf.


Focus op wat belangrijk is, versterk je communicatie en motivatie en ga voor méér plezier en resultaat


Wil jij jouw zelfinzicht vergroten en werken aan meer zelfvertrouwen? Neem dan gerust contact met mij op.


Monique Bruil
Eigenaar BSmart Communication / Ontwikkelingspartner / PCM Trainer en Coach / Auteur van het boek ‘In 10 stappen zelfbewuster samenwerken’.

4 september 2025
Vertrouwen is geen extraatje in een goede werkcultuur – het is onmisbaar. Bij ons staat vertrouwen aan de basis van wat we Compassionate Accountability® noemen: leiderschap met zowel compassie als heldere grenzen. Als vertrouwen beschadigd raakt, valt het fundament weg. Maar wat is de reden dat het gebeurd? En wat kun je doen om het te herstellen? Vertrouwen is meer dan een goed gevoel Vertrouwen verliezen is niet zomaar een relationeel probleem – het raakt de kern van mensgericht en verantwoordelijk leiderschap. In een cultuur van Compassionate Accountability® gaan we ervan uit dat iedereen: · waardevol is: je doet ertoe; · capabel is: je kunt iets bijdragen; · verantwoordelijk is: je hebt invloed op wat er gebeurt. Wanneer het vertrouwen wegvalt, wankelen juist deze drie pijlers: · We trekken ons terug en gaan twijfelen aan de waarde van onszelf of van de ander. · We gaan controleren of buitensluiten, wat een signaal geeft van wantrouwen in iemands kunnen. · We nemen het over of straffen, waardoor de ander geen ruimte krijgt om verantwoordelijkheid te nemen. Kortom: een vertrouwensbreuk schaadt niet alleen de relatie – het ondermijnt het hele idee van compassievol leiderschap. Hoe vertrouwen afbrokkelt Vertrouwen gaat vaak niet ineens kapot, maar slijt langzaam door kleine dingen: · Wat je zegt en wat je doet komt niet overeen. · Er zijn geen duidelijke grenzen of verwachtingen. · Conflicten worden niet besproken. · We oordelen in plaats van vragen te stellen. · We geven geen eerlijke feedback uit angst om de sfeer te verpesten. Stuk voor stuk zijn dit momenten waarop we stoppen met elkaar echt te zien als waardevol, capabel en verantwoordelijk. Wat gebeurt er als vertrouwen weg is? Zonder vertrouwen schakelen we over op overlevingsgedrag. We wijzen, trekken ons terug of nemen de controle. Dit zijn precies de patronen die we kennen uit de Dramadriehoek – gedrag dat voortkomt uit zelfbescherming in plaats van verbinding. Het volgende gebeurt: · Compassie verdwijnt. · Verantwoordelijkheid wordt een machtsmiddel. · De communicatie stokt. In plaats van een omgeving waarin mensen groeien, ontstaat een plek waar mensen zich moeten verdedigen. Drie herkenbare situaties 1. Een belofte wordt niet nagekomen Een leidinggevende zegt zich hard te maken voor een loonsverhoging, maar zegt niets meer als het budget wordt bevroren. Het team voelt zich genegeerd en haakt af. 2. Feedback wordt persoonlijk opgevat Een medewerker komt met een idee, maar wordt meteen afgewezen. Later hoort diegene dat er achter zijn rug om aan zijn bekwaamheid werd getwijfeld. Resultaat: vertrouwen weg, motivatie verdwijnt. 3. Problemen worden vermeden Een leidinggevende durft een collega niet aan te spreken op ondermaats werk en verdeelt taken stilletjes opnieuw. De medewerker blijft achter in verwarring – en zonder gevoel van verantwoordelijkheid. Dit zijn geen simpele miscommunicaties – dit zijn momenten waarop leidinggevenden geen verbinding meer maken. Wat kun je doen om vertrouwen te herstellen? Goed nieuws: vertrouwen kan terugkomen. Sterker nog – Compassionate Accountability® biedt een stappenplan voor herstel. ✅ Ga terug naar de basis Herinner jezelf eraan: deze persoon is waardevol, capabel én verantwoordelijk. Laat dat zichtbaar zijn in je gedrag en tijdens gesprekken. ✅ Neem verantwoordelijkheid voor je eigen aandeel Heb je zelf bijgedragen aan het verlies van vertrouwen? Erken het. Echte verantwoordelijkheid vraagt om – kwetsbaarheid – als opening naar herstel. ✅ Praat open en eerlijk Gebruik “ik”-boodschappen in plaats van verwijten. Vraag in plaats van te oordelen. Laat zien wat bepaald gedrag met jou deed, zonder iemand aan te vallen. ✅ Zorg voor duidelijkheid en veiligheid Spreek verwachtingen helder uit. Laat weten wat jouw grenzen zijn – en vraag die van de ander. Duidelijkheid is een vorm van zorg. ✅ Ga het conflict niet uit de weg Conflict is niet de vijand – afstand wel. Juist door moeilijke dingen bespreekbaar te maken met respect en duidelijkheid groeit vertrouwen. ✅ Wees voorspelbaar en betrouwbaar Doe wat je zegt. Leef je waarden. Hoe vaker mensen op je kunnen rekenen, hoe steviger het vertrouwen wordt. Vertrouwen raakt de kern van goed leiderschap Vertrouwen verliezen is niet alleen lastig – het raakt de ziel van de organisatie. Maar met moed, eerlijkheid en compassie kun je niet alleen herstellen wat kapot is gegaan, maar zelfs iets sterkers opbouwen. Wanneer je mensen blijft zien als waardevol, capabel en verantwoordelijk, ontstaat er een werkcultuur waarin mensen: · zich veilig voelen om eerlijk te zijn; · de moed hebben om verantwoordelijkheid te nemen; · en zich verbonden voelen om samen te groeien. De weg naar herstel is niet makkelijk – maar hij is er. En hij is het waard. Klaar om het vertrouwen in je team te herstellen? Laten we het gesprek aangaan, we helpen jullie graag op weg. Met compassievolle groet, Monique Bruil Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/losing-trust-contradicts-compassionate-accountability/ “Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
28 augustus 2025
Hebben de leidinggevenden in jouw organisatie een vaste manier om met conflicten om te gaan? Hoe vaak escaleert een conflict op de werkvloer? Conflicten zijn onvermijdelijk – en zelfs nodig – in een gezonde, dynamische werkomgeving. Toch gaan veel leiders er op een onvoorspelbare en vaak chaotische manier mee om. En laten we eerlijk zijn: daar zit vaak onnodig veel drama bij. Goede leiders kunnen tegen een stootje Goede leiders laten zich niet meeslepen door drama. Ze hebben een duidelijke aanpak voor conflicten. Zo’n aanpak – een standaard werkwijze of ‘SOP’ (Standard Operating Procedure) – geeft houvast en vertrouwen. Het helpt om moeilijke situaties op een constructieve manier aan te pakken. Hoe pakken de leidinggevenden in jouw organisatie conflicten aan? Herken je dit? · Sommigen mijden elk conflict, uit angst voor spanning of beschadigde relaties. · Anderen stappen direct in de strijdmodus – het conflict móét gewonnen worden. · Sommigen slikken alles in... tot ze ontploffen. · En weer anderen proberen koste wat kost iedereen tevreden te houden. Volgens onderzoek van Next Element kiest ruim 70% van de mensen liever voor een compromis dan voor een confrontatie. Begrijpelijk – maar vaak leidt het tot vermijding in plaats van echte oplossingen. En dat noemen wij: drama . Weg met drama, tijd voor een ander perspectief op conflict Waarom is omgaan met conflict zo lastig? Veel leidinggevenden geven aan dat ze het moeilijk vinden om moeilijke gesprekken te voeren. Tegelijkertijd weten ze dat het nodig is. Want goed gevoerde conflicten kunnen juist leiden tot: · Meer onderling vertrouwen · Een veiligere werkcultuur · Nieuwe ideeën en innovatie · Betere samenwerking tussen verschillende mensen · Meer betrokkenheid en eigenaarschap in teams En toch blijven we conflicten vermijden. Waarom? Leidinggevenden noemen bijvoorbeeld: · Angst om iemand te kwetsen · Negatieve ervaringen uit het verleden · Onzekerheid of angst voor escalatie · Hun persoonlijkheid (bijvoorbeeld conflict mijdend) · Hiërarchie – bang om iemand boven zich aan te spreken · Gebrek aan kennis of vaardigheden: ze weten gewoon niet hoe het moet De grootste belemmering? Gebrek aan vaardigheden Veel leidinggevenden hebben nooit geleerd hoe je op een gezonde manier met conflicten omgaat. Ze hebben geen goede voorbeelden gehad en ook geen training gevolgd. Daardoor missen ze het gereedschap om effectief en professioneel te reageren. Uit onderzoek in Australië blijkt dat managers wel 30 tot 50% van hun tijd kwijt zijn aan conflicten. Toch voelen ze zich daar niet bekwaam in. Het gevolg: hun medewerkers vertrouwen er niet op dat hun leidinggevende het conflict goed zal aanpakken. Een standaardaanpak voor conflict: essentieel voor elke leidinggevende Conflicten horen bij het werk. Maar hoe je ermee omgaat, kun je niet aan het toeval overlaten. Succesvolle organisaties gebruiken standaardprocedures (SOP’s) voor belangrijke processen – en dat zou ook moeten gelden voor conflicthantering. Een conflict-SOP geeft leidinggevenden: · Duidelijkheid · Rust · Een herhaalbare aanpak voor lastige situaties Wat hoort er in een goede conflict-SOP? Een effectieve conflictaanpak bevat: · Een heldere beschrijving van wat een conflict is – zodat je het herkent · Een manier om positief en negatief conflict te onderscheiden · Een eenvoudige gespreksstructuur die zowel compassie als duidelijkheid biedt · Een systeem om te evalueren en ervan te leren · Een manier om te meten of iedereen dezelfde aanpak volgt Denk aan iets als "Stop, Drop and Roll" – simpel, krachtig, makkelijk te onthouden. Is jouw organisatie voorbereid op conflict? Hebben jullie al een SOP voor conflicten? Zo niet, dan laat je belangrijke momenten aan het toeval over – en dat is riskant, vooral als de emoties hoog oplopen. Wij helpen leiders en teams om een eigen, op maat gemaakte conflict-SOP te ontwikkelen. We maken sjablonen voor de meest voorkomende lastige situaties én trainen interne mensen om deze vaardigheden verder te verspreiden in de organisatie. Meer weten? Neem gerust contact met ons op. Met een positieve groet,  Monique Bruil Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/do-your-leaders-have-an-sop-for-conflict/ “Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
21 augustus 2025
Wat maakt het verschil in hoe we met conflict omgaan? Compassionate Accountability® leert ons dat conflict geen probleem hoeft te vormen - het kan juist een kans zijn. Een kans om vertrouwen te versterken, creativiteit te activeren en betere resultaten te behalen. Als mensen kennismaken met onze Compassionate Accountability Assessment of het OVSO-model, krijgen we vaak de vraag: “Hoe verschilt dit van conflictstijlen?” Een goede vraag. We leggen het je graag uit. Wat is een conflictstijl? Iedereen reageert op zijn eigen manier op conflict. Het bekende Thomas-Kilmann-model beschrijft vijf basisstijlen: Samenwerken, Strijden, Vermijden, Toegeven en Compromissen sluiten . Elke stijl heeft sterke en zwakke kanten. Problemen ontstaan als je één stijl altijd toepast - of niet doorhebt welke stijl het beste past bij de situatie. Maar wij kijken er net even anders naar. Wij zeggen: conflict is niet het probleem. De manier waarop je met de energie van conflict omgaat , maakt het verschil. Conflictenergie: opbouwend of destructief? Onze Compassionate Accountability Assessment (CAA) laat drie ineffectieve manieren van omgaan met conflict zien: Slachtoffer, Aanklager en Redder. Deze rollen zorgen voor drama en verspillen energie - energie die je óók kunt gebruiken voor betere relaties en betere resultaten. Opvallend genoeg vallen vier van de vijf conflictstijlen van Kilmann (strijden, vermijden, toegeven, compromis) vaak samen met deze dramarollen, vooral als mensen onder druk staan. Uit onderzoek blijkt dat deze neiging tot drama sterk samenhangt met persoonlijkheid en in de loop van het leven nauwelijks verandert. En dat is zorgelijk, want: Meer dan de helft van de werknemers vertrouwt hun leidinggevende niet in hoe die met conflict omgaat. (Bron: Trust and Conflict-onderzoek, Next Element) Wat is dan een conflicthanteringsvaardigheid? Een conflictstijl is wat je van nature onbewust doet. Een vaardigheid is iets dat je kunt leren en ontwikkelen. De CAA meet drie kernvaardigheden om op een gezonde en effectieve manier met conflict om te gaan: · Openheid – zorgt voor veiligheid en ruimte om écht te zeggen wat er speelt. · Vindingrijkheid – brengt nieuwsgierigheid en helpt om samen naar oplossingen te zoeken. · Standvastigheid – houdt vast aan wat belangrijk is, zonder hard of onbuigzaam te worden. Met deze vaardigheden leer je de energie van conflict om te zetten in vertrouwen, vernieuwing en samenwerking - ongeacht je stijl of persoonlijkheid. OVSO: van theorie naar praktijk Het OVSO-model is geen stijl, maar een vaardigheid. Het biedt een concrete aanpak voor lastige gesprekken en conflicten. Leiders die met OVSO werken, leren hoe ze zonder drama tot betere uitkomsten kunnen komen. Gebaseerd op meer dan 15 jaar onderzoek, werkt het écht: 94% van de deelnemers aan onze trainingen vindt OVSO beter dan elk ander model dat ze eerder gebruikten. * OVSO is de Nederlandse vertaling voor het Amerikaanse ORPO model Kortom: Je conflictstijl herkennen is een goed begin. Maar conflicten oplossen vraagt méér dan inzicht - het vraagt vaardigheid. Geef je leiders dus niet alleen een label, maar geef ze de tools en het vertrouwen om elk conflict om te zetten in iets positiefs en constructiefs. Met compassievolle groet,  Monique Bruil Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/conflict-styles-vs-conflict-competencies/ “Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
14 augustus 2025
Leiderschap is geen vast gegeven. Als je jezelf niet blijft ontwikkelen, neemt je effectiviteit als leider vanzelf af. Elke dag krijg je de kans om je impact te vergroten. De vraag is: kies je voor gemak, of voor resultaat? Misschien herken je deze gedachten: “Ik ben hier te oud voor.” “We doen het al jaren zo.” “Waarom zouden we iets veranderen?” “Het voelt niet als mezelf.” “Wat als ik het fout doe?” “Het gaat toch goed zo?” “Wat als het niet werkt?” Het is comfortabel om vast te houden aan wat je kent. Maar als je blijft doen wat je altijd deed, blijf je ook dezelfde resultaten krijgen. Vroeg of laat sta je voor een keuze: blijf je in je comfortzone, of ga je voor groei? Nieuwe gewoontes ontwikkelen “De grootste bedreiging voor toekomstig succes is eerder succes.” ~ Henry Ford ~ Leren om effectiever leiding te geven is niet makkelijk. Het voelt vaak ongemakkelijk. Maar ongemak betekent niet dat iets niet bij je past. Als je wacht tot het moment dat je je er zeker over voelt, komt dat moment misschien nooit. Als je pas begint als je alles perfect begrijpt, kom je nooit in beweging. Als je fouten ziet als falen, sluit je jezelf af voor groei. En als je eerst wil zien dat anderen het doen, ben jij niet degene die vooroploopt. Oefenen maakt niet per se perfect—maar het vormt wél je gewoontes. Gerichte oefening, met goede begeleiding, helpt je om betere gewoontes te ontwikkelen. Hoe vaak heb je geoefend om goed te worden in wat je nu doet? Datzelfde proces geldt ook voor leiderschap. Dus, ondanks je twijfels en weerstand: ben je bereid om het werk te doen? Om te leren, te vallen en weer op te staan? Om de overtuigingen los te laten die je klein houden? Vandaag is een kans om een betere leider te worden. Niet omdat het makkelijk is. Maar omdat het nodig is. De wereld heeft leiderschap nodig. Echt leiderschap. En dat begint bij jou. Met compassievolle groet,  Monique Bruil Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/improving-leadership-effectiveness-do-you-want-comfort-or-results/ “Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
7 augustus 2025
Herken je dit? Een teamoverleg waarin niemand écht op dezelfde golflengte zit. De oudere generatie hecht veel waarde aan loyaliteit en inzet. De Gen X’er werkt liever zelfstandig. De Millennial zoekt naar gezamenlijke beslissingen. En de Gen Z-collega vraagt om directe feedback en openheid. Iedereen werkt aan hetzelfde doel, maar het onderlinge vertrouwen raakt ergens onderweg zoek. Met wel vijf generaties op de werkvloer is vertrouwen niet zomaar een mooi woord. Het is een voortdurende beweging. Hoe bouw je vertrouwen als iedereen er net wat anders onder verstaat? En belangrijker nog: hoe gebruik je die verschillen als kracht, in plaats van als bron van frustratie? Daar komt Compassionate Accountability ® om de hoek kijken, oftewel compassievol verantwoordelijk. Wat is Compassionate Accountability®? Het is een manier van leidinggeven waarin relaties en resultaten hand in hand gaan. Het begint met de Compassion Mindset®: de overtuiging dat iedereen waardevol, capabel en verantwoordelijk is. Van daaruit pas je drie kernvaardigheden toe, bekend als de Compassiecyclus: openheid, vindingrijkheid en standvastigheid. Dit model helpt generaties elkaar beter te begrijpen, omdat het inspeelt op wat ons allemaal verbindt: onze menselijke behoeften. Het resultaat? Een werkomgeving die veilig, nieuwsgierig en consistent is. Waarom vertrouwen voor elke generatie anders werkt Elke generatie heeft een andere kijk op vertrouwen: · Oudere generatie (1946–1964): vertrouwen ontstaat door loyaliteit, inzet en duidelijke hiërarchie. · Gen X (1965–1980): vertrouwt op zelfstandigheid en vakmanschap - zonder micromanagement. · Millennials (1981–1996): zoeken authenticiteit, inclusie en regelmatige feedback. · Gen Z (1997–2012): verwacht transparantie, open communicatie en psychologische veiligheid. Zonder oog voor deze verschillen ontstaan er snel misverstanden. Wat de één als eerlijk ervaart, komt op de ander misschien bot over. Wat voor de één autonomie is, voelt voor de ander als aan zijn lot overgelaten worden. Waarom één aanpak niet voor iedereen werkt Stel je een Gen X-leider voor die denkt: “Ik laat die Millennial lekker zijn eigen weg vinden, dat is toch een teken van vertrouwen?” Maar die Millennial verlangt juist naar feedback en samenwerking, en voelt zich in de steek gelaten. Of een Gen Z-stagiair die tijdens een vergadering open vragen stelt om actief mee te denken, maar door een oudere generatie als brutaal wordt gezien. Zonder gezamenlijke taal blijft ‘vertrouwen’ een vaag begrip dat iedereen anders invult. En dan vallen dingen snel uit elkaar. Daarom zijn de Compassie Mindset® en de Compassiecyclus zo waardevol. Stap 1: Start met de Compassie Mindset De basis ligt in het erkennen van drie universele psychologische behoeften: · Waardevol: “Ik doe ertoe als mens.” · Capabel: “Ik heb iets bij te dragen.” · Verantwoordelijk: “Ik maak verschil. Ik heb invloed.” Als leiders vanuit deze mindset werken, voelen teamleden zich veilig, betrokken en gemotiveerd. Worden deze behoeften genegeerd? Dan zie je mensen terugtrekken of afhaken. Deze aanpak overstijgt generatieverschillen. Want of je nu 25 of 55 bent - iedereen wil zich gezien en gewaardeerd voelen. Stap 2: Breng het tot leven met de Compassiecyclus De mindset komt tot leven via drie vaardigheden: Openheid Luisteren zonder oordeel, je kwetsbaar durven opstellen en ruimte geven aan verschillende perspectieven. · Oudere generatie voelen zich gewaardeerd als hun ervaring wordt erkend. · Gen X houdt van duidelijke, directe communicatie. · Millennials zoeken echtheid en transparantie. · Gen Z verwacht emotionele openheid. Leiderschapstip: Vraag eens: “Wat betekent vertrouwen voor jou?” En luister zonder te corrigeren. Vindingrijkheid Samen problemen oplossen vanuit nieuwsgierigheid en samenwerking. Iedereen heeft iets bij te dragen. · Oudere generatie bieden ervaring en mentorschap. · Gen X excelleert in zelfstandigheid. · Millennials willen samen creëren. · Gen Z brengt frisse ideeën en flexibiliteit. Leiderschapstip: Vorm gemixte generatieteams. Vraag: “Wat breng jij mee dat anderen kunnen leren?” Standvastigheid Afspraak is afspraak. Standvastigheid betekent eerlijk zijn, grenzen stellen én blijven ondersteunen. · Oudere generatie waarderen duidelijkheid en structuur. · Gen X houdt van betrouwbaarheid en integriteit. · Millennials zoeken openheid over verwachtingen. · Gen Z verwacht verantwoordelijkheid—ook van leidinggevenden. Leiderschapstip: Durf moeilijke gesprekken aan te gaan. Zeg bijvoorbeeld: “Omdat ik om jou én onze samenwerking geef, wil ik iets met je bespreken.” Vertrouwen gaat niet over leeftijd, maar over behoeften Generatiekennis helpt, maar uiteindelijk draait vertrouwen om menselijke motivatie. Als leider bouw je dat vertrouwen niet met een standaardaanpak, maar door in te spelen op wat ieder mens nodig heeft om zich gezien, gehoord en gewaardeerd te voelen. Compassionate Accountability® geeft je als leider een praktische taal om: · Communicatiestijlen te respecteren · Generatie-oordelen te vermijden · Vertrouwen bewust op te bouwen · Conflicten op te lossen zonder de verbinding te verliezen Tot slot: Verbinding kent geen leeftijd Je hoeft geen expert te zijn in generaties. Je moet vooral begrijpen wat mensen drijft. Als je leidinggeeft vanuit Compassionate Accountability®, probeer je niet te raden wat iemand nodig heeft - je vertrekt vanuit de overtuiging dat ieder mens telt en mag groeien.  Het effect? Een cultuur waarin vijf generaties niet ondanks hun verschillen samenwerken, maar juist door de verschillen te overbruggen. Wil jij meer weten over hoe je compassie en verantwoordelijkheid kunt integreren in jouw organisatie. Bekijk dan eens onze mogelijkheden op thecompassionacademy.nl We helpen jou en je team graag vooruit. Met compassievolle groet, Monique Bruil Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/bridging-the-generational-trust-gap-with-compassionate-accountability/ “Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
31 juli 2025
Niets frustreert meer dan een organisatie die mooie waarden verkondigt, maar zich er niet aan houdt. Veel mensen hebben het meegemaakt: inspirerende presentaties, motiverende posters aan de muur, e-mails vol mooie woorden over ‘de cultuur’. En dan… gebeurt er niets. Het gedrag verandert niet, conflicten blijven liggen, en het vertrouwen brokkelt af. Dus als je als leider iets als Compassionate Accountability® wilt invoeren, is het logisch dat mensen sceptisch zijn. We horen het vaak van leiders: “Ik wil hier graag mee aan de slag, maar ik ben bang dat mijn team het niet serieus neemt. Wat als ze denken dat het gewoon de zoveelste hype is?” Een begrijpelijke zorg. En een die je serieus moet nemen. Want als mensen je niet geloven, valt alles uit elkaar. En daarom is dit de kernboodschap: als je niet bereid bent om het ook echt toe te passen, begin er dan niet aan. Wat is Compassionate Accountability®? Even een korte opfrisser: Compassionate Accountability betekent dat je mensen tegelijkertijd waardeert én aanspreekt op hun verantwoordelijkheid. Niet het één óf het ander – maar allebei, tegelijk en voluit. Het is een manier van leidinggeven waarin je laat zien: · Jij doet ertoe. · Je kunt leren, groeien en bijdragen. · Je bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag. Deze manier van denken – Compassion Mindset® – rust op drie overtuigingen: 1. Waardevol – Iedereen heeft waarde en waardigheid. 2. Capabel – Iedereen kan leren, groeien en iets bijdragen. 3. Verantwoordelijk – Iedereen is verantwoordelijk voor eigen gedrag, gedachten en gevoelens. Daarmee komen ook drie belangrijke vaardigheden: · Openheid – nieuwsgierig blijven, ook als het spannend wordt. · Vindingrijkheid – samen oplossingen zoeken, zonder te wijzen. · Standvastigheid – blijven staan, zonder te vermijden of te overheersen. Als je op die manier gaat leiden, ontstaat er een cultuur waarin mensen zich veilig, gewaardeerd én verantwoordelijk voelen. Klinkt krachtig? Dat is het ook. Maar... toch gaat het hier vaak mis. Cultuur verander je niet met woorden, maar met gedrag Een cultuur verander je niet met een aankondiging. Niet met een presentatie, een training of een poster. Cultuur verandert door wat mensen elke dag doen. Als jij wilt dat Compassionate Accountability® werkt in je team, dan moet jij ermee beginnen. Dat betekent dat jij laat zien wat het betekent – juist op moeilijke momenten. Bijvoorbeeld: · Je reageert op conflict met nieuwsgierigheid, niet met verwijten · Je erkent je eigen aandeel als iets misgaat · Je spreekt mensen aan met respect, niet vanuit macht · Je blijft in gesprek, ook als emoties oplopen · Je behandelt anderen – en jezelf – als waardevol, capabel en verantwoordelijk Als mensen zien dat jij dit gedrag laat zien (en niet alleen erover praat), groeit hun vertrouwen. En pas dan is echte verandering mogelijk. Zoals Nate Regier, het brein achter Compassionate Accountability, het mooi verwoord: “Je kunt compassie niet faken, en verantwoordelijkheid niet ontwijken.” Waarom voorbeeldgedrag zó belangrijk is Toepassen is essentieel – en wel om deze redenen: 1. Het maakt je geloofwaardig Als mensen zien dat je doet wat je zegt, gaan ze je serieus nemen. Je hoeft niet perfect te zijn, maar wel oprecht. 2. Het zorgt voor psychologische veiligheid Mensen durven pas verantwoordelijkheid te nemen als ze zich veilig voelen. Die veiligheid begint bij jou. 3. Het verandert de norm Gedrag is besmettelijk. Als jij open, vindingrijk en standvastig bent, volgen anderen vanzelf. 4. Het maakt inconsequent gedrag zichtbaar Sommige mensen praten graag over empathie, maar gaan moeilijke gesprekken uit de weg. Anderen zijn resultaatgericht, maar lopen over mensen heen. Als jij compassie en verantwoordelijkheid echt toepast, worden tegenstellingen duidelijk – en kun je de werkcultuur veranderen. Wat als je het niet omarmt? Heel simpel: dan werkt het averechts. Je zegt het één, maar laat iets anders zien. En dat ondermijnt vertrouwen – sneller dan wat dan ook. Wat je dan krijgt: · Meer cynisme · Minder betrokkenheid · Hogere uitstroom · Minder eigenaarschap in je team Je team ziet het. En ze zullen je niet volgen. Sterker nog: je geloofwaardigheid kan er meer door beschadigen dan wanneer je niets zou zeggen. Zoals Jamie Remsberg, mede-oprichter van Next Element, zegt: “Het zijn niet de tools die werken, maar de mensen.” Het gaat dus niet om het model of de training – het gaat om wat jij doet. Dagelijks, zichtbaar en oprecht. Begin er alleen aan als je het wilt leven – dan kan het álles veranderen Als je nog twijfelt: Het hoeft niet perfect. Je hoeft het niet allemaal meteen te kunnen. Je moet gewoon willen beginnen. Stel jezelf eens de volgende vragen: · Wanneer vermeed ik voor het laatst een moeilijk gesprek uit angst? · Spreek ik anderen aan zoals ik zelf aangesproken wil worden? · Behoud ik de waardigheid van de ander als ik feedback geef? · Sta ik zelf open voor feedback? En oefen dan met kleine stappen. Laat in je dagelijkse gedrag zien waar je voor staat – vóór je het van anderen vraagt. Nodig uit tot feedback. Erken je fouten. Blijf in gesprek. Walk before you talk. Tot slot: wil je het echt? Dan begint het hier Compassionate Accountability® is geen extra kernwaarde voor aan de muur. Het is dagelijks verbindend leiderschap. Een manier van zijn. Dus: 👉 Verkondig het niet. Leef het. 👉 Verkoop het niet. Laat het zien. 👉 Verwacht geen perfectie. Kies voor toewijding. Ben je al begonnen aan deze reis? Of wil je jouw leiderschapsreis verder vervolgen? Dan helpen we je graag verder. 📩 Neem contact met ons op of ontdek onze trainingen en opleidingen. Met een compassievolle groet, Monique Bruil Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/modelling-behavior/ “Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
25 juli 2025
Let op: redder-alarm! Onlangs stonden onze Next Element collega’s op de internationale conferentie van de Association for Talent Development (ATD). Honderden mensen bezochten hun stand. Velen waren enthousiast, stelden vragen en vertelden waarom ze op het evenement waren. Maar er was één uitzondering. Een man van een andere organisatie – een paar stands verderop – kwam meerdere keren langs. Niet om vragen te stellen of echt in gesprek te gaan, maar om ongevraagd te geven over wat er volgens hem mis was met onze producten en wat wij ‘beter’ konden doen. Zonder dat hij iets wist van wat we daadwerkelijk doen. En precies daar zit het probleem: Als jouw drang om te ‘onderwijzen’ groter is dan de bereidheid van de ander om te leren, gaat het mis. Wat bedoelen we met ‘Redden’? Ken je van die mensen die zichzelf tot expert noemen over jouw werk? Ze willen vooral zenden, niet luisteren. Ze geven advies waar niemand om heeft gevraagd en lijken niet te merken hoeveel schade dat aan kan richten. We noemen dit gedrag ‘Redden’ – één van de drie dramaposities die mensen in kunnen nemen vanuit stress. Het lijkt misschien behulpzaam, maar het werkt vaak averechts. Hoe voorkom je dat je gaat Redden? Een belangrijk uitgangspunt van Compassionate Accountability® is: begin met Openheid . Dat betekent: · Afstemmen op de ander · Eerlijk zijn over je eigen bedoelingen en gevoelens · Ruimte maken voor veiligheid en nieuwsgierigheid Leren gebeurt alleen als mensen zich veilig voelen én nieuwsgierig zijn. Als jij te veel in de ‘onderwijs-stand’ staat terwijl de ander daar (nog) niet voor open staat, is het tijd om even pas op de plaats te maken. Vraag jezelf af: Wat kan ik doen om een betere leeromgeving te creëren? Wat we leerden van L&D-professionals op ATD Tijdens de beurs nodigden onze collega’s bezoekers uit om een korte zelftest te doen, de Compassionate Accountability® Assessment . Daarmee ontdek je hoe je scoort op drie compassievaardigheden: · Openheid (afstemmen en luisteren) · Vindingrijkheid (problemen oplossen, informatie delen) · Standvastigheid (grenzen aangeven, vasthouden aan wat belangrijk is) Bij deze groep professionals scoorde Vindingrijkheid het hoogst. Wat logisch is: zij zitten in een vakgebied dat draait om leren, adviseren en kennis delen. Maar let op: als één vaardigheid te sterk ontwikkeld is ten opzichte van de andere twee, ontstaat er een disbalans. Te veel Vindingrijkheid en te weinig Openheid? Dan ligt ‘Redden’ op de loer. Precies zoals die man die ons inspireerde om dit artikel te schrijven. Een vriendelijke reminder aan onze collega’s in Learning & Development: Let goed op wanneer je merkt dat jouw behoefte om iets uit te leggen, te adviseren of te helpen groter is dan de wens van de ander om te leren. Dat is hét moment om de focus te verleggen naar Openheid . Ga terug naar de basis: luisteren, afstemmen en ruimte maken voor echte verbinding. Drie praktische tips om te helpen zonder te ‘Redden’: 1. Wees eerlijk over je intenties. Waarom wil je helpen? Wat is jouw motivatie? Wat hoop je dat de ander eraan heeft? 2. Vraag eerst om toestemming. Ongevraagd advies helpt zelden. Vraag: “Mag ik iets met je delen?” of “Sta je open voor een suggestie?” 3. Vraag naar hun perspectief. Hoe ervaren zij jouw hulp of advies? Wat hebben ze nodig? Neem de tijd om echt te luisteren. Met compassievolle groet, Monique Bruil Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/when-your-need-to-teach-exceeds-their-desire-to-learn/ “Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
25 juni 2025
Als leider kom je vroeg of laat voor moeilijke beslissingen te staan. Of het nu gaat om strategische keuzes, personeelszaken of veranderingen binnen je organisatie, de manier waarop je deze beslissingen neemt vormt het verschil tussen succes en mislukking. Maar hoe neem je daadkrachtige beslissingen zonder van je team te vervreemden? De uitdaging van moeilijke beslissingen Veel leiders worstelen met besluitvorming omdat ze: Bang zijn om als ongevoelig of hard over te komen. Het risico vrezen om relaties binnen het team te schaden. Vermijden om verantwoordelijkheid te nemen uit angst voor kritiek. Twijfelen aan hun eigen capaciteiten. Toch is besluiteloosheid geen optie. Het leidt vaak tot verwarring, gebrek aan richting en uiteindelijk demotivatie binnen je team. Mensen willen een leider die duidelijk is en knopen durft door te hakken. Hoe kies je voor daadkracht met compassie? Gelukkig hoef je niet te kiezen tussen daadkracht en compassie. Vanuit compassievolle verantwoordelijkheid kun je beide combineren: 1. Communiceer open en transparant: Deel je gevoel. En leg uit waarom een beslissing nodig is en wat de overwegingen zijn geweest. Geef je team inzicht in het proces en betrek hen waar mogelijk. 2. Gebruik 'ik'-uitspraken: Dit voorkomt dat mensen zich aangevallen voelen. In plaats van “Jullie moeten dit accepteren,” kun je zeggen: “Ik heb besloten dat dit de beste weg is, en ik sta open voor jullie vragen of zorgen.” 3. Wees bereid om te luisteren: Daadkrachtig zijn betekent niet dat je onbuigzaam moet zijn. Luister naar feedback en erken emoties, en focus daarbij op wat nodig is voor het grotere geheel. 4. Blijf koersvast: Onze Vuurtorenstrategie ® leert je om consistent te kunnen blijven, zelfs tijdens stormachtige tijden. Mensen voelen zich veiliger als ze weten dat hun leider een duidelijke visie heeft en daar niet snel van afwijkt. Praktijkvoorbeeld: moeilijke beslissingen in actie Stel je voor dat je een reorganisatie moet doorvoeren die impact heeft op je team. Je weet dat dit spanningen kan veroorzaken. Door je beslissing te communiceren met compassie en verantwoordelijkheid, geef je mensen de ruimte om hun gevoelens te delen zonder het vertrouwen te verliezen. Tegelijkertijd blijf je duidelijk over de redenen achter de verandering en de te verwachte resultaten. De win-win van daadkracht en verbinding Leiders die moeilijke beslissingen nemen vanuit zowel compassie als verantwoordelijkheid, bouwen sterkere teams. Ze laten zien dat je tegelijkertijd menselijk en effectief kunt zijn. Je team voelt zich gehoord en serieus genomen, zelfs als niet iedereen het eens is met de beslissing. De volgende keer dat je voor een moeilijke keuze staat, vraag jezelf dan af: Hoe kan ik daadkrachtig zijn zonder de verbinding met mijn team te verliezen? De Vuurtorenstrategie® helpt je balans te vinden en leid je je team door zelfs de moeilijkste situaties heen. Ben je benieuwd hoe dit werkt en wat het voor jou kan betekenen, neem dan eens een kijkje op onze website of stuur mij een PB. Ik kom graag in contact en help jou en je team graag op weg. Compassievolle groet, Monique Bruil
18 juni 2025
In een wereld vol onzekerheid, verandering en chaos, hebben mensen meer dan ooit behoefte aan richting en stabiliteit. Als leider kun je deze rol vervullen door de rots in de branding te zijn die anderen de weg wijst - zoals een vuurtoren dat doet voor schepen in stormachtige wateren. Dit is precies waar de Vuurtorenstrategie ® voor staat. Wat is de Vuurtorenstrategie? De Vuurtorenstrategie is een krachtige metafoor voor leiderschap. Net zoals een vuurtoren een veilige haven biedt en standvastig blijft staan te midden van golven en stormen, dient een leider kalm en gefocust te blijven, ongeacht de omstandigheden. Het gaat om veiligheid creëren, helderheid bieden en een vaste koers aan te houden, zelfs wanneer alles om je heen in beweging is en het misschien wel stormachtige tijden zijn. Waarom is deze strategie juist nu nodig? Veel organisaties en teams ervaren momenteel: Onzekerheid: Door economische schommelingen, technologische veranderingen en maatschappelijke verschuivingen. Stress en verwarring: Werknemers voelen zich vaak overweldigd door de hoeveelheid informatie en de snelheid van veranderingen. Gebrek aan richting: Zonder een duidelijk doel of visie raken teams stuurloos. De Vuurtorenstrategie helpt leiders om in deze omstandigheden niet alleen zelf koers te houden, maar ook hun teams te begeleiden naar een veilige en productieve haven. Hoe pas je de vuurtorenstrategie toe? Sta AAN: oftewel wees zichtbaar en toegankelijk voor anderen. Door open te staan voor je eigen gevoelens en gedachten, als ook voor de ander. Bied helderheid: Deel je visie en verwachtingen duidelijk met je team. Zorg dat iedereen weet wat het doel is en wat hun rol daarin is. En wees ook nieuwsgierig naar de visie van anderen. Wees een baken: Door consequent te handelen en je team te ondersteunen, bouw je vertrouwen op. Mensen volgen graag iemand die stevig in zijn schoenen staat en consistent is. Zorg voor balans tussen mens en resultaat! De impact van de vuurtorenstrategie Leiders die deze strategie toepassen, creëren een omgeving waarin mensen zich veilig voelen , nieuwsgierig zijn en eigenaarschap (kunnen) nemen. Ze helpen hun teams om door de storm te navigeren en houden het einddoel altijd voor ogen. Het resultaat? Meer begrip, vertrouwen, betrokkenheid, betere resultaten en verbinding. Dus als de golven hoog zijn en de wind sterk waait, vraag jezelf dan af: Sta ik, alszijnde de vuurtoren, AAN voor mijn team? Compassievolle groet, Monique Bruil
11 juni 2025
Conflict. Het is een woord dat bij velen ongemak oproept. Of het nu op de werkvloer, in persoonlijke relaties of binnen organisaties is, conflict voelt vaak als een hindernis die we liever uit de weg gaan. Maar wat als conflict niet iets was om te vrezen, vermijden of bevechten, maar juist een kans biedt voor groei en samenwerking? Waarom conflicten zelden oplossen wat ze moeten oplossen Wanneer conflicten ontstaan, zien we vaak dezelfde patronen: · Vermijden: We draaien om de hete brij heen in de hoop dat het probleem vanzelf verdwijnt. · Agressie: We vallen aan om onze positie te verdedigen, vaak zonder naar de ander te luisteren. · Manipulatie: We proberen de situatie in ons voordeel te draaien, zonder oog voor wederzijds begrip. Deze strategieën leiden zelden tot duurzame oplossingen. Ze versterken de kloof tussen mensen en zorgen ervoor dat het werkelijke probleem onopgelost blijft. De kracht van Compassionate Accountability® in conflicten Vanuit compassievolle verantwoordelijkheid kijken we anders naar conflict. Het stelt dat conflict simpelweg de energie is die ontstaat uit de kloof tussen wat we willen en wat we ervaren. Deze energie kan destructief zijn, maar met de juiste aanpak kun je het inzetten voor een constructieve verandering. Hoe werkt dit in de praktijk? 1. Pauzeren en reflecteren: Neem een moment voordat je reageert. Vraag jezelf af wat je echt voelt en waarom. 2. Erken je eigen aandeel: Wat is jouw bijdrage aan het conflict? Welke verantwoordelijkheid kun jij nemen? 3. Toon nieuwsgierigheid: In plaats van direct te reageren, stel vragen om de ander beter te begrijpen. “Kun je me meer vertellen over hoe jij dit ziet?” 4. Zoek samen naar oplossingen: Focus niet op wie er gelijk heeft, maar op hoe je samen vooruit kunt komen. Van strijd naar samenwerking: een praktijkvoorbeeld Stel je voor: een teamlid komt te laat met een deadline. De eerste impuls kan zijn om boos te worden of direct schuld toe te wijzen. Maar wat als je de situatie benadert vanuit compassie en verantwoordelijkheid? Deel je gevoel (wat merk je bij jezelf op?). Wees nieuwsgierig; vraag wat de reden is dat de deadline niet gehaald is. Geef een grens aan door bijv. te hercommiteren en je eigen verwachtingen te erkennen. Toets hoe de ander hierna kijkt. Door niet direct in de aanval te gaan, creëer je ruimte voor begrip en samenwerking. Het teamlid voelt zich niet aangevallen, maar gesteund, en de kans op een herhaling van het probleem neemt af. Wat heb je te winnen? Leiders die conflict zien als een kans, bouwen sterkere relaties op, bevorderen open communicatie en creëren een cultuur van wederzijds respect. Ze vermijden het 'drama' van schuld en rechtvaardiging en richten zich in plaats daarvan op de relatie en échte resultaten. Mocht je weer eens geconfronteerd worden met conflict, kies er dan voor om het vanuit compassie en verantwoordelijkheid te benaderen. Je zult merken dat je niet alleen het conflict oplost, maar ook de band versterkt met de mensen om je heen. Conflict is niet het probleem. Het is hoe we ermee omgaan dat het verschil maakt. Compassievolle groet, Monique Bruil