Vaak hoor je mensen zeggen dat het ze niet uitmaakt wat anderen van hen denken of vinden. Toch is het zo dat we het vaak moeilijk vinden om voor onszelf te kiezen. Diep in je hart weet je dat dingen anders kunnen, en toch lukt het je niet om hier gehoor aan te geven en voor jezelf te kiezen. Terwijl je best weet dat alleen jij weet wat voor jou het beste is.

‘Als jij niet voor jezelf kiest, wie moet het dan voor jou doen?’

Vanuit je eigen manier van denken, creëer je obstakels die je ervan weerhouden écht voor jezelf te kiezen. Vaak is het ook nog eens zo dat je vanuit je opvoeding mee hebt gekregen dat je een goed mens bent als je lief bent voor je omgeving. Zo zei mijn grootvader altijd; ‘Wie goed doet, goed ontmoet’. Het is dus ook niet zo gek dat je vaak geneigd bent veel te geven.

Wat is ervoor nodig om deze ‘obstakels’ voor jezelf te overwinnen? En wat maakt dat ik er steeds weer voor kies om juist niet voor mezelf te kiezen?

Je weet het best wel; het is goed om meer tijd voor jezelf te maken. Het is beter om je grenzen te bewaken. Vaker nee te zeggen is prima. En toch, lukt het je niet. Je voelt je er ongemakkelijk onder, praat jezelf aan dat je er geen tijd voor hebt of weet echt niet hoe je dit regelt. Met als valkuil; je gaat door zoals je altijd hebt gedaan. Hierdoor blijf je moe, voel je je ondergewaardeerd, haal je geen erkenning meer uit de dingen die je doet etc. Telkens is er weer een nieuwe dag, waarop jij ‘brak’ opstaat uit je bed en opziet tegen wéér een dag zorgen of werken. Wat is dat toch? Wat maakt dat ik best weet dat het anders kan, en toch lukt het me niet? Wat is de reden dat je kiezen voor jezelf zo lastig vindt?

Jong geleerd = oud gedaan
Het antwoord is simpel. Al van jongs af aan hebben we vanuit onze opvoeding meegekregen dat je een goed mens bent als jij je best doet. Als je presteert en hoge cijfers haalt op school. Als je attent en bescheiden bent. Als je laat zien dat je sterk bent en doorzet. Als je je dienstbaar opstelt en netjes gedraagt. En bovenal: als je lief bent voor de mensen om je heen. Het is dus niet zo gek dat je geneigd bent veel te geven. En dat je veel aandacht besteedt aan anderen, en aan wat anderen van je denken of verwachten. Je bent niet anders gewend.

Angst om ‘anders’ te zijn
Gedragsverandering gaat stap voor stap. Bewustwording van je eigen gedrag vraagt tijd en het kost moeite om je gedrag bij te sturen. Om jezelf ervan te overtuigen dat het belangrijk is om ruimte en tijd voor jezelf te maken. Dat je mag uitgaan van je eigen gevoel en aandacht aan jezelf mag besteden, onafhankelijk van wat je omgeving hiervan vindt. Wat hieraan ten grondslag ligt, is angst. Eigenlijk ben je bang. Bang om ‘anders’ te zijn. Om buiten de groep te vallen. Om veroordeeld te worden. Om egoïstisch te worden bevonden. Om alleen te blijven. Je wílt best voor jezelf kiezen, alleen durf je het niet goed. Omdat je het nooit zo gedaan hebt en je de consequenties niet kunt overzien.

 

Voorkom burn-out door zelfbewuster te werken. In mijn boek ‘In 10 stappen zelfbewuster samenwerken’, de trainingen en coaching deel ik praktische tips met je die jou gaan helpen je communicatie en motivatie te versterken en te gaan voor méér plezier en resultaat.

Direct bestellen

 

In 4 stappen meer aandacht voor jezelf
Alle nieuwe stappen die je in je leven neemt, zijn spannend. Je begeeft je op onbekend terrein. Sommige mensen ervaren dit als een uitdaging en krijgen er positieve energie van, voor anderen werkt dit juist averechts, het werkt remmend en zij ervaren negatieve stress. ‘Doe ik hier wel goed aan?’ ‘Heb ik dit echt nodig?’
Het goede nieuws is: meer tijd en aandacht aan jezelf besteden, levert je heel veel op. Met de volgende stappen kun jij dit zelf ervaren!

1. Accepteer je angst

Het belangrijkste is: begrijp en accepteer van jezelf dat je het spannend vindt om voor jezelf te kiezen. En dat dit oké is. Want nieuwe dingen omarmen is best spannend. Je gaat allerlei dingen bedenken om het maar niet te hoeven doen. Dit geldt voor velen van ons! Laat je er niet van weerhouden een eerste stap te zetten. Elke stap die je zet is er één, je gaat vooruit en werkt aan je eigen ontwikkeling. Voel je angst sta er dan weer even bij stil waar je het voor doet: voor jouw leven, jouw lijf, jouw energie, jouw persoonlijke en/of zakelijke succes. Er is er maar één die echt goed voor jou kan zorgen, en dat ben JIJ zelf.

2. Stel jezelf goede vragen

Vraag jezelf eens af wat jou tegenhoudt persoonlijk te groeien. Ben je bang voor het oordeel van de mensen om je heen, of ben je misschien juist bang dat je faalt? – schrijf jouw persoonlijke inzichten op. Vraag jezelf vervolgens af: is dit werkelijk zo? Weet ik dit zeker of is het een aanname? Zullen mensen om me heen mij echt veroordelen als ik vaker voor mezelf kies? En als dit dan zo is, wat zegt dit dan (over hen)?

Vanuit angst ben je geneigd kleine dingen vaak groot te maken. Je creëert beren op de weg door zwart-wit te denken. Denk je echt dat je een compleet ander persoon wordt wanneer je vaker ‘nee’ zegt of meer tijd voor jezelf creëert? Tuurlijk niet, want je bent wie je bent. Tussen onbaatzuchtigheid en voor jezelf kiezen zit enorm veel ruimte. Het is aan jou om deze ruimte te verkennen.

3. Gun jezelf een aantal ‘helpende gedachten’

Schrijf één of meer ‘helpende gedachten’ op die jou helpen om bewust voor jezelf te kiezen. Hieronder staan enkele voorbeelden. Voel je vrij om deze lijst aan te vullen met eigen positieve invullingen:

Ik wil het dus ik doe het.
Ik gun mezelf wat ik nodig heb.
Ik neem de tijd die ik nodig heb.
Het is goed voor mij.
Ik ben ik; en er is er maar één.
Stapje voor stapje kom ik er.
Ik ben vrij om mijn eigen keuzes te maken.
Ik weet niet wat anderen denken; dus ik laat het los.
Ik heb vertrouwen in mezelf.
Ik heb mezelf en mijn gezondheid lief.
Ik ben net zoveel waard als ieder ander.
Ook al is het moeilijk, ik ga ervoor en het gaat me lukken.

Ga gerust een stap verder door te benoemen wat het met jou doet als je daadwerkelijk meer tijd en aandacht aan jezelf besteed? Wat is dan het positieve effect van bewust voor jezelf kiezen, zowel op jezelf als op de mensen om je heen?

4. Gun jezelf de tijd om te experimenteren

Verlang niet direct het uiterste van jezelf. Begin klein door jezelf dagelijks een doel te stellen. Plan bijvoorbeeld bewust dagelijks een moment voor jezelf in, zodat je lekker met de hond kunt wandelen, een boek kunt lezen, van een heerlijk bad kunt genieten. Noem maar op, er is geen goed of fout, zolang het een doel is waar jij echt blij van wordt. Het gaat om jou. Tijd voor ontspanning, plezier, inspiratie, persoonlijke ontwikkeling, actie, uitdaging, rust. Kies voor jezelf en geniet ervan. Door te doen waar jij oprecht blij van wordt, door gehoor te geven aan jouw eigen behoeften ervaar je positieve energie. Vanuit een opgeladen batterij creëer je ruimte voor aanvullende doelen, nieuwe inspiratie, een gevoel van geluk.

Oftewel je creëert je eigen kansen door bewust voor jezelf te kiezen.

‘Focus op wat echt belangrijk is, ga ervoor en maak het verschil!’

 Wil jij vanuit persoonlijk leiderschap meer voor jezelf kiezen en werken aan meer zelfvertrouwen? Neem dan gerust contact met mij op.

Bel mij direct!