Conflicthantering is de nieuwste onmisbare vaardigheid voor leiders
Volgens het HR Work Trends-rapport van Gartner is vaardigheid in het beheren van conflicten een van de grootste obstakels voor HR-leiders die een veerkrachtige werkplek willen bouwen. Ze leggen uit waarom:
“Er is momenteel ontzettend veel potentieel voor werknemersconflicten, inclusief geopolitieke crises, arbeidsstakingen, klimaatveranderingen, verzet tegen DEI-inspanningen en verkiezingen. Naarmate ideologische spanningen toenemen, zegt slechts 26% van de werknemers dat leden van hun team vergelijkbare opvattingen delen over sociaal-politieke kwesties. Conflicten tussen werknemers op alle niveaus zullen zowel de individuele als de teamprestaties aanzienlijk schaden.”
De kans op conflicten neemt alleen maar toe. Maar in plaats van een reden tot bezorgdheid, kan het ook een kans zijn. Bedrijven die proberen conflicten te vermijden of te minimaliseren, zullen achteropraken. Dat komt omdat het vermijden van conflict dramagedrag vertoont.
Drama is wat er gebeurt wanneer conflict op negatieve manieren wordt ingezet.
Leiders die drama maken van conflict:
- Vermijden moeilijke gesprekken
- Geven toe wanneer ze onder druk staan
- Sluiten zich af wanneer ze zich niet gehoord voelen
- Maken gebruik van passief-agressieve tactieken om te krijgen wat ze willen
- Geven anderen de schuld van hoe ze zich voelen
- Manipuleren om verborgen motieven te bereiken
- Dreigen om naleving af te dwingen
- Houden vast aan falende strategieën
Het is belangrijk dat we het drama stoppen, niet het conflict. Elk conflict biedt namelijk een kans. Het Gartner-rapport benadrukt dat goede conflictonderhandeling niet intuïtief is en dat managers specifieke training en schaduwmogelijkheden nodig hebben om deze vaardigheden te leren.
Leiders die van conflict positieve resultaten weten te maken:
- Tonen empathie om emotionele band op te bouwen
- Valideren gevoelens zonder gedrag goed te keuren
- Delen hun eigen emotionele ervaringen
- Stellen nieuwsgierige vragen om meer te leren over de perspectieven van anderen
- Zoeken naar synergie
- Benoemen de kwaliteiten
- Passen zich veerkrachtig aan bij nieuwe informatie
- Verduidelijken hun grenzen zonder aanvallen of beschuldigingen
- Vragen om nieuw gedrag zonder dreigementen
- Geven eigen fouten toe, door hier eigenaarschap voor te nemen
Het positief en constructief beheersen van conflicten is een van de belangrijkste leiderschapscompetenties van deze eeuw. Het maakt het verschil tussen onveilige drama culturen en productieve culturen van verbinding, innovatie en goede prestaties.
Conflicten, leiden op deze manier zelfs tot meer vertrouwen en hogere prestaties binnen teams.
Leiders kunnen hun veerkracht tegen drama ontwikkelen door middel van Compassievolle Verantwoordelijkheid®. Benieuwd hoe? We vertellen je er graag meer over.
Compassievolle groet,
Monique Bruil
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/conflict-resolution-is-the-new-must-have-skill-for-managers/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”









