Onverwerkte pijn mag je zien als een blokkade die de toegang tot je eigen kracht verspert. Zie het als een ‘ui’; zodra je een ui afpelt komen er emoties los voor je tot de kern komt. Oftewel, om dichter bij jezelf te komen is het belangrijk dat je onverwerkte pijn verwerkt. Negeer deze niet, loop er niet voor weg, en face-it. Pas dan kun je jong aangeleerde ‘valse overtuigingen’ ombuigen naar (zelf)vertrouwen en een positieve mindset.

Jong geleerd is oud gedaan
‘Als jong meisje groeide ik op in een volksbuurt. Ik was in die jaren behoorlijk gezet, had rood krullend haar en heel leergierig. Voor een aantal kinderen uit mijn klas waren dit redenen om mij te pesten. Hierdoor leerde ik al snel dat ik me niet op de kop mocht laten zitten. ‘Monique; je moet niet huilen maar terugvechten’. ‘Kom nu eens voor jezelf op’, ‘Huilen is voor watjes’ zijn boodschappen die ik regelmatig te horen kreeg. Vanuit deze ‘ouderlijke boodschappen’ heb ik als kind besloten dat het niet oké is om mijn emoties te tonen. Al als jong meisje heb ik (onbewust) besloten om mijn verdriet, pijn, teleurstelling niet te delen en dit vooral voor mezelf te houden. Had ik destijds geweten wat ik nu weet, dan had ik absoluut besloten om liever voor mezelf te zijn en was ik als volwassene ook beter in staat geweest om mezelf open te stellen.’

Overlevingsstrategieën uit de jeugd
Wanneer jij in je jeugd iets ‘heftigs’ meemaakt, dan ontwikkel je een strategie om te ‘overleven’. Je stopt met voelen, trekt je terug, verlangt van jezelf dat je sterk moet zijn of gaat wellicht zorgen voor een ander. Allemaal overlevingsstrategieën om niet langer stil te hoeven staan bij je eigen pijn en om niet gezien en gehoord te worden. Deze pijnlijke ervaringen sla je als kind onbewust op in je systeem. Opgeslagen pijn voelt onprettig aan, en toch heeft het liefde en aandacht nodig. Het zijn de valse overtuigingen die je afremmen.

Je lichaam slaat pijn op
Weten waarom je doet wat je doet. En leren herkennen waarom sommige mensen, situaties, ervaringen een negatief effect op je hebben; maakt dingen duidelijk. Je bent wie je bent, en soms gebeuren er dingen in je leven waar je last van hebt, die je niet prettig vindt. Toch gebeurd alles met een reden en mag je van ‘pijnlijke ervaringen’ leren.
Onverwerkte pijn slaat zich op in je lichaam. Vaak is het de pijn die je al van jongs af aan probeert te mijden door te ‘overleven’. En juist deze pijn vormt een blokkade voor je ‘eigen kracht’.
Sommige mensen zijn bang om in hun kracht te gaan staan. Want in je kracht gaan staan, maakt dat je gezien wordt – met als risico dat je afgewezen wordt. En angst voor afwijzing kan net zo diepgeworteld in jou zitten als je eigen kracht.

 

Voorkom burn-out door zelfbewuster te werken. In mijn boek ‘In 10 stappen zelfbewuster samenwerken’, de trainingen en coaching deel ik praktische tips met je die jou gaan helpen je communicatie en motivatie te versterken en te gaan voor méér plezier en resultaat.

Direct bestellen

 

Leer vertrouwen op je eigen kracht
Wanneer jij niet meer bang bent voor je eigen kracht, ga je inzien dat je tot alles in staat bent! Wanneer je niet meer bang bent voor reacties van anderen, kun je weer echt voor dingen gaan.

Waar word jij oprecht blij van?
Het leven gaat gepaard met ups en downs. Het is aan jou om uit de strijd te stappen, te stoppen met ‘overleven’ en te gaan ‘leven’ door te leren vertrouwen op je eigen kracht. Wat is nu precies ‘jouw kracht’ en wanneer voel je die?

Reflecteer eens op dingen waar jij oprecht blij van werd en sta op het moment dat je hieraan denkt eens stil bij je gevoel.

Op welke momenten ervaar jij positieve energie? Deze energie herken je aan een blij, tintelend gevoel onder in je buik. Leer vertrouwen op je eigen intuïtie (onderbuik gevoel). Luister naar je hart en vertrouw op je gevoel. Zorg ervoor dat je in beweging blijft, jezelf blijft ontwikkelen, door JA te zeggen tegen jezelf en de dingen die jij zelf graag wilt. Laat je niet leiden door angst. Wees puur, eerlijk en oprecht.

Tips: om terug te gaan naar je eigen kracht
1. Durf te voelen
Het is eng, pijnlijk en voelt soms als ‘een brug te ver’… Om terug te gaan naar je eigen kracht is het belangrijk dat jij sterker bent dan je angst. Besef dat je gevoelens ertoe doen en dat jij in staat bent om ze te helen. Het helpt om je te realiseren dat alles voorbijgaat, dus ook nare gevoelens. Je gehechtheid, je angsten, de controle loslaten, maakt je vrij van pijn en creëert ruimte en rust.

2. Onderzoek het pijnlijke gevoel
Onderzoek hoelang je het pijnlijke gevoel al kent. Hoelang ben je al bang om jezelf te zijn en jezelf te laten zien? Of hoelang plaats jij jezelf steeds achteraan in de rij, omdat jij je zo verantwoordelijk voelt voor anderen? Of hoelang durf jij al niet voluit te leven? En waar ken je dit gevoel van? Welke boodschap heb je als kind van je ouders gekregen? Welke overlevingsmechanismen heb je ontwikkelt om je veilig te voelen?
Weten wat jou beweegt en wat er onder jouw overtuigingen schuilgaat, is het begin van loslaten van angst en het leren vertrouwen op je eigen kracht.

3. Ruim oude ‘pijnlijke herinneringen’ op
Alleen onderzoek is niet voldoende. Inzicht zonder actie leidt tot frustratie. Je komt pas ‘los’ wanneer je oude ‘pijnlijke herinneringen’ opruimt. Er zijn mensen die dit zelf goed kunnen middels bijvoorbeeld meditatie, en je kunt natuurlijk ook kiezen voor professionele begeleiding zoals een goede coach of therapeut.

4. Geef gehoor aan je eigen behoeften
Het opruimen van oud zeer en het doorbreken van (oude) patronen, brengt je dichter bij jezelf. En door gehoor te gaan geven aan je eigen behoeften, leer je steeds beter herkennen wat belangrijk is voor jou. Alleen JIJ weet wat JIJ nodig hebt om echt te genieten, om te doen waar JIJ blijf van wordt. Neem jezelf serieus, luister naar jezelf en handel er ook naar. Wanneer jij graag iets wilt veranderen, dan begint het ook bij jou.

5. Zeg JA tegen jezelf
Gun jezelf dat je mag loskomen van oude ballast en belemmerende overtuigingen. Zodat je vanuit zelfvertrouwen weer écht JA tegen jezelf kunt zeggen, tegen het leven en tegen de ander.

‘Werk vanuit de herkenning voor jezelf, aan de acceptatie van jezelf en van daaruit aan de verbinding met jezelf en anderen.’

Wil jij jouw zelfinzicht vergroten? Neem dan gerust contact met mij op.

Monique Bruil
Eigenaar BSmart Communication / Ontwikkelingspartner / PCM Trainer en Coach / Auteur van het boek ‘In 10 stappen zelfbewuster samenwerken’.

Bel mij direct!