Laat los wat anderen van je vinden en krijg inzichtelijk wat helpt om de verantwoordelijkheid daar te laten waar deze hoort

Vaak maken we ons bewust of onbewust druk om wat anderen van ons vinden. Door iets te denken als; ‘wat zullen ze wel niet denken als ik dit doe?’ Of ‘ik moet dit doen omdat anderen dit van mij verwachten.’ Doordat we vaak zo bezig zijn met de ander gaan we ervanuit dat anderen invloed hebben op hoe we ons voelen of dat anderen voor ons kunnen denken en doen. Dit terwijl JIJ de enige bent die bepaalt wat je denkt, wat je doet en wat je van jezelf verwacht.

Wat kun je doen om voor jezelf een verschil te maken?

  1. BEPAAL VOOR JEZELF ‘WAAROM JE DOET WAT JE DOET’:

Op het moment dat iets je emotioneel raakt (je wordt boos, bang, verdrietig, teleurgesteld), doe je er goed aan om voor jezelf te bepalen waarom je doet wat je doet. Wat maakt dat je deze emoties ervaart? De reactie van de ander zegt veel over hem en weinig over jou. Vaak is het zo dat een situatie (onbewust) een herinnering bij je oproept.

Voorbeeld: je denkt dat je boos bent op je collega omdat hij kritiek heeft op je werk; onbewust herinnert deze kritiek van je collega je aan die keer dat je moeder je rapport niet goed genoeg vond. Of dat je leraar je voor de klas liet komen omdat je iets niet goed had gedaan. Je voelt weer de boosheid, de onmacht, het verdriet, de emoties van toen.

Zolang je je hier niet bewust van bent denk je vaak dat de huidige situatie deze emoties veroorzaken. Vaak is de huidige situatie puur een trigger voor een pijnlijke ervaring uit het verleden waardoor we doorgaans heftiger reageren.

Andersom geldt ook: als iemand emotioneel op jou reageert, heeft dat doorgaans te maken met (het verleden van) de ander en niet direct met jou. Door vanuit je volwassen denken in het hier en nu te blijven observeren ben je in staat hierin voor jezelf een verschil te maken.

  1. WAT VIND JIJ VAN JEZELF?

Ben je bang dat iemand een oordeel over je heeft, ga dan voor jezelf na in hoeverre jij jezelf bekritiseerd. Wat verwacht je van jezelf en wat als jij zelf niet in staat bent om aan deze verwachtingen te voldoen?

Denk je bijvoorbeeld wel eens dat iemand je lui vindt, vraag jezelf dan:

  • ‘In hoeverre vind ik zelf dat ik lui ben?’
  • ‘In hoeverre mag ik van mezelf lui zijn?’
  • ‘In hoeverre ben ik bang om lui te zijn?’

Wellicht is er een klein deel van jou dat daadwerkelijk vindt dat je lui bent (en daardoor oordeelt). De kans is groter dat je bang bent om lui te zijn omdat je bijvoorbeeld van huis uit hebt meegekregen dat je hard moet werken om van betekenis te zijn.

Denk hierbij aan een uitspraak van een ouder als; ‘Kom van de bank af en ga iets doen, maak jezelf eens nuttig!’

Ander voorbeeld: ben je bang dat je niet waar kunt maken wat de ander van je verwacht? Vraag jezelf dan af:

  • ‘Mag ik van mezelf fouten maken?’
  • ‘Accepteer ik van mezelf dat het ook oké is als ik bepaalde dingen niet waar kan maken?’
  • ‘Wat zegt het over mezelf als ik bang ben of twijfel of ik bepaalde dingen waar kan maken?’

Welk voorbeeldgedrag heb jij meegekregen waardoor je van jezelf verlangt dat je presteert en dat het niet oké is om fouten te maken, of om dingen niet te kunnen?

Je kent de uitspraken vast wel: ‘Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast!’ of ‘Aan hard werken is nog nooit iemand doodgegaan!’. Dit soort uitspraken hebben effect op onze manier van denken en doen.

Jezelf onvoorwaardelijk accepteren helpt je bij het loslaten van wat anderen van jou vinden.

  1. DOE WAAR JIJ BLIJ VAN WORDT:

Realiseer en accepteer dat het onmogelijk is om het iedereen naar de zin te maken. Dat iets voor jou belangrijk is wil niet zeggen dat de ander hier op dezelfde manier naar kijkt. Eenieder kijkt naar de wereld vanuit zijn eigen perceptie.

Wil jij een verschil maken start dan bij jezelf, door te doen waar jij blij van wordt en gehoor te geven aan jouw eigen behoeften. Hierdoor zit je doorgaans goed in je vel en kun je er voor de ander zijn op het moment dat hij hier zelf behoefte aan heeft.

  1. GEEF JEZELF ERKENNING:

Vaak zit onder angst voor oordelen een behoefte aan erkenning. Wij willen als mens allemaal gezien worden, aardig gevonden worden, geliefd zijn en erkenning krijgen voor wie wij zijn en/of voor wat wij doen. Op het moment dat je jezelf ziet, erkent, liefhebt en onvoorwaardelijk accepteert zet je jezelf in je kracht.

  • Wil jij graag goedkeuring van anderen? Geef jezelf goedkeuring
  • Wil jij graag erkenning voor je werk? Geef jezelf die erkenning
  • Wil jij graag dat er van je gehouden wordt? Houd dan van jezelf

Door gehoor te geven aan je eigen behoeften, zorg je doorgaans goed voor jezelf en maak je je minder zorgen om wat anderen van je vinden, om wat zij doen, voelen of zeggen. Je wordt onafhankelijker doordat je jezelf weet te managen.

VERANDERING BEGINT MET VERTROUWEN
FOCUS OP WAT ECHT BELANGRIJK IS, GA ERVOOR EN MAAK HET VERSCHIL

 Wil jij jouw eigen bewustwording vergroten en je communicatie en motivatie versterken? Neem dan contact met mij op. Ik ben er voor je en help je graag.

 Monique Bruil

Eigenaar BSmart Communication / Ontwikkelingspartner / PCM Trainer en Coach / Auteur van het boek ‘In 10 stappen Zelfbewuster Samenwerken’

Bel mij direct!