‘Je haalt nog één keer diep adem en stapt het kantoor binnen. Je hebt jarenlang met plezier bij dit bedrijf gewerkt. Iedere ochtend keek je vol enthousiasme de dag tegemoet. Maar nu….. Nu word je zwetend wakker en bij het openen van je ogen zie je ontzettend tegen de dag op.’

Bij de eerste vragen van je collega’s wordt het je direct te veel. Je wilt hard schreeuwen; ga weg! Laat me met rust! Maar er komt geen geluid. Iets in je zegt; “Kom op, rustig blijven. Je kan dit. Let op je ademhaling… Dit gevoel zal weer verdwijnen. Hou vol, het komt goed”. En inderdaad, het gevoel verdwijnt. Maar keert steeds vaker terug. En dan ineens lukt het je niet meer. Je voelt je opgebrand, burn-out!

Steeds meer mensen ervaren dat het ‘ineens’ allemaal te veel is.
Het gaat niet meer! Je verlangt naar rust. Even helemaal niets.
Zoals ik in mijn vorige blog met jullie deelde, is de nieuwe burn-out golf een feit. Er is een nieuwe burn-out golf ontstaan. En dat terwijl velen van ons denken dat ze al veel bewuster leven en werken aan een ‘positieve mindset’. Waarom voel je je dan toch zo opgebrand?

Is het niet zo dat als je je ‘gedachten’ maar goed genoeg en positief stuurt, dat je je dan ook goed voelt? Dat als je dankbaar bent, benoemt wat je wilt, mediteert, en boeken leest over persoonlijke ontwikkeling, dan ben je toch ook weer succesvol voor jezelf? Dus, wanneer je nog niet succesvol bent, dan heb je het gewoon aan jezelf te danken. Waarschijnlijk heb je dan nog niet hard genoeg je best gedaan om echt een verschil te maken. Dus ga je nog meer mediteren, nog meer boeken lezen, en je ademhalingsoefeningen nog frequenter doen. STOP!

Bovengenoemde punten zijn zeker waardevolle en nuttige tools om met stress om te leren gaan. Om met gevoelens van angst en onzekerheid in contact te komen. Tenzij je deze (on)bewust gebruikt om je gevoelens te pareren. Dan wordt je batterij namelijk niet optimaal opgeladen en ben je ook niet klaar om te gaan.

Bewustwording als het nieuwe medicijn voor burn-out klachten
In de veronderstelling dat je goed bezig bent, neem je wellicht toch de verkeerde afslag. En gebruik je “bewustzijn” als een manier om de stress aan te kunnen. Terwijl je lijf eigenlijk vraagt om andere keuzes te maken. En aangeeft dat het tijd is om daadwerkelijk iets in je leven te veranderen. Waarom maak je dan geen andere keuze? Wat is de reden dat je toch blijft doen wat je altijd deed?

Een mogelijke verklaring is dat je niet geleerd hebt met het verlies van een keuze om te gaan. Dat je niet hebt geleerd om jezelf volledig te accepteren, no matter what.

Je hebt geen idee hoe je het beste om kunt gaan met gevoelens als verdriet, angst, boosheid, en onzekerheid. Waardoor je er (on)bewust voor kiest om zo snel mogelijk bij deze gevoelens vandaan te gaan. Zo kies je bijvoorbeeld uit angst om te verliezen. Bang om je werk te verliezen, de plek waar je woont, de auto die je rijdt, de status die je hebt verworven, je partner, vrienden, je ‘zekerheden’.

Vaak resulteert deze keuze in steeds meer DOEN. In plaats van je af te vragen wat je werkelijk wilt. Wanneer je daadwerkelijk keuzes maakt vanuit wat je écht wilt, dan kan dat een spannend en ingewikkeld proces zijn. Een proces wat je het liefst wilt vermijden omdat het vaak dreigend en pijnlijk is. Dus houd je jezelf bezig met allerlei bewustwordings-activiteiten zodat je je zogenaamd goed voelt en de pijn kunt omzeilen. Niet beseffende dat het je op een plek houdt die niet goed voor je is.

 

Voorkom burn-out door zelfbewuster te werken. In mijn boek ‘In 10 stappen zelfbewuster samenwerken’, de trainingen en coaching deel ik praktische tips met je die jou gaan helpen je communicatie en motivatie te versterken en te gaan voor méér plezier en resultaat.

Direct bestellen

 

Ongemakkelijke gevoelens
Hoe zou het zijn wanneer je jezelf leert begeleiden en deze ongemakkelijke gevoelens leert herkennen en accepteren? Dat ook angst, verdriet en onzekerheid welkom zijn. Dat je ook dan nog steeds in staat bent jezelf te vertrouwen. Dat je leert om jezelf support te geven zonder direct afhankelijk te zijn van anderen. Dat anderen je mogen steunen, en dat het ook oké is als zij dit niet doen. Dat je een groot verlangen hebt, en leert accepteren dat niet alles haalbaar is en dat het soms ook goed is om je doelen bij te stellen.

Stel dat je niet per se iets hoeft te doen
Zou je dan eerder keuzes vanuit je verlangen maken of later? Als Trainer en Coach weet ik dat het waardevoller is om niet alleen aandacht te besteden aan positief denken en manieren om je goed te voelen. Het is juist ook belangrijk om aandacht te geven aan je authentieke emoties. Emoties die spelen rondom de thema’s verlies, angst, boosheid, verbinding, autonomie en verantwoordelijkheid nemen voor eigen emoties. Deze gevoelens doen ertoe en mogen er zijn. Door te benoemen wat iets met jou doet creëer je meer rust, vrijheid en geluk.

Ervaar je een opgebrand gevoel dan roept jouw lijf om een verandering. De vraag is of je bereid bent om stil te staan bij wat echt belangrijk voor jou is, en te luisteren naar jezelf en hetgeen dat uit jou komt.

‘Verandering begint met vertrouwen; vertrouwen in jezelf, vertrouwen in anderen en vertrouwen in samenwerken’

Wil jij jouw zelfinzicht vergroten en werken aan meer zelfvertrouwen? Neem dan gerust contact met mij op.

Monique Bruil
Eigenaar BSmart Communication / Ontwikkelingspartner / PCM Trainer en Coach / Auteur van het boek ‘In 10 stappen zelfbewuster samenwerken’.

Bel mij direct!