De nieuwe burn-out golf is een feit; herken en voorkom!

Monique Bruil • jun. 22, 2021

Ervaar je een burn-out, dan voel je je zowel lichamelijk als geestelijk totaal uitgeput. De vermoeidheid en uitputting beperken je in je functioneren. Op het werk, thuis en/of in het sociale leven. Wat is het, wie krijgt het en hoe kun je er goed mee omgaan?


Een burn-out is het gevolg van langdurige stressklachten. Lichamelijke en psychische klachten die toenemen en waaraan je vaak te weinig aandacht besteed. Lichamelijke klachten zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, vermoeidheid en duizeligheid. Onder psychische klachten vallen angst, slechte concentratie, vergeetachtigheid, gebrek aan zelfvertrouwen en prikkelbaarheid.

Een burn-out is vaak werk gerelateerd, toch hoeft dit niet altijd het geval te zijn. De spanningen en stress die je ervaart kunnen verschillende oorzaken hebben. Denk aan een constant hoge werkdruk, problemen op het werk, financiële zorgen of spanning in je relatie.


Het kan nodig zijn om je af te vragen wat de reden van jouw burn-out is. Door te onderzoeken hoe het zover heeft kunnen komen, ervaar je weer zin in je leven.


Wat is de boodschap van jouw burn-out?
Burn-out ben je op fysiek, emotioneel en mentaal niveau. Op deze aspecten ben je uit balans. Soms is een burn-out nodig om je open te stellen voor jezelf. Het laat zien dat het tijd is om bewuster te leven, bewuster te werken, en heel bewust gehoor te gaan geven aan wat voor jou belangrijk is.


Door je verlangens en behoeftes serieus te nemen, ervaar je meer zin. Je gaat inzien waarom je uitgeput thuis zit. Je leert stil te staan bij wat je lichaam je wil vertellen, namelijk dat je rust nodig hebt, en je kunt beginnen met je herstel. En bij dat herstel komen vaak de nodige emoties los.


Door je emoties en gevoelens toe te laten, gaat er een wereld voor je open. Je leert gehoor te geven aan je innerlijke zelf. En door je bewust te worden van je eigen manier van denken, kun je in gaan zien wat de reden is waarom je bijvoorbeeld negatief denkt over jezelf. Of waarom je altijd zoveel van jezelf en anderen verlangt. Waarom je steeds weer de neiging hebt om alles te regelen, alle ballen hoog te houden en voor anderen te denken. Je gaat inzien hoe je jezelf onder druk zet met gedachten als ‘ik moet’. En deze persoonlijke inzichten zijn belangrijk om blijvend te herstellen en uitval te voorkomen.


Burn-out wil zeggen: ga weer voelen
Burn-out is een uitnodiging om te voelen en trouw te zijn aan jezelf, in plaats van te willen voldoen aan verwachtingen. Vaak ontstaat een burn-out doordat je te lang bent doorgegaan. Je zit in je hoofd en laat je leiden door ‘wat moet’. Ondertussen luister je niet naar je lichaam en ga je over je eigen grenzen heen. Waardoor je uit balans raakt.


Voor het herstellen van de balans is het van belang je bewust te zijn van wat je voelt. Hoe meer je met je aandacht bij jezelf kunt blijven, bij je eigen gevoel en behoefte, des te minder energie je verliest. Sta stil en luister naar wat er aan behoefte, aan impuls, in je opkomt en sta jezelf toe om hiernaar te handelen. Wil je slapen? Ga dan slapen. Heb je zin in een wandeling? Ga dan wandelen. Wil je rommelen in huis of in de tuin? Ga je gang! Doe het zolang je er zin in hebt, en niet langer. Door in het moment te leven, werk je aan je herstel en daarmee aan je persoonlijke balans.


Probeer te ontspannen, door stil te staan bij wat er nu is, en te stoppen met denken aan wat er straks moet. Op het moment dat jij ontspant, kun je je bewust worden van wat er in je lichaam speelt. Hierdoor ervaar je waar je zin in hebt. En door te doen waar je zin in hebt, leer je weer genieten.


Wat helpt is mediteren
Dit hoeft niet te betekenen dat je lang moet gaan zitten. Waar het om gaat is dat je even stil bent en je aandacht naar binnen richt. Door te focussen op je ademhaling kom je tot jezelf. Adem een paar keer wat dieper in en vervolgens rustig uit. Wat ook goed werkt, is je lichaam bewust ontspannen, door vanaf je voeten tot aan je hoofd je lichaam in gedachten langs te lopen. Ontspan je benen, je armen, je rug en buik, je hoofd en je gezicht. Dit brengt je in een diepe rust.


Mediteren is zeker niet voor iedereen even gemakkelijk. Heb je het gevoel dat je niet goed stil kunt zitten, kijk dan eens of bewegingsmeditatie helpt. Zoals wandelen, dansen, yoga of tai chi. Het kan ook zijn dat je geconfronteerd wordt met minder prettige gevoelens, en emoties. Laat het gebeuren, alles wat uit jou komt is een teken dat je er aandacht aan mag geven.


Vaak zijn het emoties die je lange tijd hebt onderdrukt. Die je ooit hebt weggestopt omdat je ze toen niet kon verwerken. Misschien was je nog een kind en wist je je geen raad met de situatie. Of wellicht gaat het om een gebeurtenis nog niet zo lang geleden, die hard bij je binnenkwam.


Dus sta stil en keer met je aandacht naar binnen. Want als je blijft weglopen voor pijnlijke emoties, kom je niet bij je gevoel. Dan ontdek je niet wat je grenzen en je behoeftes zijn. Elke keer als je onrust ervaart of veel energie bent verloren, sta dan even stil en maak contact met je jezelf. Zo word je je bewust van wat jou beweegt, leer je jouw drijfveren herkennen en jezelf weer omarmen.



Voorkom burn-out door zelfbewuster te werken. In mijn boek ‘In 10 stappen zelfbewuster samenwerken’, de trainingen en coaching deel ik praktische tips met je die jou gaan helpen je communicatie en motivatie te versterken en te gaan voor méér plezier en resultaat.


Direct bestellen

Van negatieve gedachten naar rust in je hoofd
Er kunnen ook negatieve gedachten bij je opkomen op het moment dat je uitgeput thuis zit. Hiervoor weglopen is niet langer een optie. Benut deze tijd om je gedachten te onderzoeken. Wat speelt zich af in je hoofd? Je kunt bijvoorbeeld het idee tegenkomen dat je hebt gefaald. Of dat je het niet waard bent om van te houden. Vraag jezelf af waar je gedachten vandaan komen. Heb je in het verleden misschien weinig begrip ervaren voor wie je bent en ben je daardoor aan jezelf gaan twijfelen?
Mediteren en de stilte opzoeken kan in het begin ongemakkelijk voelen. Weet dat als je doorzet en accepteert wat er is aan gedachten, gevoelens en emoties, dan ruimt dit op. En ervaar je weer meer rust, vrede, en geluk.


De transformatie van negatief naar positief
In de praktijk blijkt dat het allemaal niet zo makkelijk gaat als gezegd. De verandering die je voor jezelf doormaakt mag je zien als een proces van transformatie dat tijd nodig heeft. Het kan best even duren voor je rust vindt in je hoofd. Want iets in je denkt dat je snel moet herstellen, snel weer aan het werk moet of aan andere verwachtingen moet voldoen. Je wilt graag nuttig bezig zijn, en moe thuis zitten past daar niet bij.


Toch is het soms onmogelijk om weer productief te zijn als je een pijnlijke ervaring niet goed hebt verwerkt. Zolang je nog tegen een negatief zelfbeeld aanloopt, is zelfonderzoek en zelfinzicht van belang. Elke keer als je door een laag pijn in jezelf gaat, door deze te accepteren en te voelen, herstel je de balans. Je voelt je steeds een wat lichter, en gaat inzien dat je het helemaal niet fout hebt gedaan. Dat hetgeen je hebt gedaan, de keuzes die je hebt genomen, je ook daadwerkelijk iets hebben gebracht.


Ga doen waar je zin in hebt
Als het goed is, sta je na een tijd anders in het leven. Je bent je bewuster geworden en in staat aan te voelen wat je diep van binnen echt wilt. Een nieuwe richting in je leven of werk worden duidelijk. Misschien wil je ander werk doen, werk waar je weer energie van krijgt. Of wil je juist minder werken en een creatieve hobby oppakken.


Vervolg je pad en sta regelmatig stil om te voelen of je nog op de goede weg bent. Wees stil en vraag je af: waar heb ik zin in? Welke (kleine) stap kan en wil ik nu zetten? Zo kun je stap voor stap je leven meer zin geven.


Wil jij jouw zelfinzicht vergroten? Neem dan gerust contact met mij op.


Monique Bruil
Eigenaar BSmart Communication / Ontwikkelingspartner / PCM Trainer en Coach / Auteur van het boek ‘In 10 stappen zelfbewuster samenwerken’.

11 apr., 2024
Stress is een bijzonder iets. In het beste geval houdt het ons alert en presteren we goed. Maar soms maakt het ons ook ineens niet meer verantwoordelijk voor ons eigen gedrag en emoties. De mensen waar we het hier over hebben, geven graag alles en iedereen de schuld van wat er fout gaat. Maar zelfreflectie komt niet in hun woordenboek voor. Ze kiezen ervoor om te klagen en te zeuren over hoe moeilijk en saai alles is, en hebben overal excuses voor. Het is altijd iemand anders zijn schuld dat zij in de problemen zitten. Praktijkvoorbeeld: Marion Marion is marketingmedewerker bij een internationale productieorganisatie en is verantwoordelijk voor de creatieve en kundige marketinguitingen. Privé wordt ze beschreven als enthousiast, vrolijk en deskundig. Op het werk echter is het een ander verhaal. Collega's zien haar als negatief en klagerig. "Marion schiet bij elke vraag die we haar stellen in de verdediging en wijst direct naar anderen", vertelt haar manager. Emotioneel ongemak Mensen zoals Marion hebben behoefte aan positief contact. Ze genieten van levendige interacties met veel humor en beweging. Ze zijn van nature spontaan, creatief en speels, en hebben een hekel aan emotioneel ongemak dat gepaard gaat met eigen verantwoordelijkheid. Daarom geven ze graag anderen de schuld. Ze zeuren en komen wraakzuchtig over om dit ongemak te vermijden. Uiteindelijk leidt dit vaak tot een machtsstrijd over verantwoordelijkheid, waarin niemand wint. Hun gedrag werkt averechts: anderen proberen juist meer controle over hen uit te oefenen. In extreme gevallen worden ze zelfs ontslagen. En dat is precies het tegenovergestelde van wat ze nodig hebben. Hoe om te gaan met ‘verantwoordelijkheidsvermijders’ Het is belangrijk voor mensen die zich in dit gedrag herkennen om te beseffen dat creativiteit en humor ook kunnen worden ingezet om problemen op te lossen, in plaats van deze te ontwijken. Als het moeilijk wordt, is het goed om dat te voelen, te aanvaarden en te verwerken. Probeer je negatieve reacties te temperen en zoek plezier en beweging in je leven om energie op te doen voor minder leuke dingen. Communicatietips Bij mensen die anderen de schuld geven, werken bedreigingen, sancties en straffen niet. Houd de communicatie daarom luchtig en vermijd preken over verwachtingen, waarden, moraal of ethiek. Houd het gesprek kort en krachtig, vermijd emotionele oproepen en probeer actieve vormen van communicatie te gebruiken. Succes :-) Wil je meer weten over effectieve communicatie? Bezoek onze pagina over trainingen. Positieve groet,  Monique Bruil PCM & LOD, Master Trainer & Coach
04 apr., 2024
We zullen de eersten zijn om te zeggen dat we allemaal fouten maken; dat overkomt iedereen wel eens. Maar in tijden van stress gebeurt dit vaker dan normaal. Er worden soms (domme) fouten gemaakt die vermeden hadden kunnen worden als er meer tijd was geweest voor reflectie. Fouten kunnen leiden tot kritiek en afwijzing, wat mensen doet twijfelen aan hun capaciteiten. Sommigen stappen hier gemakkelijk overheen, anderen kunnen eronder lijden. Ze gaan geloven dat ze niet de moeite waard zijn, wat invloed heeft op hun gedrag. Ze bekritiseren zichzelf en maken zich zorgen over wat er mis kan gaan. Kortom, ze verwachten altijd weer gekwetst en afgewezen te worden. Hierdoor vermijden ze beslissingen te nemen of nemen ze slechte beslissingen die negatieve aandacht trekken. Praktijkvoorbeeld: Joyce Joyce is al jaren ongelukkig in haar huwelijk. Haar man is een alcoholist en door zijn verslaving hebben ze jaren geleden hun huis verloren. Daarnaast zijn hun kinderen al op jonge leeftijd het huis uitgegaan. Vrienden en familie vermijden haar en Joyce staat er grotendeels alleen voor. Zij besteedt veel aandacht aan anderen. Ze is attent, zorgzaam en vriendelijk, maar voelt zich vaak alleen en niet geliefd. Mensen om haar heen proberen haar te overtuigen om uit de relatie te stappen en voor zichzelf te kiezen. Maar Joyce past zich telkens weer aan binnen haar huwelijk en zet zichzelf op de achtergrond. Ze twijfelt enorm en wil niemand kwetsen. Ze probeert op allerlei manieren bevriend te blijven met de mensen om haar heen en maakt hierbij regelmatig onhandige opmerkingen. Ze heeft het gevoel dat mensen zich tegen haar keren. Telkens als ze op het punt staat een beslissing te nemen, trekt ze zich terug vanwege haar onzekerheid, waardoor de mensen om haar heen haar niet langer steunen. De achtergrond van mensen met een laag zelfbeeld Mensen die 'domme' fouten maken en hun zelfvertrouwen verliezen, twijfelen vaak aan hun eigenwaarde en sympathie. Wat zij nodig hebben, is positieve erkenning voor wie ze zijn als persoon en weten dat zij onvoorwaardelijk geliefd zijn. Ze gedijen in hechte relaties en zoeken gemeenschap en steun. Deze mensen zijn van nature meelevend, gevoelig en warm. Ze streven naar harmonie en positieve emotionele ervaringen. Wanneer hun grenzen worden overschreden of wanneer er slechte dingen gebeuren, staan zij voor een dilemma. Ze voelen zich boos over hoe ze behandeld zijn, maar spreken er niet over om de lieve vrede te bewaren. Ze onderdrukken hun woede, bang dat het uiten ervan zal leiden tot afwijzing en verstoorde harmonie in de relatie. Het gevaar is dat onderdrukte woede vaak omslaat in een laag zelfbeeld en depressie. In plaats van hun grenzen en behoeften te uiten tegenover degenen die een grens hebben overschreden, beginnen deze mensen te geloven dat zij de slechte dingen die hen overkomen verdienen. Hun gedrag kan een selffulfilling prophecy worden: een voorspelling die niet helemaal klopt, maar uiteindelijk toch uitkomt doordat deze foutieve verwachting over de toekomst nieuw gedrag heeft aangewakkerd. Door assertief authentieke boosheid te uiten in hechte relaties lukt het hen 'gezonder' te functioneren. Herken jij jezelf hierin? Onthoud: je bent de moeite waard en je bent oké. Het maakt niet uit hoe anderen op je reageren. Jouw behoeften zijn net zo belangrijk als die van een ander. Het is oké om boos te zijn, en het is oké om dit op een gezonde manier te uiten. Het is een manier om te laten zien dat je jezelf én de mensen om wie je geeft waardeert. Omring jezelf met mensen die van je houden, die om je geven en die bereid zijn om je te confronteren zonder je af te wijzen. Zorg voor je zintuiglijke behoeften: comfort dat de zintuigen koestert, is een geweldige oplader voor je energie! Tips voor communicatie met mensen die kampen met een laag zelfbeeld Laat met persoonlijke woorden van bevestiging, empathie en medeleven zien dat je om hen geeft. Stel persoonlijke vragen over familie, vriendschappen en gevoelens en lúister. Vertel dat zij als persoon belangrijk voor je zijn, wat zij ook zeggen en hoe zij ook handelen. Geen verplichtingen. En vooral: behandel hun uiting van boosheid met grote zorg en respect. Het is voor hen een van de moeilijkste dingen om te doen. Wil jij meer van deze praktische tips ontvangen? Neem dan contact met ons op! Compassievolle groet,  Monique Bruil PCM & LOD, Master Trainer & Coach
28 mrt., 2024
Zonder begrip van individuele verschillen in hoe mensen de wereld om zich heen ervaren, is het onmogelijk om een omgeving te creëren vanuit psychologische veiligheid. Wat is psychologische veiligheid? Persoonlijkheid is een van de krachtigste invloeden op wat nodig is voor mensen om zich comfortabel en veilig te voelen. Onze persoonlijkheid bepaalt hoe we de wereld om ons heen ervaren. We hebben allen ons unieke kijk op dingen, en hoe we vanuit onze eigen perceptie het liefst communiceren. Om de kracht van persoonlijkheidsverschillen te waarderen, staan we graag samen met jullie als lezers stil bij één specifieke dimensie van persoonlijkheid; de perceptie. Het Process Communication Model® (PCM), een op taal en gedrag gebaseerd model van individuele verschillen en communicatiestijlen, identificeert zes unieke referentiekaders oftewel zes percepties. Mijn perceptie versus psychologische veiligheid Perceptie is als het filter waardoor een persoon de wereld om zich heen opneemt en ervaart. Om de levenservaring van een andere persoon volledig te waarderen, is het belangrijk dat we percepties (leren) begrijpen. Percepties zijn merkbaar in hoe iemand spreekt, de soorten vragen die we stellen, en hoe we onze visie delen met anderen. Het erkennen en verwelkomen van iemands perceptie is fundamenteel voor het creëren van psychologische veiligheid. Zonder dat, sturen we onbedoeld de boodschap, "Jouw perspectief en manier van dingen zien wordt niet gewaardeerd." Het is eng om onze ware ik te tonen. Hoe kunnen teams psychologische veiligheid creëren als een lid van het team niet gelooft dat zijn/haar perceptie gezien, verwelkomd, gehoord en opgenomen wordt? Psychologische veiligheid, zoals schoonheid, ligt in het oog van de toeschouwer. De zes PCM-percepties Gevoelens Ongeveer 30% van de bevolking (75% vrouwelijk) ervaart de wereld vanuit hun gevoelens. Ze voelen met hun hart en buik, ervaren gevoelsreacties op de wereld om hen heen. Zij kunnen een inconsistentie of potentieel probleem ervaren vanuit hun gevoel. Ze kunnen het misschien niet logisch verklaren, maar hun instinct weet dat er iets niet klopt. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Nodig hen uit om hun gevoelens te delen zonder te hoeven verdedigen, uitleggen of rechtvaardigen. Toon waardering voor hun medeleven. Gedachten Ongeveer 25% van de bevolking (75% mannelijk) ervaart de wereld vanuit hun gedachten. Zij nemen informatie logisch op en verwerken deze, op zoek naar patronen. Ze zoeken rationele verklaringen, maken zich zorgen als dingen niet kloppen, of kunnen een negatieve uitkomst voorspellen. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Luister naar hun logica en wees nieuwsgierig om het denken erachter te begrijpen. Toon waardering voor hun logisch denken. Reacties Ongeveer 20% van de bevolking (60% vrouwelijk) ervaart de wereld vanuit hun reacties. Zij reageren op wat op hen afkomt, als een reflex. Ze weten instinctief wat ze leuk vinden of niet leuk vinden, en hebben hun hart op de tong. Als iets niet goed lijkt, zal hun gezicht en lichaam het laten zien, zelfs voordat ze erover hebben nagedacht. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Beoordeel hun onmiddellijke reacties niet, vermijd conclusies te trekken over hun bedoelingen, en dwing hen niet om hun reactie uit te leggen. Toon waardering voor hun spontane openhartigheid. Meningen Ongeveer 10% van de bevolking (75% mannelijk) ervaart de wereld vanuit hun overtuiging (mening). Zij evalueren wat op hen afkomt, onderscheidend hoe het zich verhoudt tot hun waarden. Zij maken zich zorgen als dingen afwijken van de normen en waarden, en zijn ontzettend scherp op inconsistenties. Doorgaans schromen zij niet om hun mening te uiten. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Luister naar hun meningen, zelfs als je het er niet mee eens bent. Toon waardering voor hun toewijding aan hun waarden. In-actie/reflectie Ongeveer 10% van de bevolking (60% vrouwelijk) ervaart de wereld vanuit hun in-actie/reflectie, wat betekent "actie is van binnenuit." Ze reflecteren eerst, absorberen en stellen zich de mogelijkheden voor, laten dingen in hun hersenen rondgaan en spreken hun verbeelding aan. Ze hebben over het algemeen geen onmiddellijke reacties en hebben tijd nodig om te zien wat opkomt. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Oefen geen druk uit om feedback te geven of je mening te geven. Respecteer hun behoefte aan ruimte en tijd om te verwerken. Toon waardering voor hun verbeeldingskracht en out-of-the-box denken. Acties Ongeveer 5% van de bevolking (60% mannelijk) ervaart de wereld vanuit actie, en gaan meteen over tot actie. Wanneer ze iets zien dat niet klopt en moet veranderen, gaan ze ervoor. Ze denken meestal geen twee keer na over het uitspreken of actie ondernemen. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Nodig hen uit om uit te leggen wat zij zien als de onmiddellijke actiestappen. Maak gebruik van hun gevoel van urgentie. Toon waardering voor hun initiatief. Welke van deze zes percepties is jouw favoriet? Wat heb jij nodig van je team om je psychologisch veilig te voelen? Creëer psychologische veiligheid voor alle types door positief te reageren op hun pogingen tot verbinding. Projectie van percepties en onbewuste vooroordelen Als het gaat om psychologische veiligheid, kan het toepassen van de Gouden Regel een opgave zijn. Als "behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden," betekent het creëren van een veilige ruimte voor jouw favoriete perceptie, creëer je misschien onbedoeld een onveilige ruimte voor de andere vijf percepties. Onlangs waren wij op een conferentie gericht op compassie. We begonnen elke dag met een bevestiging van psychologische veiligheid, zoals; "We waarderen het dat we af en toe emotioneel kunnen worden, en we beloven een veilige ruimte te creëren voor mensen om hun gevoelens te delen zonder angst voor negatieve gevolgen." Mijn persoonlijke sterkste percepties zijn gedachten en actie. Hoewel ik aandacht voor psychologische veiligheid waardeer en volledig instem met het verwelkomen van gevoelens, helpt dit specifieke groepsvoorbeeld mij niet om mezelf veiliger te voelen. Overweeg deze vragen: Welke perceptie is het meest overheersend in jouw team? Hoe kan dat van invloed zijn op mensen met verschillende percepties? Welke perceptie is het moeilijkst voor jou om te begrijpen en te waarderen? Welke vooroordelen heb je over deze persoonlijkheden? Hoe worden fouten afgehandeld? Is er een veilige ruimte om fouten te verwerken vanuit alle zes percepties? Wat zou er anders kunnen zijn als je uitdagingen vanuit verschillende percepties bekijkt? De hoogst functionerende teams erkennen dat psychologische veiligheid gaat over het begrijpen van de levenservaringen van elke persoon en het aanpassen van onze communicatie om hen tegemoet te komen waar ze zijn. Op die manier verwelkomen we niet alleen hun perceptie, maar nodigen we hun unieke, beste zelf uit in de mix. Wil je een stap verder gaan? Hier is hoe je alle zes persoonlijkheidstypen kunt motiveren. Als je meer wilt weten over hoe PCM de manier waarop je inclusie, leiderschap en het werken in teams kunt transformeren, neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag bij het samenstellen van een programma dat precies bij jou past. We kunnen zelfs je interne L&D-team trainen en certificeren om PCM en ook compassievaardigheden naar jouw organisatie te brengen. Positieve groet, Monique Bruil PCM & LOD Master Trainer & Coach Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/why-you-cant-create-psychological-safety-without-understanding-personality-differences/ “Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
21 mrt., 2024
Wij hebben dit verhaal al vele malen gedeeld, en het inzicht vervaagt nooit. Het was een prachtige vrijdagmiddag in de herfst en de werkagenda van Nate was behoorlijk open. Hij houdt ervan om wandelingen te maken met zijn vrouw, die destijds aan de overkant van de straat werkte en vaak eerder in de middag vrij was. "Misschien kunnen we allebei eerder stoppen en een wandeling maken voordat de kinderen thuiskomen van de training," dacht hij bij zichzelf. Hoe geweldig om het weekend te beginnen met een heerlijke lange wandeling, verbinding te maken met zijn vrouw, wat lichaamsbeweging te krijgen, en daarna te ontspannen op het terras met een glas wijn. Hij was zo enthousiast! Dus stuurde hij haar dit bericht: "Wanneer ben je klaar met werken?" Binnen enkele seconden trilde zijn telefoon; "Waarom?" Wat bedoel je, WAAROM? Ik stelde je gewoon een vraag! Geef gewoon antwoord! Dit heeft hij niet echt gezegd... maar hij dacht het wel. Is dit ooit bij jou gebeurd? Zijn stemming sloeg om als een blad aan de boom. Ineens ging hij van enthousiast naar lichtelijk geïrriteerd en zelfs een beetje ontmoedigd. Toen dacht hij na over wat ze misschien dacht. "Heb ik iets gemist? Moest ik de kinderen vroeg van school halen? Wat wil hij nu van me? Dat was willekeurig!" Er zouden wel duizend gedachten door haar hoofd kunnen zijn gegaan om één eenvoudige reden namelijk……. Hij had zijn motief niet gedeeld. Een van de grootste communicatiefouten is om een vraag te stellen zonder het motief achter de vraag bekend te delen. Het lijkt misschien eenvoudig maar het is cruciaal. Vaak hebben anderen geen idee welk probleem je probeert op te lossen met je vraag of wat je intentie is. Als gevolg daarvan komt de vraag over als "geladen" en kan het lijken alsof je een mijnenveld voor de ontvanger hebt gecreëerd. Wanneer je je motief onthult, begrijpt de andere persoon je veel beter en kunnen zij makkelijker meebewegen. Een ander veelvoorkomend voorbeeld; Je wilt graag je favoriete vrienden uitnodigen voor het diner vanavond, dus vraag je hen, "Wat gaan jullie vanavond doen?" GELADEN vraag omdat je je motief niet hebt onthuld. Wat als ze al plannen hebben, maar blij zouden zijn om het af te zeggen om langs te komen? Wat als ze vrij zijn maar echt niet willen langskomen? Hoe zou je antwoorden? Soms worden motieven niet onthuld om onschuldige redenen. Maar vaak is het doel om conflicten te vermijden of drama te creëren. We vermijden openheid omdat we niet direct willen ‘dealen’ met het potentieel voor onenigheid of de mogelijkheid van afwijzing. Soms verbergen we ons motief om te zien of ze genoeg om ons geven of slim genoeg zijn om het goed te begrijpen. Soms houden we onze agenda's verborgen om de overhand te krijgen. Wat Nate beter had kunnen zeggen is: "Schat, het is een mooie middag en ik wil graag voor het eten een wandeling met je maken. Ik kan vroeg stoppen met werken. Hoe is dat voor jou?” Dan had ze precies geweten wat het motief was en had ze een eerlijk en behulpzaam antwoord kunnen geven. Misschien had ze wel geprobeerd om eerder te stoppen of zijn uitnodiging afgewezen. Hoe dan ook, dat is oké. Dit principe geldt voor elk type gesprek. Geen uitzonderingen. Het kost misschien iets meer tijd op korte termijn. Op de lange termijn loont het enorm. In vele levens heeft het de communicatie aanzienlijk verbeterd, en vaak helpt het ons te herkennen waarom we geen voldoening krijgen wanneer we mensen vragen stellen. Het onthullen van de motieven achter onze vragen verhoogt transparantie, integriteit, authenticiteit en effectieve communicatie. Het verhoogt ook de kans op positieve conflicten omdat het passief-agressief gedrag omzeilt. Compassievolle verantwoordelijkheid (#compassionateaccountability) begint met openheid. Onthul de motieven achter je vragen en verbeter je communicatie. Wil jij hier meer over weten of jouw compassievaardigheden ontwikkelen, laat het ons dan weten, we helpen je graag. Compassievolle groet, Monique Bruil Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/one-simple-way-to-improve-your-communication/ “Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
01 feb., 2024
Besteed je veel tijd en energie aan het aantrekken van nieuwe medewerkers? Veel organisaties steken aanzienlijke inspanningen, tijd en middelen in het werven van personeel. In een tijd waarin vacatures talrijk zijn, is het van cruciaal belang om je als werkgever te onderscheiden en zo aantrekkelijk mogelijk over te komen. Bovendien zijn bekwame vakmensen schaars. Het vinden van de juiste mensen lijkt soms een onmogelijke taak. Het belang van medewerkerstevredenheid Terwijl je je inspant om nieuw personeel aan te trekken, loop je het risico te weinig tijd en aandacht te besteden aan je bestaande team. Het kan gebeuren dat zij elders hun werkgeluk gaan zoeken, omdat ze zich niet voldoende gehoord, gezien en begrepen voelen. Wat leidt tot het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Hoeveel aandacht geef je aan je medewerkers en hoe effectief doe je dat? Als werkgever of leidinggevende is het van essentieel belang om de volgende twee aspecten te overwegen bij het beantwoorden van deze vragen. De eerste betreft de focus op wat medewerkers echt belangrijk vinden. Het acroniem 'I-M-P-A-C-T' geeft aan waar het om draait. De tweede is het besef van hoe je verbinding maakt en behoudt met je medewerkers. De sleutel tot het opbouwen van verbinding, het boeien en binden van je team, draait altijd om het creëren van echte interacties. Hoe effectief is jouw communicatie met je teamleden? Het Process Communication Model® (PCM) biedt praktische handvatten voor dit doel. Met het acroniem 'A-C-T-I-E-F' wordt een effectief communicatieproces samengevat. Focus met IMPACT op je medewerkers I: Informeer Houd je medewerkers op de hoogte van ontwikkelingen in jouw organisatie. Dit vergroot hun betrokkenheid en de kans dat ze met jou willen werken aan de gemeenschappelijke doelen van de organisatie. M: Motiveer Stimuleer en motiveer je medewerkers als persoon, in hun werk en groei. Besef dat niet elke medewerker op dezelfde manier gemotiveerd wordt. Sommigen gedijen op persoonlijke aandacht, anderen waarderen erkenning voor hun prestaties, en weer anderen worden geïnspireerd door nieuwe uitdagingen. Weet jij hoe je elk van je medewerkers effectief kunt motiveren? P: Persoonlijke Ontwikkeling Bied je medewerkers de ruimte om zich persoonlijk te ontwikkelen via training, opleiding, coaching of andere middelen. Denk proactief mee met je teamleden. A: Ambitie Ga regelmatig in gesprek met elke medewerker over hun ambities en hoe ze hun dromen kunnen realiseren. Onthoud dat informele gesprekken bij de koffieautomaat of tijdens de lunch ook waardevolle bijdragen kunnen leveren. C: Commitment Wil je betrokkenheid en toewijding van je medewerkers? Betrek hen bij zaken zoals het ontwikkelen van nieuwe ideeën of het doen van bezuinigingsvoorstellen. Laat hen meedenken en draag verantwoordelijkheid. T: Teambuilding Versterk de teamgeest en verbeter de samenwerking om sterke teams te bouwen die elkaar begrijpen en ondersteunen. Maak ACTIEF verbinding met je medewerkers A: Analyseren door te observeren Het proces van verbinding begint altijd met observeren en analyseren van medewerkers. Hiermee breng je de persoonlijkheid van elke medewerker in kaart en ontdek je welke communicatiestijl het meest effectief is om hen te benaderen. C: Contact maken Het creëren van echt contact met elke medewerker vereist een persoonlijke benadering, waarvoor een hoge mate van flexibiliteit nodig is om verschillende communicatiestijlen effectief in te zetten. T: Taal kiezen Door de (voorkeurs)taal van je medewerkers te spreken, voelen zij zich gehoord en begrepen. Dit vormt de basis voor sterke relaties met al je medewerkers. I: Inspanning Je zet je in om positieve en waardevolle interacties te creëren met al je medewerkers, van observeren tot aanpassing en aanpassingsvermogen. E: Energieniveau Al deze inspanningen, hoe klein ook, van observeren tot flexibel communiceren, vragen energie. Daarom is het belangrijk om je energieniveau op peil te houden, zodat je dit consistent kunt blijven doen. Het kost medewerkers tegelijkertijd minimale inspanning om contact met jou te maken en te houden. F: Fitte organisatie Door deze benadering kunnen medewerkers zich beter verbonden voelen met jou en je organisatie. Dit leidt tot een vitale organisatie en vermindert de noodzaak om veel tijd en energie te steken in het werven van nieuwe medewerkers. Gebruik PCM® om het verschil te maken Met PCM heb je een krachtig hulpmiddel in handen om jezelf en je medewerkers beter te begrijpen en effectiever contact te maken, te motiveren en nog veel meer. Als werkgever draait succes om het opbouwen van echte relaties en verbindingen. Haal het maximale uit jezelf en je team met PCM om op een effectieve manier betrokkenheid binnen je organisatie te stimuleren. Wil je meer weten over hoe je je medewerkers dagelijks kunt boeien en binden? Meld je aan voor een van onze trainingen en ontdek hoe je je dagelijkse impact kunt vergroten. Met een positieve groet, Monique Bruil Master Trainer & Coach | BSmart Communication Artikel geinspireerd op een blog van Arie-Geert Jongeneel, https://processcommunicationmodel.nl/nl/blog/leiderschap/houd-met-impact-de-uitgang-actief-gesloten
25 jan., 2024
Miscommunicatie: een sluipend gevaar dat serieus genomen dient te worden, het vormt de bron van maar liefst 80% van de problemen binnen organisaties en relaties. Gelukkig is er goed nieuws: je kunt actief bijdragen aan het voorkomen van misverstanden, zowel voor jezelf als voor anderen. Een partner van PCM Nederland, het Competence Training Institute, heeft onze zeer gewaardeerde collega Edith Doosje onlangs geïnterviewd over het bevorderen van verbinding en het verminderen van stress voor een grotere productiviteit. Hieronder lees je het volledige interview. Miscommunicatie aanpakken voor sterkere werkrelaties Miscommunicatie gedraagt zich als een besmettelijk virus, zo legt Edith uit. Zij is de oprichter en mede-eigenaar van Process Communication Nederland, waar ze leidinggevenden trainen en coachen om met meer begrip en compassie leiding te geven. ‘Vaak wordt miscommunicatie op de werkplek gebagatelliseerd als iets onschuldigs, terwijl de gevolgen aanzienlijk kunnen zijn als er niet wordt ingegrepen. Van irritaties en wantrouwen tot een toename in ziekteverzuim en burn-outs.’ Het is daarom van cruciaal belang om miscommunicatie in een vroeg stadium te herkennen en de kop in te drukken. Het Proces Communicatie Model® (PCM) biedt hierbij uitkomst. Miscommunicatie: de wortels van veel organisatorische problemen Het is fascinerend dat de meeste problemen binnen organisaties voortkomen uit miscommunicatie. Zo berekende McKinsey dat maar liefst 39% van de werktevredenheid wordt bepaald door interpersoonlijke relaties. Deze relaties blijken zelfs van groter belang te zijn dan de mate van interesse in het werk zelf. Binnen deze relaties speelt de band met leidinggevenden een cruciale rol. Edith heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar miscommunicatie in organisaties en heeft daarbij veelvoorkomende ergernissen gehoord. Bijvoorbeeld: ‘Mijn manager luistert toch niet naar wat ik te zeggen heb’, ik ga het niet eens meer uitleggen, het heeft toch geen zin’ of ‘Ik doe gewoon mijn werk en ze zoeken het maar uit.’ Ze benadrukt dat de ontevredenheid in deze gevallen zelden betrekking heeft op de inhoud van het werk, eerder op de manier van communiceren. Hier is dan ook veel winst te behalen. PCM® helpt professionals om hun communicatie- en motivatiestijl positief te beïnvloeden, waardoor miscommunicatie vroegtijdig wordt aangepakt. Het belang van zelfbewustzijn Hoe werkt PCM? Dit model identificeert zes persoonlijkheidstypen die we allemaal in ons hebben, variërend van de 'Gestructureerd Denker' en de 'Doorzetter' tot de 'Rebel' en de 'Dromer'. ‘We dragen allemaal een unieke combinatie van deze typen in ons, ons 'persoonlijkheidshuis' genoemd. Het goede nieuws is dat je binnen dit huis je eigen gedrag kunt aanpassen om effectiever met anderen te communiceren’. Een essentiële stap hierbij is het bewustzijn van je eigen persoonlijkheid en voorkeuren. Door deze kennis kun je beter begrijpen wat je nodig hebt om je goed te voelen en stress te beheersen. Edith benadrukt dat de juiste manier van zelfzorg afhankelijk is van je persoonlijkheid. Stel dat je een rationeel, verantwoordelijk en georganiseerd persoon bent, dan zul je waarschijnlijk behoefte hebben aan duidelijkheid en erkenning voor je werk. Zonder deze erkenning loop je het risico overmatig te werken en gefrustreerd te raken wanneer anderen hun afspraken niet nakomen of processen inefficiënt verlopen. Ze benadrukt dat zelfbewustzijn van cruciaal belang is voor het beheersen van je energie en stress. Verbinding creëren door aanpassing Met een beter begrip van je eigen patronen en voorkeuren kun je je vervolgens richten op anderen. Door actief te observeren en te herkennen wat anderen zeggen en doen, kun je hun voorkeuren begrijpen en je communicatiestijl daarop aanpassen. ‘Door aandacht te besteden aan woorden, toon, gebaren, lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen kun je veel leren over iemands communicatievoorkeur’. Hierbij adviseert Edith om te letten op deze signalen, aangezien ze veel onthullen over de wijze waarop iemand graag communiceert. Het is van groot belang om je communicatiestijl aan te passen aan wat je hebt waargenomen. Zo maak je effectiever verbinding. Wanneer je bijvoorbeeld te maken hebt met iemand met veel 'Harmoniser-energie', dien je ruimte te bieden voor persoonlijk contact en op gevoelsniveau te delen hoe je bepaalde situaties ervaart om daadwerkelijk verbinding te maken. Hierdoor kun je vervolgens overgaan tot inhoudelijke vragen. Indien je het andersom doet, is de kans klein dat de ander begrijpt wat je wilt overbrengen. Het waarderen van inspanningen voor betere communicatie Door bewust te zijn van jezelf en anderen en hier actief aan te werken, kun je effectiever communiceren en waardevolle relaties opbouwen. Dit vereist inzet, en de uiteindelijke resultaten zijn absoluut de moeite waard. ‘Iedereen is anders, dat weten we allemaal. Door je bewust te zijn van jezelf en anderen, en hier actief mee bezig te zijn, kun je met minder ruis communiceren en sterkere relaties opbouwen. Het vergt inspanning, maar het is absoluut de moeite waard.’ Klaar voor effectievere communicatie? Wil jij ook miscommunicatie voorkomen en betere resultaten bereiken? Schrijf je dan in voor de PCM Basistraining of neem contact op over de andere mogelijkheden die BSmart Communication biedt. Begin vandaag nog met het leggen van de basis voor effectievere communicatie, betere relaties en meer werkplezier! Met een positieve groet, Monique Bruil Master Trainer & Coach | BSmart Communication Artikel is geinspireerd op een blog van PCM Nederland, https://processcommunicationmodel.nl/nl/blog/leiderschap/zo-voorkom-je-miscommunicatie-op-de-werkvloer
18 jan., 2024
Stress, dat ongewenste bezoek aan onze gemoedsrust, kan zorgen voor spanning, verwarring en een troebele geest. Het is geen gast die we graag verwelkomen, maar toch lijkt stress een onvermijdelijk deel van ons leven te zijn. Soms kan stress ons echter juist dat duwtje in de rug geven om uit onze comfortzone te stappen en dingen te doen die we spannend vinden. Maar hoe behouden we een gezonde balans tussen de stress die ons motiveert en de negatieve, destructieve stress? Voel je je hartslag versnellen? Wordt je ademhaling oppervlakkig? Begin je de werkweek, een vergadering of een belangrijke bespreking met een knoop in je maag? Zit je voor de derde keer die ene e-mail door te lezen? Of twijfel je eraan of je dat ene onderwerp wel moet aansnijden? Dit zijn signalen dat stress zijn greep op je heeft. Maar hoe kun je jezelf nou uitnodigen om helder te denken midden in deze chaos? Hier zijn vijf waardevolle tips voor jou: Breng orde in de chaos: Maak een lijst van de taken die moeten worden uitgevoerd, bepaal prioriteiten en wees realistisch. Aarzel niet om hulp te vragen als je voelt dat je overweldigd wordt. Perfectie is niet altijd nodig: Realiseer je dat vaak 80% van je tijd wordt besteed aan het perfectioneren van de laatste 20%. Vraag jezelf af wanneer iets goed genoeg is en bespreek dit eventueel met een collega of je manager. Niet alles hoeft perfect te zijn. Stap uit je comfortzone: Parkeer je auto iets verder van je werk en loop de laatste 10 minuten. Beweging en frisse lucht zijn een verademing en kunnen je helpen om je evenwicht te herstellen. Laat je gedachten wandelen: Maak tijdens de lunchpauze een wandeling. Je zult versteld staan van de briljante ingevingen die je krijgt terwijl je in beweging bent. Beloon jezelf: Neem aan het einde van de dag 5 minuten de tijd om jezelf te feliciteren voor wat je vandaag hebt bereikt en voor de waardevolle bijdrage die je hebt geleverd. Probeer deze tips vandaag nog uit en ervaar hun effect. Ben je nieuwsgierig naar meer manieren om stress te verminderen en je vaardigheden te versterken? Neem contact met ons op en ontdek meer! Met een positieve groet, Monique Bruil Master Trainer & Coach | BSmart Communication Artikel geïnspireerd op een blog van Edith Doosje, https://processcommunicationmodel.nl/nl/blog/all/5-stressverminderende-tips
11 jan., 2024
Crisis en uitdagende situaties vereisen uitzonderlijke leiders. In dit zevende en laatste deel van onze blogreeks over leiderschap duiken we in het onderwerp leiderschap in crisis. Wat maakt leiders succesvol in crisis? Succesvolle leiders in crisissituaties onderscheiden zich door: Rustig blijven: Ze blijven kalm en gefocust, zelfs onder druk. Snelle Besluitvorming: Ze nemen weloverwogen beslissingen binnen korte tijdframes. Communicatie: Ze communiceren duidelijk en eerlijk met hun teams en andere belanghebbenden. Empathie: Ze begrijpen de emotionele behoeften van hun teamleden en tonen empathie. Innovatie: Ze zoeken naar creatieve oplossingen om uitdagingen het hoofd te bieden. Wat kunnen we leren van inspirerende leiders? Crisissituaties vereisen: Eenheid: Leiders verenigen mensen en stellen gemeenschappelijke doelen. Moed: Ze durven moeilijke beslissingen te nemen, zelfs als ze niet populair zijn. Compassie: Empathie en zorg voor anderen zijn cruciaal in moeilijke tijden. Innovatie: Creatieve oplossingen zijn vaak nodig om uitdagingen te overwinnen. Leiderschap in crisissituaties kan inspirerend zijn en opmerkelijke resultaten opleveren. Het toont de ware aard van leiders en hun vermogen om anderen te leiden door de donkerste tijden. Wil je meer leren over effectief leiderschap in crisissituaties en hoe PCM kan bijdragen aan leiderschapsvaardigheden? Neem contact op met BSmart Communication en ontdek hoe onze trainingen en coaching je kunnen helpen om een uitzonderlijke leider te worden. Dit is het laatste deel van onze blogreeks over leiderschap in crisis. Lees ook de andere delen voor meer inzichten over modern leiderschap met PCM. Deel 1 Deel 2 Deel 3 Deel 4 Deel 5 Deel 6 Met een positieve groet, Monique Bruil Master Trainer & Coach | BSmart Communication
04 jan., 2024
Leiderschap is niet alleen gericht op individuele prestaties, ook op het creëren en ondersteunen van sterke en samenwerkende teams. In dit zesde deel van onze blogreeks over leiderschap richten we ons op teamontwikkeling en de rol van leiders bij het helpen van teams om gezamenlijke doelen te bereiken. Bouwen aan een sterk team Leiders spelen een cruciale rol bij het bouwen van sterke teams. Dit omvat: Teamvorming: Het samenstellen van een team met de juiste mix van vaardigheden en persoonlijkheden. Doelstellingen: Het stellen van duidelijke doelen en verwachtingen voor het team. Communicatie: Het bevorderen van open en effectieve communicatie binnen het team. Motivatie: Het inspireren en motiveren van teamleden om het beste uit zichzelf te kunnen halen. Teamontwikkeling en PCM® Het begrip van het Process Communication Model® kan leiders helpen om teams effectiever te ontwikkelen. PCM biedt inzicht in de verschillende persoonlijkheidstypen en communicatiestijlen binnen het team. Dit inzicht stelt leiders in staat om: Conflicten te verminderen door te begrijpen hoe verschillende persoonlijkheden met elkaar omgaan. Teamdynamieken te optimaliseren door effectieve communicatie te bevorderen. Individuele behoeften en sterke punten binnen het team te identificeren. Succesvol teamleiderschap Succesvol teamleiderschap omvat het creëren van een omgeving waarin teamleden zich gewaardeerd, competent en gehoord voelen. Dit bevordert samenwerking, innovatie en prestaties. Een leider moet: Luisteren naar de zorgen en ideeën van teamleden. Ervoor zorgen dat elk lid bijdraagt en betrokken is. Conflicten effectief oplossen en een positieve teamcultuur bevorderen. Wil je meer leren over het ontwikkelen van sterke teams en leiderschap met behulp van het Process Communication Model? Neem contact op met BSmart Communication en ontdek hoe onze trainingen en coaching je kunnen helpen om effectiever leiderschap te tonen in deze dynamische zakelijke omgeving. In het volgende deel van onze blogreeks zullen we leiderschap in crisissituaties verkennen. Blijf op de hoogte voor meer inzichten en strategieën over modern leiderschap. Dit is deel zes van onze blogreeks over leiderschap en teamontwikkeling. Lees ook de andere delen voor meer inzichten over modern leiderschap met PCM. Deel 1 Deel 2 Deel 3 Deel 4 Deel 5 Met een positieve groet, Monique Bruil Master Trainer & Coach | BSmart Communication
28 dec., 2023
Effectieve communicatie is de ruggengraat van succesvol leiderschap. Het vermogen om helder te communiceren, te luisteren en te begrijpen wat er in je team omgaat, is van onschatbare waarde. In dit vijfde deel van onze blogreeks over leiderschap verkennen we de rol van communicatie in leiderschap en hoe je als leider krachtige communicatieve vaardigheden kunt ontwikkelen. De kracht van communicatie in leiderschap Leiderschap gaat niet alleen over het nemen van beslissingen en het stellen van doelen. Het gaat er ook om anderen te inspireren, te motiveren en effectief te leiden. Dit kan alleen worden bereikt door middel van duidelijke, open en respectvolle communicatie. Effectieve communicatie in leiderschap omvat: Duidelijkheid: Leiders dienen hun visie en doelen helder en begrijpelijk te communiceren, zodat het hele team op één lijn zit. Luisteren: Leiders dienen te luisteren naar de zorgen en ideeën van teamleden. Actief luisteren bevordert betrokkenheid en betrokkenheid. Empathie: Het begrijpen van de emoties en behoeften van teamleden is van cruciaal belang. Empathische leiders bouwen sterkere relaties op. Feedback: Constructieve feedback geven en ontvangen is een essentieel onderdeel van groei en verbetering in een organisatie. Aanpassingsvermogen: Leiders dienen hun communicatiestijl aan te passen aan de behoeften van verschillende teamleden. PCM® en communicatie Het Process Communication Model® (PCM) is een krachtig hulpmiddel om effectieve communicatie in leiderschap te bevorderen. PCM helpt leiders de unieke persoonlijkheidstypen en communicatiestijlen van teamleden te begrijpen. Door PCM te gebruiken, kunnen leiders: De juiste toon en benadering kiezen om elk teamlid effectief te bereiken. Conflicten verminderen door te begrijpen hoe verschillende persoonlijkheden met elkaar omgaan. Teamdynamieken optimaliseren door effectieve communicatie te bevorderen. Krachtige communicatieve vaardigheden ontwikkelen. Leiders kunnen hun communicatieve vaardigheden verbeteren door: Training en Coaching: Investeer in communicatietraining en coaching om je vaardigheden te versterken. Zelfreflectie: Neem de tijd om je eigen communicatiestijl te evalueren en te identificeren waar je kunt verbeteren. Oefening: Oefening baart kunst. Oefen effectieve communicatie in je dagelijkse interacties. Wil je je communicatieve vaardigheden in leiderschap naar een hoger niveau tillen en ontdekken hoe PCM kan bijdragen aan effectievere communicatie? Neem contact op met BSmart Communication en ontdek hoe onze trainingen en coaching je kunnen helpen krachtig te communiceren en een goede leider te worden. In het volgende deel van onze blogreeks gaan we dieper in op leiderschap en teamontwikkeling. Blijf op de hoogte voor meer inzichten en strategieën over modern leiderschap. Dit is deel vijf van onze blogreeks over leiderschap en communicatie. Lees ook de andere delen voor meer inzichten over modern leiderschap met PCM. Deel 1 Deel 2 Deel 3 Deel 4 Met een positieve groet, Monique Bruil Master Trainer & Coach | BSmart Communication
Meer posts
Share by: