Ervaar je een burn-out, dan voel je je zowel lichamelijk als geestelijk totaal uitgeput. De vermoeidheid en uitputting beperken je in je functioneren. Op het werk, thuis en/of in het sociale leven. Wat is het, wie krijgt het en hoe kun je er goed mee omgaan?

Een burn-out is het gevolg van langdurige stressklachten. Lichamelijke en psychische klachten die toenemen en waaraan je vaak te weinig aandacht besteed. Lichamelijke klachten zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, vermoeidheid en duizeligheid. Onder psychische klachten vallen angst, slechte concentratie, vergeetachtigheid, gebrek aan zelfvertrouwen en prikkelbaarheid.

Een burn-out is vaak werk gerelateerd, toch hoeft dit niet altijd het geval te zijn. De spanningen en stress die je ervaart kunnen verschillende oorzaken hebben. Denk aan een constant hoge werkdruk, problemen op het werk, financiële zorgen of spanning in je relatie.
Het kan nodig zijn om je af te vragen wat de reden van jouw burn-out is. Door te onderzoeken hoe het zover heeft kunnen komen, ervaar je weer zin in je leven.

Wat is de boodschap van jouw burn-out?
Burn-out ben je op fysiek, emotioneel en mentaal niveau. Op deze aspecten ben je uit balans. Soms is een burn-out nodig om je open te stellen voor jezelf. Het laat zien dat het tijd is om bewuster te leven, bewuster te werken, en heel bewust gehoor te gaan geven aan wat voor jou belangrijk is.

Door je verlangens en behoeftes serieus te nemen, ervaar je meer zin. Je gaat inzien waarom je uitgeput thuis zit. Je leert stil te staan bij wat je lichaam je wil vertellen, namelijk dat je rust nodig hebt, en je kunt beginnen met je herstel. En bij dat herstel komen vaak de nodige emoties los.

Door je emoties en gevoelens toe te laten, gaat er een wereld voor je open. Je leert gehoor te geven aan je innerlijke zelf. En door je bewust te worden van je eigen manier van denken, kun je in gaan zien wat de reden is waarom je bijvoorbeeld negatief denkt over jezelf. Of waarom je altijd zoveel van jezelf en anderen verlangt. Waarom je steeds weer de neiging hebt om alles te regelen, alle ballen hoog te houden en voor anderen te denken. Je gaat inzien hoe je jezelf onder druk zet met gedachten als ‘ik moet’. En deze persoonlijke inzichten zijn belangrijk om blijvend te herstellen en uitval te voorkomen.

Burn-out wil zeggen: ga weer voelen
Burn-out is een uitnodiging om te voelen en trouw te zijn aan jezelf, in plaats van te willen voldoen aan verwachtingen. Vaak ontstaat een burn-out doordat je te lang bent doorgegaan. Je zit in je hoofd en laat je leiden door ‘wat moet’. Ondertussen luister je niet naar je lichaam en ga je over je eigen grenzen heen. Waardoor je uit balans raakt.

Voor het herstellen van de balans is het van belang je bewust te zijn van wat je voelt. Hoe meer je met je aandacht bij jezelf kunt blijven, bij je eigen gevoel en behoefte, des te minder energie je verliest. Sta stil en luister naar wat er aan behoefte, aan impuls, in je opkomt en sta jezelf toe om hiernaar te handelen. Wil je slapen? Ga dan slapen. Heb je zin in een wandeling? Ga dan wandelen. Wil je rommelen in huis of in de tuin? Ga je gang! Doe het zolang je er zin in hebt, en niet langer. Door in het moment te leven, werk je aan je herstel en daarmee aan je persoonlijke balans.

Probeer te ontspannen, door stil te staan bij wat er nu is, en te stoppen met denken aan wat er straks moet. Op het moment dat jij ontspant, kun je je bewust worden van wat er in je lichaam speelt. Hierdoor ervaar je waar je zin in hebt. En door te doen waar je zin in hebt, leer je weer genieten.

Wat helpt is mediteren
Dit hoeft niet te betekenen dat je lang moet gaan zitten. Waar het om gaat is dat je even stil bent en je aandacht naar binnen richt. Door te focussen op je ademhaling kom je tot jezelf. Adem een paar keer wat dieper in en vervolgens rustig uit. Wat ook goed werkt, is je lichaam bewust ontspannen, door vanaf je voeten tot aan je hoofd je lichaam in gedachten langs te lopen. Ontspan je benen, je armen, je rug en buik, je hoofd en je gezicht. Dit brengt je in een diepe rust.

Mediteren is zeker niet voor iedereen even gemakkelijk. Heb je het gevoel dat je niet goed stil kunt zitten, kijk dan eens of bewegingsmeditatie helpt. Zoals wandelen, dansen, yoga of tai chi. Het kan ook zijn dat je geconfronteerd wordt met minder prettige gevoelens, en emoties. Laat het gebeuren, alles wat uit jou komt is een teken dat je er aandacht aan mag geven.
Vaak zijn het emoties die je lange tijd hebt onderdrukt. Die je ooit hebt weggestopt omdat je ze toen niet kon verwerken. Misschien was je nog een kind en wist je je geen raad met de situatie. Of wellicht gaat het om een gebeurtenis nog niet zo lang geleden, die hard bij je binnenkwam.
Dus sta stil en keer met je aandacht naar binnen. Want als je blijft weglopen voor pijnlijke emoties, kom je niet bij je gevoel. Dan ontdek je niet wat je grenzen en je behoeftes zijn. Elke keer als je onrust ervaart of veel energie bent verloren, sta dan even stil en maak contact met je jezelf. Zo word je je bewust van wat jou beweegt, leer je jouw drijfveren herkennen en jezelf weer omarmen.

 

Voorkom burn-out door zelfbewuster te werken. In mijn boek ‘In 10 stappen zelfbewuster samenwerken’, de trainingen en coaching deel ik praktische tips met je die jou gaan helpen je communicatie en motivatie te versterken en te gaan voor méér plezier en resultaat.

Direct bestellen

 

Van negatieve gedachten naar rust in je hoofd
Er kunnen ook negatieve gedachten bij je opkomen op het moment dat je uitgeput thuis zit. Hiervoor weglopen is niet langer een optie. Benut deze tijd om je gedachten te onderzoeken. Wat speelt zich af in je hoofd? Je kunt bijvoorbeeld het idee tegenkomen dat je hebt gefaald. Of dat je het niet waard bent om van te houden. Vraag jezelf af waar je gedachten vandaan komen. Heb je in het verleden misschien weinig begrip ervaren voor wie je bent en ben je daardoor aan jezelf gaan twijfelen?
Mediteren en de stilte opzoeken kan in het begin ongemakkelijk voelen. Weet dat als je doorzet en accepteert wat er is aan gedachten, gevoelens en emoties, dan ruimt dit op. En ervaar je weer meer rust, vrede, en geluk.

De transformatie van negatief naar positief
In de praktijk blijkt dat het allemaal niet zo makkelijk gaat als gezegd. De verandering die je voor jezelf doormaakt mag je zien als een proces van transformatie dat tijd nodig heeft. Het kan best even duren voor je rust vindt in je hoofd. Want iets in je denkt dat je snel moet herstellen, snel weer aan het werk moet of aan andere verwachtingen moet voldoen. Je wilt graag nuttig bezig zijn, en moe thuis zitten past daar niet bij.

Toch is het soms onmogelijk om weer productief te zijn als je een pijnlijke ervaring niet goed hebt verwerkt. Zolang je nog tegen een negatief zelfbeeld aanloopt, is zelfonderzoek en zelfinzicht van belang. Elke keer als je door een laag pijn in jezelf gaat, door deze te accepteren en te voelen, herstel je de balans. Je voelt je steeds een wat lichter, en gaat inzien dat je het helemaal niet fout hebt gedaan. Dat hetgeen je hebt gedaan, de keuzes die je hebt genomen, je ook daadwerkelijk iets hebben gebracht.

Ga doen waar je zin in hebt
Als het goed is, sta je na een tijd anders in het leven. Je bent je bewuster geworden en in staat aan te voelen wat je diep van binnen echt wilt. Een nieuwe richting in je leven of werk worden duidelijk. Misschien wil je ander werk doen, werk waar je weer energie van krijgt. Of wil je juist minder werken en een creatieve hobby oppakken.

Vervolg je pad en sta regelmatig stil om te voelen of je nog op de goede weg bent. Wees stil en vraag je af: waar heb ik zin in? Welke (kleine) stap kan en wil ik nu zetten? Zo kun je stap voor stap je leven meer zin geven.

Wil jij jouw zelfinzicht vergroten? Neem dan gerust contact met mij op.

Monique Bruil
Eigenaar BSmart Communication / Ontwikkelingspartner / PCM Trainer en Coach / Auteur van het boek ‘In 10 stappen zelfbewuster samenwerken’.

Bel mij direct!