Versterk je communicatie en motivatie

Breng het beste naar boven in iedereen

Wij helpen organisaties, teams en individuen excelleren door middel van persoonlijke ontwikkeling en effectieve communicatie, door zelfbewuster (samen) te werken vanuit persoonlijk leiderschap

Process Communication Model®

Het Process Communication Model® (PCM) biedt inzicht in persoonlijke drijfveren en daagt je uit om jouw communicatievaardigheden optimaal te ontwikkelen.

Leidinggeven zonder drama

Het Leading Out of Drama Model® leert je hoe je conflicten op een compassievolle manier kunt benaderen. Dit resulteert in een beter moreel, betere relaties en een hogere productiviteit.

Incompany

Wil je ontdekken hoe veranderingen kunnen leiden tot wezenlijke resultaten? Wij bieden op maat gemaakte trainingen en incompany-trajecten voor de ontwikkeling en groei van individuen, teams en bedrijven.

Coaching

Ben je op zoek naar tijd voor zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling? Overweeg dan coaching, waarbij je ondersteuning, advies en een klankbord krijgt om te sparren over inhoudelijke onderwerpen en je eigen bewustwording te vergroten.

Waarom kiezen voor BSmart Communication?

Zelfbewuster Samenwerken

Bij BSmart Communication geloven we in een persoonlijke aanpak, omdat we weten dat iedereen en elke situatie anders is. Met onze jarenlange ervaring op het gebied van

communicatie, coaching en training bieden we bewezen resultaten en maatwerk oplossingen die passen bij jouw specifieke behoeften en doelen. Onze aanpak is altijd gericht op het versterken van communicatie en motivatie,

​het vergroten van bewustwording en het realiseren van wezenlijk resultaat.


Kies voor BSmart Communication en haal het maximale uit jezelf, je team en je bedrijf.

Naar de trainingen

"Monique is energiek, enthousiast en kundig. Super leuk om van haar deze training te hebben gekregen. Naast theorie en leuke interactieve oefeningen heb ik een goede basis in PCM kunnen leggen. Zeker een aanbeveling! "

Ralph Westra | Schüco

Bij de training en begeleiding wordt er goed rekening gehouden met jouw eigen voorkeursstijl qua communicatie. Monique zorgt voor een prettige sfeer binnen de trainingen en haar coaching zodat je optimaal aan de slag kan gaan met de stof.

Elske Hilbelink | Mandaat

Wat heb ik een geweldige training gehad! Monique maakt de training interactief door leuke opdrachten tussendoor en maakt de informatie ook op zijn plek vallen door eigen ervaringen. Het heeft mij heel veel opgeleverd en ik vond de training enorm waardevol.

Anniek Soppe | Rabobank

Blog

18 apr., 2024
De uitdaging Sommige individuen worden in tijden van stress buitensporig kritisch ten opzichte van het werk en de resultaten van anderen. Ze zijn geobsedeerd door tijd, netheid, orde en eerlijkheid, en raken gefrustreerd terwijl ze proberen alles en iedereen te controleren. Dit kan anderen afschrikken, terwijl deze personen vaak niet beseffen dat zijzelf degenen zijn die anderen wegduwen. Ondanks dat ze mogelijk naleving afdwingen van hun collega's en werknemers, creëren ze geen betrokkenheid. Praktijkvoorbeeld: moeder, zoon en huiswerk In het laatste jaar van de mavo is een tiener helemaal klaar met school en heeft hij geen zin om te studeren. Hij klaagt, begint laat met leren en geeft de voorkeur aan leuke activiteiten zoals afspreken met vrienden, sporten en ontspannen. Zijn moeder weet dat hij met zijn mentor heeft afgesproken om beter te plannen om te slagen voor zijn examens. En ze merkt dat hij nog steeds te laat begint met leren, resulterend in onvoldoendes. Ze vraagt hem dagelijks meerdere keren naar zijn planning en bekritiseert zijn houding en gedrag als hij zijn afspraken niet nakomt. Ze wil hem graag helpen maar voelt zich machteloos en begrijpt niet waarom hij zijn afspraken niet nakomt en niet begrijpt hoe belangrijk het is om op tijd te beginnen met leren. Het resultaat van haar goede bedoelingen? De jongen voelt zich niet geaccepteerd en vertoont nog meer 'rebellerend' gedrag. De moeder begrijpt niet wat ze moet doen om tot haar zoon door te dringen en voelt zich gefrustreerd en verdrietig, wat ze projecteert op haar zoon. Ze wil helpen, maar haar overmatige controle heeft een negatief effect, waardoor haar zoon helemaal geen hulp meer wil. Ze moet leren loslaten en vertrouwen, en erkennen dat een luisterend oor bieden vaak wordt gewaardeerd, terwijl ongevraagd advies en overmatige controle averechts werken. Het achterliggende verhaal Controlerende mensen hebben behoefte aan positieve erkenning voor hun harde werk en tijdsstructuur. Wanneer zij deze erkenning niet op een positieve manier ontvangen, proberen ze deze alsnog te krijgen door kritiek te leveren op het werk en de tijdsindeling van anderen. Wat ze zich niet realiseren, is dat mensen over het algemeen niet dom en lui zijn en dat iedereen zelf na kan denken. Het werkelijke probleem is dat niemand een ander of de gebeurtenissen om hen heen kan controleren. Hoe meer controle ze proberen uit te oefenen, des te gefrustreerder ze raken. Mocht je jezelf hierin herkennen De sleutel is om te accepteren dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag, houding en gedachten. Richt je op het goed uitvoeren van je eigen werk, deel je ideeën wanneer dat gepast is, en ondersteun anderen zonder hen te willen controleren. Wees een luisterend oor in plaats van een oplossingenmachine. Zorg ervoor dat je regelmatig tijd neemt voor ontspanning, zodat je niet gevangen raakt in de illusie dat jouw klok, takenlijsten en strategisch plannen je leven beheersen. Wist je dat mensen die kritisch en aanvallend zijn ten opzichte van anderen een hoger risico lopen op hartproblemen? Onderzoek toont dat mensen met een hoger niveau van geuite vijandigheid een grotere kans hebben op een beroerte of hartaanval. Tips voor communicatie Vraag regelmatig naar hun ideeën en analyses en wees proactief in plaats van passief af te wachten. Vraag om hun tijd en plan afspraken, gesprekken indien mogelijk. Dring niet binnen en eis niet dat ze alles laten vallen voor jouw noodgeval. Erken hun harde werk, benoem specifiek wat ze hebben bereikt en hoe dit heeft bijgedragen aan efficiëntie, productiviteit of het bereiken van doelen. Geef hen alle informatie die ze nodig hebben om hun werk te kunnen doen, houd geen informatie achter, aangezien dit wordt gezien als een belediging voor hun intelligentie en hun vermogen om te plannen. Blijf bij de feiten en vermijd emotionele uitweidingen. Informeer hen indien mogelijk vooraf over wijzigingen in plannen, omdat ze niet van verrassingen houden. Dit artikel is onderdeel van een serie over hoe te communiceren met mensen die stress ervaren. Beschouw deze artikelen als 'zes tips' om gezond te blijven wanneer anderen zich vreemd gedragen. Wil je meer weten over waarom mensen doen wat ze doen? Lees dan de zes artikelen om te begrijpen waarom mensen handelen zoals ze doen en hoe je door effectieve communicatie een positief verschil kunt maken. Ik wens je veel leesplezier, waardevolle inzichten, begrip en verbinding.  Monique Bruil PCM® & LOD®Master Trainer & Coach
11 apr., 2024
Stress is een bijzonder iets. In het beste geval houdt het ons alert en presteren we goed. Maar soms maakt het ons ook ineens niet meer verantwoordelijk voor ons eigen gedrag en emoties. De mensen waar we het hier over hebben, geven graag alles en iedereen de schuld van wat er fout gaat. Maar zelfreflectie komt niet in hun woordenboek voor. Ze kiezen ervoor om te klagen en te zeuren over hoe moeilijk en saai alles is, en hebben overal excuses voor. Het is altijd iemand anders zijn schuld dat zij in de problemen zitten. Praktijkvoorbeeld: Marion Marion is marketingmedewerker bij een internationale productieorganisatie en is verantwoordelijk voor de creatieve en kundige marketinguitingen. Privé wordt ze beschreven als enthousiast, vrolijk en deskundig. Op het werk echter is het een ander verhaal. Collega's zien haar als negatief en klagerig. "Marion schiet bij elke vraag die we haar stellen in de verdediging en wijst direct naar anderen", vertelt haar manager. Emotioneel ongemak Mensen zoals Marion hebben behoefte aan positief contact. Ze genieten van levendige interacties met veel humor en beweging. Ze zijn van nature spontaan, creatief en speels, en hebben een hekel aan emotioneel ongemak dat gepaard gaat met eigen verantwoordelijkheid. Daarom geven ze graag anderen de schuld. Ze zeuren en komen wraakzuchtig over om dit ongemak te vermijden. Uiteindelijk leidt dit vaak tot een machtsstrijd over verantwoordelijkheid, waarin niemand wint. Hun gedrag werkt averechts: anderen proberen juist meer controle over hen uit te oefenen. In extreme gevallen worden ze zelfs ontslagen. En dat is precies het tegenovergestelde van wat ze nodig hebben. Hoe om te gaan met ‘verantwoordelijkheidsvermijders’ Het is belangrijk voor mensen die zich in dit gedrag herkennen om te beseffen dat creativiteit en humor ook kunnen worden ingezet om problemen op te lossen, in plaats van deze te ontwijken. Als het moeilijk wordt, is het goed om dat te voelen, te aanvaarden en te verwerken. Probeer je negatieve reacties te temperen en zoek plezier en beweging in je leven om energie op te doen voor minder leuke dingen. Communicatietips Bij mensen die anderen de schuld geven, werken bedreigingen, sancties en straffen niet. Houd de communicatie daarom luchtig en vermijd preken over verwachtingen, waarden, moraal of ethiek. Houd het gesprek kort en krachtig, vermijd emotionele oproepen en probeer actieve vormen van communicatie te gebruiken. Succes :-) Wil je meer weten over effectieve communicatie? Bezoek onze pagina over trainingen. Positieve groet,  Monique Bruil PCM & LOD, Master Trainer & Coach
04 apr., 2024
We zullen de eersten zijn om te zeggen dat we allemaal fouten maken; dat overkomt iedereen wel eens. Maar in tijden van stress gebeurt dit vaker dan normaal. Er worden soms (domme) fouten gemaakt die vermeden hadden kunnen worden als er meer tijd was geweest voor reflectie. Fouten kunnen leiden tot kritiek en afwijzing, wat mensen doet twijfelen aan hun capaciteiten. Sommigen stappen hier gemakkelijk overheen, anderen kunnen eronder lijden. Ze gaan geloven dat ze niet de moeite waard zijn, wat invloed heeft op hun gedrag. Ze bekritiseren zichzelf en maken zich zorgen over wat er mis kan gaan. Kortom, ze verwachten altijd weer gekwetst en afgewezen te worden. Hierdoor vermijden ze beslissingen te nemen of nemen ze slechte beslissingen die negatieve aandacht trekken. Praktijkvoorbeeld: Joyce Joyce is al jaren ongelukkig in haar huwelijk. Haar man is een alcoholist en door zijn verslaving hebben ze jaren geleden hun huis verloren. Daarnaast zijn hun kinderen al op jonge leeftijd het huis uitgegaan. Vrienden en familie vermijden haar en Joyce staat er grotendeels alleen voor. Zij besteedt veel aandacht aan anderen. Ze is attent, zorgzaam en vriendelijk, maar voelt zich vaak alleen en niet geliefd. Mensen om haar heen proberen haar te overtuigen om uit de relatie te stappen en voor zichzelf te kiezen. Maar Joyce past zich telkens weer aan binnen haar huwelijk en zet zichzelf op de achtergrond. Ze twijfelt enorm en wil niemand kwetsen. Ze probeert op allerlei manieren bevriend te blijven met de mensen om haar heen en maakt hierbij regelmatig onhandige opmerkingen. Ze heeft het gevoel dat mensen zich tegen haar keren. Telkens als ze op het punt staat een beslissing te nemen, trekt ze zich terug vanwege haar onzekerheid, waardoor de mensen om haar heen haar niet langer steunen. De achtergrond van mensen met een laag zelfbeeld Mensen die 'domme' fouten maken en hun zelfvertrouwen verliezen, twijfelen vaak aan hun eigenwaarde en sympathie. Wat zij nodig hebben, is positieve erkenning voor wie ze zijn als persoon en weten dat zij onvoorwaardelijk geliefd zijn. Ze gedijen in hechte relaties en zoeken gemeenschap en steun. Deze mensen zijn van nature meelevend, gevoelig en warm. Ze streven naar harmonie en positieve emotionele ervaringen. Wanneer hun grenzen worden overschreden of wanneer er slechte dingen gebeuren, staan zij voor een dilemma. Ze voelen zich boos over hoe ze behandeld zijn, maar spreken er niet over om de lieve vrede te bewaren. Ze onderdrukken hun woede, bang dat het uiten ervan zal leiden tot afwijzing en verstoorde harmonie in de relatie. Het gevaar is dat onderdrukte woede vaak omslaat in een laag zelfbeeld en depressie. In plaats van hun grenzen en behoeften te uiten tegenover degenen die een grens hebben overschreden, beginnen deze mensen te geloven dat zij de slechte dingen die hen overkomen verdienen. Hun gedrag kan een selffulfilling prophecy worden: een voorspelling die niet helemaal klopt, maar uiteindelijk toch uitkomt doordat deze foutieve verwachting over de toekomst nieuw gedrag heeft aangewakkerd. Door assertief authentieke boosheid te uiten in hechte relaties lukt het hen 'gezonder' te functioneren. Herken jij jezelf hierin? Onthoud: je bent de moeite waard en je bent oké. Het maakt niet uit hoe anderen op je reageren. Jouw behoeften zijn net zo belangrijk als die van een ander. Het is oké om boos te zijn, en het is oké om dit op een gezonde manier te uiten. Het is een manier om te laten zien dat je jezelf én de mensen om wie je geeft waardeert. Omring jezelf met mensen die van je houden, die om je geven en die bereid zijn om je te confronteren zonder je af te wijzen. Zorg voor je zintuiglijke behoeften: comfort dat de zintuigen koestert, is een geweldige oplader voor je energie! Tips voor communicatie met mensen die kampen met een laag zelfbeeld Laat met persoonlijke woorden van bevestiging, empathie en medeleven zien dat je om hen geeft. Stel persoonlijke vragen over familie, vriendschappen en gevoelens en lúister. Vertel dat zij als persoon belangrijk voor je zijn, wat zij ook zeggen en hoe zij ook handelen. Geen verplichtingen. En vooral: behandel hun uiting van boosheid met grote zorg en respect. Het is voor hen een van de moeilijkste dingen om te doen. Wil jij meer van deze praktische tips ontvangen? Neem dan contact met ons op! Compassievolle groet,  Monique Bruil PCM & LOD, Master Trainer & Coach
Meer nieuws
Share by: