Versterk je communicatie en motivatie

Breng het beste naar boven in iedereen

Wij helpen organisaties, teams en individuen excelleren door middel van persoonlijke ontwikkeling en effectieve communicatie, door zelfbewuster (samen) te werken vanuit persoonlijk leiderschap

Process Communication Model®

Het Process Communication Model® (PCM) biedt inzicht in persoonlijke drijfveren en daagt je uit om jouw communicatievaardigheden optimaal te ontwikkelen.

Leidinggeven zonder drama

Het Leading Out of Drama Model® leert je hoe je conflicten op een compassievolle manier kunt benaderen. Dit resulteert in een beter moreel, betere relaties en een hogere productiviteit.

Incompany

Wil je ontdekken hoe veranderingen kunnen leiden tot wezenlijke resultaten? Wij bieden op maat gemaakte trainingen en incompany-trajecten voor de ontwikkeling en groei van individuen, teams en bedrijven.

Coaching

Ben je op zoek naar tijd voor zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling? Overweeg dan coaching, waarbij je ondersteuning, advies en een klankbord krijgt om te sparren over inhoudelijke onderwerpen en je eigen bewustwording te vergroten.

Waarom kiezen voor BSmart Communication?

Zelfbewuster Samenwerken

Bij BSmart Communication geloven we in een persoonlijke aanpak, omdat we weten dat iedereen en elke situatie anders is. Met onze jarenlange ervaring op het gebied van

communicatie, coaching en training bieden we bewezen resultaten en maatwerk oplossingen die passen bij jouw specifieke behoeften en doelen. Onze aanpak is altijd gericht op het versterken van communicatie en motivatie,

​het vergroten van bewustwording en het realiseren van wezenlijk resultaat.


Kies voor BSmart Communication en haal het maximale uit jezelf, je team en je bedrijf.

Naar de trainingen

"Monique is energiek, enthousiast en kundig. Super leuk om van haar deze training te hebben gekregen. Naast theorie en leuke interactieve oefeningen heb ik een goede basis in PCM kunnen leggen. Zeker een aanbeveling! "

Ralph Westra | Schüco

Bij de training en begeleiding wordt er goed rekening gehouden met jouw eigen voorkeursstijl qua communicatie. Monique zorgt voor een prettige sfeer binnen de trainingen en haar coaching zodat je optimaal aan de slag kan gaan met de stof.

Elske Hilbelink | Mandaat

Wat heb ik een geweldige training gehad! Monique maakt de training interactief door leuke opdrachten tussendoor en maakt de informatie ook op zijn plek vallen door eigen ervaringen. Het heeft mij heel veel opgeleverd en ik vond de training enorm waardevol.

Anniek Soppe | Rabobank

Blog

28 mrt., 2024
Zonder begrip van individuele verschillen in hoe mensen de wereld om zich heen ervaren, is het onmogelijk om een omgeving te creëren vanuit psychologische veiligheid. Wat is psychologische veiligheid? Persoonlijkheid is een van de krachtigste invloeden op wat nodig is voor mensen om zich comfortabel en veilig te voelen. Onze persoonlijkheid bepaalt hoe we de wereld om ons heen ervaren. We hebben allen ons unieke kijk op dingen, en hoe we vanuit onze eigen perceptie het liefst communiceren. Om de kracht van persoonlijkheidsverschillen te waarderen, staan we graag samen met jullie als lezers stil bij één specifieke dimensie van persoonlijkheid; de perceptie. Het Process Communication Model® (PCM), een op taal en gedrag gebaseerd model van individuele verschillen en communicatiestijlen, identificeert zes unieke referentiekaders oftewel zes percepties. Mijn perceptie versus psychologische veiligheid Perceptie is als het filter waardoor een persoon de wereld om zich heen opneemt en ervaart. Om de levenservaring van een andere persoon volledig te waarderen, is het belangrijk dat we percepties (leren) begrijpen. Percepties zijn merkbaar in hoe iemand spreekt, de soorten vragen die we stellen, en hoe we onze visie delen met anderen. Het erkennen en verwelkomen van iemands perceptie is fundamenteel voor het creëren van psychologische veiligheid. Zonder dat, sturen we onbedoeld de boodschap, "Jouw perspectief en manier van dingen zien wordt niet gewaardeerd." Het is eng om onze ware ik te tonen. Hoe kunnen teams psychologische veiligheid creëren als een lid van het team niet gelooft dat zijn/haar perceptie gezien, verwelkomd, gehoord en opgenomen wordt? Psychologische veiligheid, zoals schoonheid, ligt in het oog van de toeschouwer. De zes PCM-percepties Gevoelens Ongeveer 30% van de bevolking (75% vrouwelijk) ervaart de wereld vanuit hun gevoelens. Ze voelen met hun hart en buik, ervaren gevoelsreacties op de wereld om hen heen. Zij kunnen een inconsistentie of potentieel probleem ervaren vanuit hun gevoel. Ze kunnen het misschien niet logisch verklaren, maar hun instinct weet dat er iets niet klopt. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Nodig hen uit om hun gevoelens te delen zonder te hoeven verdedigen, uitleggen of rechtvaardigen. Toon waardering voor hun medeleven. Gedachten Ongeveer 25% van de bevolking (75% mannelijk) ervaart de wereld vanuit hun gedachten. Zij nemen informatie logisch op en verwerken deze, op zoek naar patronen. Ze zoeken rationele verklaringen, maken zich zorgen als dingen niet kloppen, of kunnen een negatieve uitkomst voorspellen. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Luister naar hun logica en wees nieuwsgierig om het denken erachter te begrijpen. Toon waardering voor hun logisch denken. Reacties Ongeveer 20% van de bevolking (60% vrouwelijk) ervaart de wereld vanuit hun reacties. Zij reageren op wat op hen afkomt, als een reflex. Ze weten instinctief wat ze leuk vinden of niet leuk vinden, en hebben hun hart op de tong. Als iets niet goed lijkt, zal hun gezicht en lichaam het laten zien, zelfs voordat ze erover hebben nagedacht. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Beoordeel hun onmiddellijke reacties niet, vermijd conclusies te trekken over hun bedoelingen, en dwing hen niet om hun reactie uit te leggen. Toon waardering voor hun spontane openhartigheid. Meningen Ongeveer 10% van de bevolking (75% mannelijk) ervaart de wereld vanuit hun overtuiging (mening). Zij evalueren wat op hen afkomt, onderscheidend hoe het zich verhoudt tot hun waarden. Zij maken zich zorgen als dingen afwijken van de normen en waarden, en zijn ontzettend scherp op inconsistenties. Doorgaans schromen zij niet om hun mening te uiten. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Luister naar hun meningen, zelfs als je het er niet mee eens bent. Toon waardering voor hun toewijding aan hun waarden. In-actie/reflectie Ongeveer 10% van de bevolking (60% vrouwelijk) ervaart de wereld vanuit hun in-actie/reflectie, wat betekent "actie is van binnenuit." Ze reflecteren eerst, absorberen en stellen zich de mogelijkheden voor, laten dingen in hun hersenen rondgaan en spreken hun verbeelding aan. Ze hebben over het algemeen geen onmiddellijke reacties en hebben tijd nodig om te zien wat opkomt. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Oefen geen druk uit om feedback te geven of je mening te geven. Respecteer hun behoefte aan ruimte en tijd om te verwerken. Toon waardering voor hun verbeeldingskracht en out-of-the-box denken. Acties Ongeveer 5% van de bevolking (60% mannelijk) ervaart de wereld vanuit actie, en gaan meteen over tot actie. Wanneer ze iets zien dat niet klopt en moet veranderen, gaan ze ervoor. Ze denken meestal geen twee keer na over het uitspreken of actie ondernemen. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Nodig hen uit om uit te leggen wat zij zien als de onmiddellijke actiestappen. Maak gebruik van hun gevoel van urgentie. Toon waardering voor hun initiatief. Welke van deze zes percepties is jouw favoriet? Wat heb jij nodig van je team om je psychologisch veilig te voelen? Creëer psychologische veiligheid voor alle types door positief te reageren op hun pogingen tot verbinding. Projectie van percepties en onbewuste vooroordelen Als het gaat om psychologische veiligheid, kan het toepassen van de Gouden Regel een opgave zijn. Als "behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden," betekent het creëren van een veilige ruimte voor jouw favoriete perceptie, creëer je misschien onbedoeld een onveilige ruimte voor de andere vijf percepties. Onlangs waren wij op een conferentie gericht op compassie. We begonnen elke dag met een bevestiging van psychologische veiligheid, zoals; "We waarderen het dat we af en toe emotioneel kunnen worden, en we beloven een veilige ruimte te creëren voor mensen om hun gevoelens te delen zonder angst voor negatieve gevolgen." Mijn persoonlijke sterkste percepties zijn gedachten en actie. Hoewel ik aandacht voor psychologische veiligheid waardeer en volledig instem met het verwelkomen van gevoelens, helpt dit specifieke groepsvoorbeeld mij niet om mezelf veiliger te voelen. Overweeg deze vragen: Welke perceptie is het meest overheersend in jouw team? Hoe kan dat van invloed zijn op mensen met verschillende percepties? Welke perceptie is het moeilijkst voor jou om te begrijpen en te waarderen? Welke vooroordelen heb je over deze persoonlijkheden? Hoe worden fouten afgehandeld? Is er een veilige ruimte om fouten te verwerken vanuit alle zes percepties? Wat zou er anders kunnen zijn als je uitdagingen vanuit verschillende percepties bekijkt? De hoogst functionerende teams erkennen dat psychologische veiligheid gaat over het begrijpen van de levenservaringen van elke persoon en het aanpassen van onze communicatie om hen tegemoet te komen waar ze zijn. Op die manier verwelkomen we niet alleen hun perceptie, maar nodigen we hun unieke, beste zelf uit in de mix. Wil je een stap verder gaan? Hier is hoe je alle zes persoonlijkheidstypen kunt motiveren. Als je meer wilt weten over hoe PCM de manier waarop je inclusie, leiderschap en het werken in teams kunt transformeren, neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag bij het samenstellen van een programma dat precies bij jou past. We kunnen zelfs je interne L&D-team trainen en certificeren om PCM en ook compassievaardigheden naar jouw organisatie te brengen. Positieve groet, Monique Bruil PCM & LOD Master Trainer & Coach Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/why-you-cant-create-psychological-safety-without-understanding-personality-differences/ “Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
21 mrt., 2024
Wij hebben dit verhaal al vele malen gedeeld, en het inzicht vervaagt nooit. Het was een prachtige vrijdagmiddag in de herfst en de werkagenda van Nate was behoorlijk open. Hij houdt ervan om wandelingen te maken met zijn vrouw, die destijds aan de overkant van de straat werkte en vaak eerder in de middag vrij was. "Misschien kunnen we allebei eerder stoppen en een wandeling maken voordat de kinderen thuiskomen van de training," dacht hij bij zichzelf. Hoe geweldig om het weekend te beginnen met een heerlijke lange wandeling, verbinding te maken met zijn vrouw, wat lichaamsbeweging te krijgen, en daarna te ontspannen op het terras met een glas wijn. Hij was zo enthousiast! Dus stuurde hij haar dit bericht: "Wanneer ben je klaar met werken?" Binnen enkele seconden trilde zijn telefoon; "Waarom?" Wat bedoel je, WAAROM? Ik stelde je gewoon een vraag! Geef gewoon antwoord! Dit heeft hij niet echt gezegd... maar hij dacht het wel. Is dit ooit bij jou gebeurd? Zijn stemming sloeg om als een blad aan de boom. Ineens ging hij van enthousiast naar lichtelijk geïrriteerd en zelfs een beetje ontmoedigd. Toen dacht hij na over wat ze misschien dacht. "Heb ik iets gemist? Moest ik de kinderen vroeg van school halen? Wat wil hij nu van me? Dat was willekeurig!" Er zouden wel duizend gedachten door haar hoofd kunnen zijn gegaan om één eenvoudige reden namelijk……. Hij had zijn motief niet gedeeld. Een van de grootste communicatiefouten is om een vraag te stellen zonder het motief achter de vraag bekend te delen. Het lijkt misschien eenvoudig maar het is cruciaal. Vaak hebben anderen geen idee welk probleem je probeert op te lossen met je vraag of wat je intentie is. Als gevolg daarvan komt de vraag over als "geladen" en kan het lijken alsof je een mijnenveld voor de ontvanger hebt gecreëerd. Wanneer je je motief onthult, begrijpt de andere persoon je veel beter en kunnen zij makkelijker meebewegen. Een ander veelvoorkomend voorbeeld; Je wilt graag je favoriete vrienden uitnodigen voor het diner vanavond, dus vraag je hen, "Wat gaan jullie vanavond doen?" GELADEN vraag omdat je je motief niet hebt onthuld. Wat als ze al plannen hebben, maar blij zouden zijn om het af te zeggen om langs te komen? Wat als ze vrij zijn maar echt niet willen langskomen? Hoe zou je antwoorden? Soms worden motieven niet onthuld om onschuldige redenen. Maar vaak is het doel om conflicten te vermijden of drama te creëren. We vermijden openheid omdat we niet direct willen ‘dealen’ met het potentieel voor onenigheid of de mogelijkheid van afwijzing. Soms verbergen we ons motief om te zien of ze genoeg om ons geven of slim genoeg zijn om het goed te begrijpen. Soms houden we onze agenda's verborgen om de overhand te krijgen. Wat Nate beter had kunnen zeggen is: "Schat, het is een mooie middag en ik wil graag voor het eten een wandeling met je maken. Ik kan vroeg stoppen met werken. Hoe is dat voor jou?” Dan had ze precies geweten wat het motief was en had ze een eerlijk en behulpzaam antwoord kunnen geven. Misschien had ze wel geprobeerd om eerder te stoppen of zijn uitnodiging afgewezen. Hoe dan ook, dat is oké. Dit principe geldt voor elk type gesprek. Geen uitzonderingen. Het kost misschien iets meer tijd op korte termijn. Op de lange termijn loont het enorm. In vele levens heeft het de communicatie aanzienlijk verbeterd, en vaak helpt het ons te herkennen waarom we geen voldoening krijgen wanneer we mensen vragen stellen. Het onthullen van de motieven achter onze vragen verhoogt transparantie, integriteit, authenticiteit en effectieve communicatie. Het verhoogt ook de kans op positieve conflicten omdat het passief-agressief gedrag omzeilt. Compassievolle verantwoordelijkheid (#compassionateaccountability) begint met openheid. Onthul de motieven achter je vragen en verbeter je communicatie. Wil jij hier meer over weten of jouw compassievaardigheden ontwikkelen, laat het ons dan weten, we helpen je graag. Compassievolle groet, Monique Bruil Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/one-simple-way-to-improve-your-communication/ “Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
01 feb., 2024
Besteed je veel tijd en energie aan het aantrekken van nieuwe medewerkers? Veel organisaties steken aanzienlijke inspanningen, tijd en middelen in het werven van personeel. In een tijd waarin vacatures talrijk zijn, is het van cruciaal belang om je als werkgever te onderscheiden en zo aantrekkelijk mogelijk over te komen. Bovendien zijn bekwame vakmensen schaars. Het vinden van de juiste mensen lijkt soms een onmogelijke taak. Het belang van medewerkerstevredenheid Terwijl je je inspant om nieuw personeel aan te trekken, loop je het risico te weinig tijd en aandacht te besteden aan je bestaande team. Het kan gebeuren dat zij elders hun werkgeluk gaan zoeken, omdat ze zich niet voldoende gehoord, gezien en begrepen voelen. Wat leidt tot het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Hoeveel aandacht geef je aan je medewerkers en hoe effectief doe je dat? Als werkgever of leidinggevende is het van essentieel belang om de volgende twee aspecten te overwegen bij het beantwoorden van deze vragen. De eerste betreft de focus op wat medewerkers echt belangrijk vinden. Het acroniem 'I-M-P-A-C-T' geeft aan waar het om draait. De tweede is het besef van hoe je verbinding maakt en behoudt met je medewerkers. De sleutel tot het opbouwen van verbinding, het boeien en binden van je team, draait altijd om het creëren van echte interacties. Hoe effectief is jouw communicatie met je teamleden? Het Process Communication Model® (PCM) biedt praktische handvatten voor dit doel. Met het acroniem 'A-C-T-I-E-F' wordt een effectief communicatieproces samengevat. Focus met IMPACT op je medewerkers I: Informeer Houd je medewerkers op de hoogte van ontwikkelingen in jouw organisatie. Dit vergroot hun betrokkenheid en de kans dat ze met jou willen werken aan de gemeenschappelijke doelen van de organisatie. M: Motiveer Stimuleer en motiveer je medewerkers als persoon, in hun werk en groei. Besef dat niet elke medewerker op dezelfde manier gemotiveerd wordt. Sommigen gedijen op persoonlijke aandacht, anderen waarderen erkenning voor hun prestaties, en weer anderen worden geïnspireerd door nieuwe uitdagingen. Weet jij hoe je elk van je medewerkers effectief kunt motiveren? P: Persoonlijke Ontwikkeling Bied je medewerkers de ruimte om zich persoonlijk te ontwikkelen via training, opleiding, coaching of andere middelen. Denk proactief mee met je teamleden. A: Ambitie Ga regelmatig in gesprek met elke medewerker over hun ambities en hoe ze hun dromen kunnen realiseren. Onthoud dat informele gesprekken bij de koffieautomaat of tijdens de lunch ook waardevolle bijdragen kunnen leveren. C: Commitment Wil je betrokkenheid en toewijding van je medewerkers? Betrek hen bij zaken zoals het ontwikkelen van nieuwe ideeën of het doen van bezuinigingsvoorstellen. Laat hen meedenken en draag verantwoordelijkheid. T: Teambuilding Versterk de teamgeest en verbeter de samenwerking om sterke teams te bouwen die elkaar begrijpen en ondersteunen. Maak ACTIEF verbinding met je medewerkers A: Analyseren door te observeren Het proces van verbinding begint altijd met observeren en analyseren van medewerkers. Hiermee breng je de persoonlijkheid van elke medewerker in kaart en ontdek je welke communicatiestijl het meest effectief is om hen te benaderen. C: Contact maken Het creëren van echt contact met elke medewerker vereist een persoonlijke benadering, waarvoor een hoge mate van flexibiliteit nodig is om verschillende communicatiestijlen effectief in te zetten. T: Taal kiezen Door de (voorkeurs)taal van je medewerkers te spreken, voelen zij zich gehoord en begrepen. Dit vormt de basis voor sterke relaties met al je medewerkers. I: Inspanning Je zet je in om positieve en waardevolle interacties te creëren met al je medewerkers, van observeren tot aanpassing en aanpassingsvermogen. E: Energieniveau Al deze inspanningen, hoe klein ook, van observeren tot flexibel communiceren, vragen energie. Daarom is het belangrijk om je energieniveau op peil te houden, zodat je dit consistent kunt blijven doen. Het kost medewerkers tegelijkertijd minimale inspanning om contact met jou te maken en te houden. F: Fitte organisatie Door deze benadering kunnen medewerkers zich beter verbonden voelen met jou en je organisatie. Dit leidt tot een vitale organisatie en vermindert de noodzaak om veel tijd en energie te steken in het werven van nieuwe medewerkers. Gebruik PCM® om het verschil te maken Met PCM heb je een krachtig hulpmiddel in handen om jezelf en je medewerkers beter te begrijpen en effectiever contact te maken, te motiveren en nog veel meer. Als werkgever draait succes om het opbouwen van echte relaties en verbindingen. Haal het maximale uit jezelf en je team met PCM om op een effectieve manier betrokkenheid binnen je organisatie te stimuleren. Wil je meer weten over hoe je je medewerkers dagelijks kunt boeien en binden? Meld je aan voor een van onze trainingen en ontdek hoe je je dagelijkse impact kunt vergroten. Met een positieve groet, Monique Bruil Master Trainer & Coach | BSmart Communication Artikel geinspireerd op een blog van Arie-Geert Jongeneel, https://processcommunicationmodel.nl/nl/blog/leiderschap/houd-met-impact-de-uitgang-actief-gesloten
Meer nieuws
Share by: