Versterk je communicatie en motivatie

Breng het beste naar boven in iedereen

Wij helpen organisaties, teams en individuen excelleren door middel van persoonlijke ontwikkeling en effectieve communicatie, door zelfbewuster (samen) te werken vanuit persoonlijk leiderschap

Process Communication Model®

Het Process Communication Model® (PCM) biedt inzicht in persoonlijke drijfveren en daagt je uit om jouw communicatievaardigheden optimaal te ontwikkelen.

Leidinggeven zonder drama

Het Leading Out of Drama Model® leert je hoe je conflicten op een compassievolle manier kunt benaderen. Dit resulteert in een beter moreel, betere relaties en een hogere productiviteit.

Incompany

Wil je ontdekken hoe veranderingen kunnen leiden tot wezenlijke resultaten? Wij bieden op maat gemaakte trainingen en incompany-trajecten voor de ontwikkeling en groei van individuen, teams en bedrijven.

Coaching

Ben je op zoek naar tijd voor zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling? Overweeg dan coaching, waarbij je ondersteuning, advies en een klankbord krijgt om te sparren over inhoudelijke onderwerpen en je eigen bewustwording te vergroten.

Waarom kiezen voor BSmart Communication?

Zelfbewuster Samenwerken

Bij BSmart Communication geloven we in een persoonlijke aanpak, omdat we weten dat iedereen en elke situatie anders is. Met onze jarenlange ervaring op het gebied van

communicatie, coaching en training bieden we bewezen resultaten en maatwerk oplossingen die passen bij jouw specifieke behoeften en doelen. Onze aanpak is altijd gericht op het versterken van communicatie en motivatie,

​het vergroten van bewustwording en het realiseren van wezenlijk resultaat.


Kies voor BSmart Communication en haal het maximale uit jezelf, je team en je bedrijf.

Naar de trainingen

"Monique is energiek, enthousiast en kundig. Super leuk om van haar deze training te hebben gekregen. Naast theorie en leuke interactieve oefeningen heb ik een goede basis in PCM kunnen leggen. Zeker een aanbeveling! "

Ralph Westra | Schüco

Bij de training en begeleiding wordt er goed rekening gehouden met jouw eigen voorkeursstijl qua communicatie. Monique zorgt voor een prettige sfeer binnen de trainingen en haar coaching zodat je optimaal aan de slag kan gaan met de stof.

Elske Hilbelink | Mandaat

Wat heb ik een geweldige training gehad! Monique maakt de training interactief door leuke opdrachten tussendoor en maakt de informatie ook op zijn plek vallen door eigen ervaringen. Het heeft mij heel veel opgeleverd en ik vond de training enorm waardevol.

Anniek Soppe | Rabobank

Blog

11 apr., 2024
Stress is een bijzonder iets. In het beste geval houdt het ons alert en presteren we goed. Maar soms maakt het ons ook ineens niet meer verantwoordelijk voor ons eigen gedrag en emoties. De mensen waar we het hier over hebben, geven graag alles en iedereen de schuld van wat er fout gaat. Maar zelfreflectie komt niet in hun woordenboek voor. Ze kiezen ervoor om te klagen en te zeuren over hoe moeilijk en saai alles is, en hebben overal excuses voor. Het is altijd iemand anders zijn schuld dat zij in de problemen zitten. Praktijkvoorbeeld: Marion Marion is marketingmedewerker bij een internationale productieorganisatie en is verantwoordelijk voor de creatieve en kundige marketinguitingen. Privé wordt ze beschreven als enthousiast, vrolijk en deskundig. Op het werk echter is het een ander verhaal. Collega's zien haar als negatief en klagerig. "Marion schiet bij elke vraag die we haar stellen in de verdediging en wijst direct naar anderen", vertelt haar manager. Emotioneel ongemak Mensen zoals Marion hebben behoefte aan positief contact. Ze genieten van levendige interacties met veel humor en beweging. Ze zijn van nature spontaan, creatief en speels, en hebben een hekel aan emotioneel ongemak dat gepaard gaat met eigen verantwoordelijkheid. Daarom geven ze graag anderen de schuld. Ze zeuren en komen wraakzuchtig over om dit ongemak te vermijden. Uiteindelijk leidt dit vaak tot een machtsstrijd over verantwoordelijkheid, waarin niemand wint. Hun gedrag werkt averechts: anderen proberen juist meer controle over hen uit te oefenen. In extreme gevallen worden ze zelfs ontslagen. En dat is precies het tegenovergestelde van wat ze nodig hebben. Hoe om te gaan met ‘verantwoordelijkheidsvermijders’ Het is belangrijk voor mensen die zich in dit gedrag herkennen om te beseffen dat creativiteit en humor ook kunnen worden ingezet om problemen op te lossen, in plaats van deze te ontwijken. Als het moeilijk wordt, is het goed om dat te voelen, te aanvaarden en te verwerken. Probeer je negatieve reacties te temperen en zoek plezier en beweging in je leven om energie op te doen voor minder leuke dingen. Communicatietips Bij mensen die anderen de schuld geven, werken bedreigingen, sancties en straffen niet. Houd de communicatie daarom luchtig en vermijd preken over verwachtingen, waarden, moraal of ethiek. Houd het gesprek kort en krachtig, vermijd emotionele oproepen en probeer actieve vormen van communicatie te gebruiken. Succes :-) Wil je meer weten over effectieve communicatie? Bezoek onze pagina over trainingen. Positieve groet,  Monique Bruil PCM & LOD, Master Trainer & Coach
04 apr., 2024
We zullen de eersten zijn om te zeggen dat we allemaal fouten maken; dat overkomt iedereen wel eens. Maar in tijden van stress gebeurt dit vaker dan normaal. Er worden soms (domme) fouten gemaakt die vermeden hadden kunnen worden als er meer tijd was geweest voor reflectie. Fouten kunnen leiden tot kritiek en afwijzing, wat mensen doet twijfelen aan hun capaciteiten. Sommigen stappen hier gemakkelijk overheen, anderen kunnen eronder lijden. Ze gaan geloven dat ze niet de moeite waard zijn, wat invloed heeft op hun gedrag. Ze bekritiseren zichzelf en maken zich zorgen over wat er mis kan gaan. Kortom, ze verwachten altijd weer gekwetst en afgewezen te worden. Hierdoor vermijden ze beslissingen te nemen of nemen ze slechte beslissingen die negatieve aandacht trekken. Praktijkvoorbeeld: Joyce Joyce is al jaren ongelukkig in haar huwelijk. Haar man is een alcoholist en door zijn verslaving hebben ze jaren geleden hun huis verloren. Daarnaast zijn hun kinderen al op jonge leeftijd het huis uitgegaan. Vrienden en familie vermijden haar en Joyce staat er grotendeels alleen voor. Zij besteedt veel aandacht aan anderen. Ze is attent, zorgzaam en vriendelijk, maar voelt zich vaak alleen en niet geliefd. Mensen om haar heen proberen haar te overtuigen om uit de relatie te stappen en voor zichzelf te kiezen. Maar Joyce past zich telkens weer aan binnen haar huwelijk en zet zichzelf op de achtergrond. Ze twijfelt enorm en wil niemand kwetsen. Ze probeert op allerlei manieren bevriend te blijven met de mensen om haar heen en maakt hierbij regelmatig onhandige opmerkingen. Ze heeft het gevoel dat mensen zich tegen haar keren. Telkens als ze op het punt staat een beslissing te nemen, trekt ze zich terug vanwege haar onzekerheid, waardoor de mensen om haar heen haar niet langer steunen. De achtergrond van mensen met een laag zelfbeeld Mensen die 'domme' fouten maken en hun zelfvertrouwen verliezen, twijfelen vaak aan hun eigenwaarde en sympathie. Wat zij nodig hebben, is positieve erkenning voor wie ze zijn als persoon en weten dat zij onvoorwaardelijk geliefd zijn. Ze gedijen in hechte relaties en zoeken gemeenschap en steun. Deze mensen zijn van nature meelevend, gevoelig en warm. Ze streven naar harmonie en positieve emotionele ervaringen. Wanneer hun grenzen worden overschreden of wanneer er slechte dingen gebeuren, staan zij voor een dilemma. Ze voelen zich boos over hoe ze behandeld zijn, maar spreken er niet over om de lieve vrede te bewaren. Ze onderdrukken hun woede, bang dat het uiten ervan zal leiden tot afwijzing en verstoorde harmonie in de relatie. Het gevaar is dat onderdrukte woede vaak omslaat in een laag zelfbeeld en depressie. In plaats van hun grenzen en behoeften te uiten tegenover degenen die een grens hebben overschreden, beginnen deze mensen te geloven dat zij de slechte dingen die hen overkomen verdienen. Hun gedrag kan een selffulfilling prophecy worden: een voorspelling die niet helemaal klopt, maar uiteindelijk toch uitkomt doordat deze foutieve verwachting over de toekomst nieuw gedrag heeft aangewakkerd. Door assertief authentieke boosheid te uiten in hechte relaties lukt het hen 'gezonder' te functioneren. Herken jij jezelf hierin? Onthoud: je bent de moeite waard en je bent oké. Het maakt niet uit hoe anderen op je reageren. Jouw behoeften zijn net zo belangrijk als die van een ander. Het is oké om boos te zijn, en het is oké om dit op een gezonde manier te uiten. Het is een manier om te laten zien dat je jezelf én de mensen om wie je geeft waardeert. Omring jezelf met mensen die van je houden, die om je geven en die bereid zijn om je te confronteren zonder je af te wijzen. Zorg voor je zintuiglijke behoeften: comfort dat de zintuigen koestert, is een geweldige oplader voor je energie! Tips voor communicatie met mensen die kampen met een laag zelfbeeld Laat met persoonlijke woorden van bevestiging, empathie en medeleven zien dat je om hen geeft. Stel persoonlijke vragen over familie, vriendschappen en gevoelens en lúister. Vertel dat zij als persoon belangrijk voor je zijn, wat zij ook zeggen en hoe zij ook handelen. Geen verplichtingen. En vooral: behandel hun uiting van boosheid met grote zorg en respect. Het is voor hen een van de moeilijkste dingen om te doen. Wil jij meer van deze praktische tips ontvangen? Neem dan contact met ons op! Compassievolle groet,  Monique Bruil PCM & LOD, Master Trainer & Coach
28 mrt., 2024
Zonder begrip van individuele verschillen in hoe mensen de wereld om zich heen ervaren, is het onmogelijk om een omgeving te creëren vanuit psychologische veiligheid. Wat is psychologische veiligheid? Persoonlijkheid is een van de krachtigste invloeden op wat nodig is voor mensen om zich comfortabel en veilig te voelen. Onze persoonlijkheid bepaalt hoe we de wereld om ons heen ervaren. We hebben allen ons unieke kijk op dingen, en hoe we vanuit onze eigen perceptie het liefst communiceren. Om de kracht van persoonlijkheidsverschillen te waarderen, staan we graag samen met jullie als lezers stil bij één specifieke dimensie van persoonlijkheid; de perceptie. Het Process Communication Model® (PCM), een op taal en gedrag gebaseerd model van individuele verschillen en communicatiestijlen, identificeert zes unieke referentiekaders oftewel zes percepties. Mijn perceptie versus psychologische veiligheid Perceptie is als het filter waardoor een persoon de wereld om zich heen opneemt en ervaart. Om de levenservaring van een andere persoon volledig te waarderen, is het belangrijk dat we percepties (leren) begrijpen. Percepties zijn merkbaar in hoe iemand spreekt, de soorten vragen die we stellen, en hoe we onze visie delen met anderen. Het erkennen en verwelkomen van iemands perceptie is fundamenteel voor het creëren van psychologische veiligheid. Zonder dat, sturen we onbedoeld de boodschap, "Jouw perspectief en manier van dingen zien wordt niet gewaardeerd." Het is eng om onze ware ik te tonen. Hoe kunnen teams psychologische veiligheid creëren als een lid van het team niet gelooft dat zijn/haar perceptie gezien, verwelkomd, gehoord en opgenomen wordt? Psychologische veiligheid, zoals schoonheid, ligt in het oog van de toeschouwer. De zes PCM-percepties Gevoelens Ongeveer 30% van de bevolking (75% vrouwelijk) ervaart de wereld vanuit hun gevoelens. Ze voelen met hun hart en buik, ervaren gevoelsreacties op de wereld om hen heen. Zij kunnen een inconsistentie of potentieel probleem ervaren vanuit hun gevoel. Ze kunnen het misschien niet logisch verklaren, maar hun instinct weet dat er iets niet klopt. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Nodig hen uit om hun gevoelens te delen zonder te hoeven verdedigen, uitleggen of rechtvaardigen. Toon waardering voor hun medeleven. Gedachten Ongeveer 25% van de bevolking (75% mannelijk) ervaart de wereld vanuit hun gedachten. Zij nemen informatie logisch op en verwerken deze, op zoek naar patronen. Ze zoeken rationele verklaringen, maken zich zorgen als dingen niet kloppen, of kunnen een negatieve uitkomst voorspellen. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Luister naar hun logica en wees nieuwsgierig om het denken erachter te begrijpen. Toon waardering voor hun logisch denken. Reacties Ongeveer 20% van de bevolking (60% vrouwelijk) ervaart de wereld vanuit hun reacties. Zij reageren op wat op hen afkomt, als een reflex. Ze weten instinctief wat ze leuk vinden of niet leuk vinden, en hebben hun hart op de tong. Als iets niet goed lijkt, zal hun gezicht en lichaam het laten zien, zelfs voordat ze erover hebben nagedacht. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Beoordeel hun onmiddellijke reacties niet, vermijd conclusies te trekken over hun bedoelingen, en dwing hen niet om hun reactie uit te leggen. Toon waardering voor hun spontane openhartigheid. Meningen Ongeveer 10% van de bevolking (75% mannelijk) ervaart de wereld vanuit hun overtuiging (mening). Zij evalueren wat op hen afkomt, onderscheidend hoe het zich verhoudt tot hun waarden. Zij maken zich zorgen als dingen afwijken van de normen en waarden, en zijn ontzettend scherp op inconsistenties. Doorgaans schromen zij niet om hun mening te uiten. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Luister naar hun meningen, zelfs als je het er niet mee eens bent. Toon waardering voor hun toewijding aan hun waarden. In-actie/reflectie Ongeveer 10% van de bevolking (60% vrouwelijk) ervaart de wereld vanuit hun in-actie/reflectie, wat betekent "actie is van binnenuit." Ze reflecteren eerst, absorberen en stellen zich de mogelijkheden voor, laten dingen in hun hersenen rondgaan en spreken hun verbeelding aan. Ze hebben over het algemeen geen onmiddellijke reacties en hebben tijd nodig om te zien wat opkomt. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Oefen geen druk uit om feedback te geven of je mening te geven. Respecteer hun behoefte aan ruimte en tijd om te verwerken. Toon waardering voor hun verbeeldingskracht en out-of-the-box denken. Acties Ongeveer 5% van de bevolking (60% mannelijk) ervaart de wereld vanuit actie, en gaan meteen over tot actie. Wanneer ze iets zien dat niet klopt en moet veranderen, gaan ze ervoor. Ze denken meestal geen twee keer na over het uitspreken of actie ondernemen. Hoe psychologische veiligheid te creëren: Nodig hen uit om uit te leggen wat zij zien als de onmiddellijke actiestappen. Maak gebruik van hun gevoel van urgentie. Toon waardering voor hun initiatief. Welke van deze zes percepties is jouw favoriet? Wat heb jij nodig van je team om je psychologisch veilig te voelen? Creëer psychologische veiligheid voor alle types door positief te reageren op hun pogingen tot verbinding. Projectie van percepties en onbewuste vooroordelen Als het gaat om psychologische veiligheid, kan het toepassen van de Gouden Regel een opgave zijn. Als "behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden," betekent het creëren van een veilige ruimte voor jouw favoriete perceptie, creëer je misschien onbedoeld een onveilige ruimte voor de andere vijf percepties. Onlangs waren wij op een conferentie gericht op compassie. We begonnen elke dag met een bevestiging van psychologische veiligheid, zoals; "We waarderen het dat we af en toe emotioneel kunnen worden, en we beloven een veilige ruimte te creëren voor mensen om hun gevoelens te delen zonder angst voor negatieve gevolgen." Mijn persoonlijke sterkste percepties zijn gedachten en actie. Hoewel ik aandacht voor psychologische veiligheid waardeer en volledig instem met het verwelkomen van gevoelens, helpt dit specifieke groepsvoorbeeld mij niet om mezelf veiliger te voelen. Overweeg deze vragen: Welke perceptie is het meest overheersend in jouw team? Hoe kan dat van invloed zijn op mensen met verschillende percepties? Welke perceptie is het moeilijkst voor jou om te begrijpen en te waarderen? Welke vooroordelen heb je over deze persoonlijkheden? Hoe worden fouten afgehandeld? Is er een veilige ruimte om fouten te verwerken vanuit alle zes percepties? Wat zou er anders kunnen zijn als je uitdagingen vanuit verschillende percepties bekijkt? De hoogst functionerende teams erkennen dat psychologische veiligheid gaat over het begrijpen van de levenservaringen van elke persoon en het aanpassen van onze communicatie om hen tegemoet te komen waar ze zijn. Op die manier verwelkomen we niet alleen hun perceptie, maar nodigen we hun unieke, beste zelf uit in de mix. Wil je een stap verder gaan? Hier is hoe je alle zes persoonlijkheidstypen kunt motiveren. Als je meer wilt weten over hoe PCM de manier waarop je inclusie, leiderschap en het werken in teams kunt transformeren, neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag bij het samenstellen van een programma dat precies bij jou past. We kunnen zelfs je interne L&D-team trainen en certificeren om PCM en ook compassievaardigheden naar jouw organisatie te brengen. Positieve groet, Monique Bruil PCM & LOD Master Trainer & Coach Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/why-you-cant-create-psychological-safety-without-understanding-personality-differences/ “Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Meer nieuws
Share by: